عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قیمت بنزین تغییر نکند و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شود که دارندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت شخصی این میزان سوخت را دریافت کنند ولی هر کس نیاز به سوخت بیشتر داشت باید بهای آن را با نرخ بین الملل پرداخت کنند.
مدتی است که کارت سوخت یکی از دغدغه های مالکان خودرویی که کارت سوخت شخصی ندارند، شده است. طبق اعلام تا این لحظه٣٨٠ هزار درخواست صدور کارت سوخت وجود دارد.
انتشار بوی گاز در عسلویه اگر چه تازگی ندارد اما همچنان همانقدر تند، زننده و آسیبزا بر کیفیت زندگی مردم این شهرستان اثرگذار است؛ حال اگر زمان آبزدایی مخازن هم باشد و باد هم موافق بوزد این بوی آزاردهنده مشام مردم شهر را پر و همچون ۲ شب گذشته برخی را روانه بیمارستان میکند.
رئیس انجمن صنفی سیانجی گفت: اگر ۱۰ درصد از سودآوری صنعت سیانجی در همین صنعت سرمایهگذاری میشد، امروز بیش از ۵۰ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور گازسوز شده بود و میتوانستیم مصرف بنزین را روی ۶۰ میلیون لیتر در روز نگه داریم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: متوسط مصرف بنزین در ۴۵ روز ابتدای سال ۱۱۰ میلیون لیتر بوده که ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: در طی سالهای اخیر خوشبختانه دولت رویکرد تعیین حق العمل جایگاهها بر اساس آنالیز هزینه را پذیرفته، ولی همچنان واقعیسازی حقالعمل به منابع حاصل از فروش سوخت و قیمتهای ثابت فراورده گره خورده که موجب زیان این صنف شده است.
طی چند هفته گذشته گزارشهایی مبنی بر آتشگرفتن ناگهانی خودروها در شهر ماراکایبوی ونزوئلا منتشر شده، که برخی از جریانهای رسانهای خارج از کشور، مقصر این موضوع را بنزین وارداتی ایران اعلام کرده اند؛ موضوعی که از سوی وزارت نفت به طور کامل تکذیب شده است.
استاد دانشگاه صنعتیشریف گفت: ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.
مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار تقاضا برای کارت هوشمند سوخت در سامانه ثبت شده که با توجه به میزان درخواستها یک ماه زمان برای صدور کارت لازم است.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ما به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاهها کامل است و انتظار تولید بییشتر نداشته باشند بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمیتوانیم ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود و یا اینکه باید واردات داشته باشیم
دولت برای کاهش سوء مصرف بنزین سیاستهایی را پیش گرفته تا از واردات آن معاف شود، یکی از این راهکارها کاهش سهمیه بنزین آزاد در سال گذشته بود که از متهمان اصلی قاچاق سوخت به شمار میرفت، امسال نیز طرح جمع آوری کارتهای مازاد جایگاهداران استارت خورده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: کارتهای آزاد یا همان کارتهای اضطراری از جایگاههای عرضه سوخت در سراسر کشور به صورت کامل جمع آوری نخواهد شد.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین وجود خودروهای غیر استاندارد دانست و گفت:خودرو های موجود در کشور ۲.۵ برابراستاندارد جهانی مصرف دارند.
بر اساس بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، استفاده از کارت های سوخت شخصی به جای کارت های اضطراری موجود در جایگاه های سوخت از پایان شهریور الزامی می شود.
داستان بنزین، به مسالهای پیچیده تبدیل شده که حفظ نرخ فعلی آن یک درد است و افزایش قیمت آن یک درد دیگر. فرارو در راستای پیگیری این موضوع، با طرح این پرسش که چرا به طور مداوم موضوع افزایش قیمت و نحوه عرضه «بنزین» در بازههای زمانی مختلف مسالهساز میشود، دیدگاه چهار کارشناس حوزه انرژی و اقتصاددان را جویا شده است
رییس صنف جایگاهداران کشور گفت: هم اکنون حدود ۹۰ درصد مردم کارت سوخت شخصی دارند و اگر استفاده کنند قطعا کارتهای آزاد موجود در جایگاهها فقط در مواقع اضطراری برای کسانی که کارت ندارند کاربرد خواهد شد و مشکلی نخواهد بود.
با وجود این که اعلام شده در هر سکوی جایگاه سوخت باید یک کارت اضطراری وجود داشته باشد اما بعضا در برخی جایگاهها، کارت سوخت موجود نیست؛ اماطبق آنچه اعلام شده، مردم می توانند درصورت مواجه شدن با این موضوع آن را گزارش دهند.