فلنج ها در صنعت برای اتصال لوله ها و تجهیزات به یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه روش های اتصال دیگری مثل جوشکاری و اتصال رزوه ای وجود دارد، اما فلنج ها برای کاربردهای فشار بالا یا تاسیسات بزرگ که ممکن است نیاز به جداسازی تجهیزات داشته باشند، ضروری است.
plusresetminus
نقش انواع فلنج در صنعت نفت و گاز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، تقریبا تمام تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی از فلنج برای نازل های خود استفاده می کنند. از آنجایی انواع فلنج در پالایشگاه ها وجود دارد، مهندسان باید با ویژگی ها و عملکردهای آنها آشنا باشند. در ادامه به معرفی انواع فلنج در صنعت نفت و گاز می پردازیم.
انواع فلنج در صنعت نفت و گاز
فلنج ها نقش مهمی در حفظ زیرساخت صنعت نفت و گاز و پالایشگاه ها دارند. از آنها برای آب بندی و اتصالات شیرآلات و پمپ های مختلف به همراه سایر اجزای یک سیستم لوله کشی استفاده می شود. یکی از مزایای کلیدی فلنج ها تسهیل در مونتاژ و جداسازی قطعات لوله است. این امر به ویژه در فعالیت های تعمیر و نگهداری اهمیت دارد. به طور کلی فلنج ها اتصالی ایمن را فراهم می کنند، از نشت سیال جلوگیری و حمل و نقل ایمن و کارآمد مایعات و گازها را در زیرساخت تضمین می کنند.
فلنج چیست؟
فلنج یکی از تجهیزات بسیار مهم در خطوط لوله است که از آن به عنوان اتصال موقت خط لوله و تجهیزات و شیرآلات استفاده می شود. فلنج ها از یک سمت با واشر آب بندی یا گسکت (Gasket) به صفحه فلنج دیگر متصل میشوند. شیوه اتصال آنها به خط لوله میتواند به صورت پیچ و مهره ای و از سمت دیگر به صورت جوشی لب به لب، روزه ای و یا سوکتی باشد. استاندارد ASME B16.5 درجه بندی فشار، دما، مواد و ابعاد فلنج ها و اتصالات فلنجی را پوشش میدهد. جدا از نوع اتصال، فلنج را میتوان براساس سطح آن به صورت تخت، سطح برجسته و RTJ طبقه بندی کرد.


فلنج جوشی
فلنج های جوشی (WN) رایج ترین نوع فلنج در لوله کشی های فرآیندی پالایشگاه های نفت و گاز هستند. آنها قادر به کار در شرایط فشار بالا یا نزدیک به خلا هستند. این نوع فلنج ها در طیف وسیعی از دماها بدون مشکل استفاده می شوند و با یک جوش ساده به لوله یا اتصالات جوش داده می شوند. فلنج های گردن جوشی نسبتا قیمت بالایی دارند.
فلنج های گردن دار جوشی
فلنج های گردن دار جوشی (LWN) به عنوان اتصال مخازن تحت فشار در پالایشگاه ها استفاده می شوند. این گردنی فلنج که به صورت مخروطی می باشد و ضخامت آن از سمت صفحه فلنج به سمت خط لوله کاهش می یابد را Tapered Hub یا به اختصار Hub می نامند. این بخش از فلنج تاثیر زیادی در ساختار فلنج و تحمل فشارهای وارده دارد که در جدول استاندارد فلنج ها با مشخصه H نشان داده می شود.
فلنج اسلیپون 
برای اتصال فلنج های اسلیپون ابتدا لوله باید به داخل فلنج جوش داده شد از هر دو طرف بلغزد. بنابراین سوراخ های فلنج بزرگتر از قطر اسمی لوله است. این نوع فلنج ها فقط میتوانند به لوله ها وصل شوند. تحمل فشار و عمر فلنج اسلیپون کمتر از فلنج های گلودار جوشی است.
فلنج دنده ای 
فلنج های دنده ای دارای یک رزوه ماده در داخل فلنج هستند. این نوع فلنج ها معمولا برای کاربردهای فشار پایین استفاده می شوند. حداکثر اندازه آنها به 4 اینچ محدود است. مزیت اصلی آن این است که آنها برای اتصال به لوله نیازی به جوش ندارند. بنابراین استفاده از آنها در محیط های انفجاری توصیه می شود. فلنج های دنده ای یکی از کم هزینه ترین فلنج ها در پالایشگاه ها هستند.
فلنج ساکت ولد
فلنج ساکت ولد (Socket weld Flange) که به عنوان فلنج ساکتی نیز شناخته میشوند، یکی از انواع فلنج ها می باشد که برای فشارهای بالا در قطرهای کوچک (تا 2 اینچ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلنج های ساکت ولد از یک سوکت ماده تشکیل شده اند که لوله در آن نصب می شود. آنها دارای یک صفحه تماس هستند که به لوله اجازه میدهد روی آن قرار گیرد. فلنج های ساکت ولد تقریبا به اندازه فلنج ها اسلیپون قوی هستند. برای کاهش تنش پس از جوشکاری، مهندسان پایپینگ پالایشگاه ها معمولا یک فاصله 1.6 میلیمتری بین انتهای لوله و سوکت در هنگام نصب در نظر میگیرند. این شکاف در معرض خوردگی است، بنابراین باید برای کاربردهای غیر خورنده استفاده شوند.
فلنج لپ جوینت 
انتهای این فلنج به لوله جوش داده می شود و فلنج می تواند آزادانه روی آن حرکت کند و به فلنج پیچ شود. تحمل فشار آنها تقریبا با فلنج اسلیپون برابر است، اما از فلنج های گردن جوشی ضعیف تر هستند. اگر نیاز به جداسازی مکرر باشد، فلنج لپ جوینت مناسب است. از آنجایی که فلنج لغزنده در تماس با سیال نیست، میتوان آن را با مواد ارزان تری ساخت و برای استفاده در پالایشگاه ها مقرون به صرفه است.
متریال فلنج در پالایشگاه‌ها
انتخاب متریال مناسب فلنج در پالایشگاه ها بسیار اهمیت دارد. فولاد رایج ترین ماده برای فلنج هاست که به دلیل استحکام بالای آن در کاربردهای تحت فشار و دمای بالا استفاده می شود. از سوی دیگر، فولاد ضد زنگ زمانیکه دوام و مقاومت در برابر خوردگی ضروری است، استفاده می شوند. فلنج های آلومینیومی به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی در صنعت نفت و گاز استفاده می شوند. چدن داکتیل نیز یک جایگزین مقرون به صرفه برای فولاد است که از استحکام بالاتری برخوردار است.

فلنج ها محبوب ترین روش اتصال لوله پس از جوشکاری هستند. آنها ممکن است بخش کوچکی از سیستم به نظر برسند، اما برای ایمن نگه داشتن فرآیند مهم هستند و انتخاب نوع مناسب آن در پروژه های نفت و گاز بسیار پر اهمیت است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgq39q.ak9w34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما