نفت آرا بررسی می کند:

افول آریاساسول در سه سال گذشته

plusresetminus
افول آریاساسول در سه سال گذشته
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،شرکت پلیمر آریاساسول در سه سال گذشته افت شدیدی از نظر سود خالص تجربه کرده است. آمارها نشان میدهد که سود دلاری این شرکت در سال 1402نسبت به سال 1400  بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

شرکت پلیمر آریاساسول از ابتدای بهره‌برداری در سال 1387 با تولید سه نوع محصول اصلـی اتیلن، پلی‌اتیلن سبك، پلی‌اتیلن سنگین و محصول فرعی سی‌تری‌پلاس جزء شرکتهای فعال صنعت پتروشیمی در کشور بوده است. فروش محصولات  این شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 به میزان  33.8 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی گذشته، به میزان 23 درصد افزایش یافته است.

با این حال سود خالص این شرکت در سال 1402 تنها نیم درصد رشد کرده است که علت اصلی آن به کاهش درآمدهای صادراتی به میزان 15 درصد برمیگردد.این میزان سود را اگر بخواهیم با تورم سالانه تعدیل کنیم میتوان از زیان سهامداران این شرکت صحبت به میان آورد. به هر حال سهامداران به انتظار افزایش سوددهی یا لااقل حفظ ارزش دارایی خود در سهام یک شرکت سرمایه گذاری میکنند. در تحلیلهای بنیادی همواره سود خالص و  رشد سالانه آن نقش یک شاخص اصلی در پیشبینی سودآوری ایفا میکند و در فرمولها جریان سودآوری آینده با توجه به متوسط نرخ رشد سود 5 سال قبل شرکت و با احتساب تعدیلات تورمی محاسبه میشود.

 البته باید متذکر شد که بدون انجام تعدیلات تورمی این شرکت در یک زاویه 5 ساله با کاهش سود مواجه بوده است. بر اساس صورتهای مالی شرکت سود خالص این شرکت نسبت به سنوات گذشته کاهش هم داشته است. در یک تصویر 5 ساله سود خالص آریاساسول در سال 98 به میزان 4.2 هزار میلیارد بوده که در سالهای بعد به ترتیب به 10.9، 11، 13.4 و 11 و 11 هزار میلیارد تومان  رسیده است. به بیان دیگر سود شرکت در 4 سال گذشته تقریبا روی همان 11 میلیارد تومان چرخیده است و با تمام تورم و افزایش قیمتها روی نرخها، هیچ رشد سودی تجربه نکرده است. از سال 99 تا 1402 متوسط نرخ رشد سود خالص این شرکت تنها 1.3 درصد بوده است. اگر رشد سودآوری این شرکت را با نرخ دلار تعدیل کنیم چنانچه در نمودار گزارش هم مشخص است، این شرکت در سه سال گذشته همواره سودی رو به کاهش داشته است.  از سوی دیگر حاشیه سود خالص آریاساسول هم از 61 درصد سال 1399 به کمترین میزان در طی این سالها رسیده و ترتیب در سال 1400 به 51 درصد و در 1401 به 40 و در سال گذشته به 33 درصد نزول کرد.به همین دلیل هم است که در یک سال گذشته قیمت سهام این شرکت 6 درصد کاهش یافته است.

  در حالی که سهامداران انتظار دارند که حداقل سالانه به اندازه تورم سود سهامشان رشد کند.
انتهای پیام./
https://naftara.ir/vdcb5wb8.rhbazpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما