طبق آیین نامه تحفیف‌های پلکانی که هم اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است متانول سازهایی که در بخش هایی همچون بنزین و الفین ها سرمایه گذاری کنند می توانند خوراکشان را به قیمت های تخفیفی دریافت کنند.
plusresetminus
نرخ های تخفیفی خوراک در انتظار متانول سازها/کدام واحدهای پتروشیمی خوراک ارزان دریافت می کنند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، افت جهانی قیمت متانول بسیاری از متانول سازها را در حاشیه زیان قرار داده است. آنها نرخ های فعلی خوراک را قبول نداشته و خواهان ارائه تخفیف های قیمتی هستند. این همان خواسته ای است که در شورای کمیسیون اقتصادی دولت چند ماهی است که در دست بررسی است. آنگونه که مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در روزهای پایانی اسفند اعلام کرده این پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد موافقت قرار گرفته اما فریبرز کریمایی قائم می گوید که این آیین نامه هنوز نهایی نشده است.
داستان آیین نامه تخفیف های پلکانی برای متانول سازها چیست؟
آیین نامه تخفیف های پلکانی چیزی جدیدی نیست اما آنگونه که قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به بازار می گوید در سال های گذشته خیلی کاربردی نبوده و به همین دلیل قرار بوده که اصلاحاتی در جز ۴ بند الف ماده یک تنظیم مقررات ماده ۲ آن صورت گیرد.
به گفته او، بر اساس آنچه در این بند آمده متانول سازهایی که در بخش هایی همچون بنزین یا الفین ها سرمایه گذاری کنند از تخفیف های پلکانی برای خوراک مصرفی خود بهره مند شوند.
این آیین نامه در شرایطی در دستور کار دولت قرار گرفته که کشور با ناترازی شدید بنزین مواجه بوده و برای جبران این ناترازی شروع به واردات و تولید سوخت های بی کیفیت کرده است. بر اساس آمار موجود ظرفیت تولید بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است حال آنکه مصرف بنزین در ایام نوروز رکورد ۱۵۳ میلیون لیتر را هم شکسته است.
اما سوال اینجاست که آیا تخفیف هایی که برای نرخ خوراک متانول سازها در نظر گرفته شده به اندازه ای جذاب هست که آنها را نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه ها ترغیب کنند؟
کریمایی در پاسخ به این سوال می گوید: بدون شک تخفیف های در نظر گرفته شده جذابیت های بالایی دارد. اما مساله اینجاست که برخی از واحدهای متانولی خود توان سرمایه گذاری را ندارند. به همین دلیل بهتر بود چنین امکانات و شرایطی را برای متانولی هایی که می خواهند با مشارکت یک واحد دیگر چنین اقدامی را انجام دهند را هم دولت فراهم می کرد.
۲۹۵ دلار آخرین قیمت متانول
جالب است که بدانید همین چند روز پیش بود که پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران هست ۲۹۵ دلار گزارش کرده است. جالب است که بدانید قیمت ها نسبت به هفته گذشته حدود ۵ دلار کاهش را نشان می دهد. همچین CFR کره جنوبی ۳۴۵ دلار، CFR هند حدود ۲۸۸ دلار، ️فوب روتردام ۳۳۹ دلار و ️فوب آمریکا ۳۴۶ دلار اعلام شده است.
سهم ایران از بازار جهانی متانول عدد قابل‌توجهی است و کشورمان یکی از بازیگران بزرگ این صنعت محسوب می‌شود. ظرفیت تولید متانول کشور در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده است. در حال حاضر، ظرفیت اسمی تولید متانول در ایران نزدیک به ۱۴ میلیون تن در سال است. بر اساس آنچه مرتضی شاهمیرزایی متولی صنعت پتروشیمی کشور اعلام کرده در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه متانول ایران به حدود ۲۳ میلیون تن خواهد رسید. در این میان بسیاری از کارشناسان نسبت به تامین خوراک این واحدهای پتروشیمی ابراز نگرانی می کنند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgwx9q.ak9tu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما