plusresetminus
توسعه صنایع بهشهر چگونه توانست مجوز سهامداری 33 درصدی بانک اقتصاد نوین را اخذ کند
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، طبق نامه شماره 41785/03مورخ24/02/1403 اداره مجوزهای بانک مرکزی مبنی بر صدور مجوز سهامداری مالک واحد توسعه صنایع بهشهر در سطح 20 تا 33 درصد (حداکثر میزان مجاز سهام بانکها) بانک اقتصادنوین ارسال می‌گردد. این مجموعه جزو مؤسسان بانک اقتصادنوین بوده و از زمان تأسیس مالک سهام این بانک بوده است لیکن با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در سال 1397 و محدودیت سهامداری بانکها، محدودیت‌های دسترسی به منافع سهامداری این بانک به یکی از بزرگترین چالش‌های مجموعه توسعه صنایع بهشهر تبدیل شد و از سال 1398 ، کسب مجوز سهامداری آن همواره در دستور کار مدیریت این شرکت بوده است و پس از پیگیری‌های مستمر و اقدامات اصلاحی انجام شده در نهایت مجوز مزبور در تاریخ 25/02/1403 به این شرکت ابلاغ گردیده است. با کسب این مجوز، محدودیت سهامداری این مجموعه که تاکنون در سطح 10 درصد اعمال می‌گردید تا سطح 33 درصد ارتقاء یافته و حق رأی در مجامع و سود تقسیمی سهام در مجامع بانک اقتصادنوین تا سطح 33 درصد به این مالک واحد تعلق خواهد گرفت.
مجموعه توسعه صنایع بهشهر همراه با اشخاص مرتبط به عنوان مالک واحد، سهام دار بانک اقتصادنوین میباشند. عمده سهام مزبور از زمان تأسیس بانک مزبور در سال 1380 و پس از اخذ مجوزات الزم و قوانین و مقررات جاری کشور تحصیل شده است. 
پس از ابلاغ مصوبات مرتبط با الزامات سهامداری بانکها در قانون سیاستهای کلی اصل 44 و دستورالعمل تملک سهام بانکها در سال ،1398 سهامداری بانکها مشمول محدودیتهای پیش بینی شده در این قانون گردید که بر این اساس سهامداری بانک در سطوح 10-0 درصد، 20-10 درصد و 20 -33 درصد تعیین شد و سطوح دوم و سوم نیازمند اخذ مجوز سهامداری گردید. سهامداری هر مالک واحد مازاد بر حدود مجاز ممنوع و مشمول جریمه سلب حقوق مالکیت میگردد(اعم از حق رأی، سود تقسیمی و حق تقدم در افزایش سرمایه).
شرکت توسعه صنایع بهشهر در مهلت مقرر و در سال ،1398 درخواست خود را جهت کسب مجوز سهامداری این بانک تا سطح 33 درصد (حداکثر سهام مجاز مندرج در این قانون) به بانک مرکزی تقدیم نمود. فرآیند تکمیل مجوز عمدتا به دلیل فراهم نبودن زیرساختها و همچنین عدم توافقات در مورد شناسایی اشخاص تشکیل دهنده مالک واحد، بسیار زمانبر گردید و در این مدت بیش از 4 سال، حقوق مالکیت این مجموعه صرفا در سطح 10 درصد برای کل مالک واحد توسعه صنایع بهشهر اعمال گردید و مازاد بر 10 درصد سلب حقوق مالکیت صورت پذیرفت. حق رأی این مجموعه مازاد بر ده درصد به وزارت امور اقتصادی و دارایی تفویض شد و سود سهام تقسیمی مازاد بر ده درصد نیز مشمول مالیات صددرصدی گردیده و به حساب خزانه داری کل کشور واریز گردیده است. 
این موضوع، هر ساله به عنوان بند گزارش حسابرس و بازرس قانونی درج شده (بند 13 گزارش حسابرسی سال مالی منتهی به 1401/12/29) و مجمع محترم نیز بر اخذ مجوز سهامداری در سطح 33 درصد تأکید نموده است. 
با توجه به اینکه بانک اقتصادنوین صرفا در سنوات 1400 و 1401 دارای سود تقسیمی در مجمع عادی سالیانه خود بوده است، در این سالها به ترتیب مبلغ 572 میلیار د ریال و 1.380 میلیارد ریال به عنوان سود سهام مازاد بر ده درصد مالک واحد تشخیص و به حساب خزانه واریز گردیده است که این مبالغ به عنوان هزینه مالیات از درآمد سود سهام شناسایی شده کسر گردیده است.
با توجه به سود 90 هزار میلیارد ریالی بانک اقتصادنوین در سال 1402 طبق اطالعات منتشره در سامانه کدال و فرض تقسیم حداقلی (ده درصد)، در صورت عدم اخذ مجوز سهامداری و ادامه روند سنوات 1400 و 1401 برآورد میگردد که حدود 3 هزار میلیارد ریال منافع مجموعه مالک واحد مجددا به حساب خزانه داری کل کشور واریز و منافع سهامداران تضییع گردد. 
با اخذ مجوز سهامداری، دسترسی و استفاده از این منافع تا سطح 33 درصد میسر خواهد شد بعلاوه حقوق مالکیت مرتبط با حق رأی در مجامع پیش رو و همچنین حق ت قدم ناشی از افزایش سرمایه نیز برای مجموعه مالک واحد توسعه صنایع بهشهر در سطح 33 درصد در دسترس خواهد بود.
https://naftara.ir/vdch-6nz.23nkwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما