تهدیدات اخیر شبه نظامیان حوثی در زمینه حمله به کشتی‌های باری عازم اسرائیل، نرخ بیمه‌های دریایی را افزایش داده و بیمه گران را سمت و سوی اعلام نرخ‌های جدید بیمه‌های جنگی سوق می‌دهد. همچنین نرخ حمل‌و‌نقل نفت و گاز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود ظرف روز‌های آینده با افزا‌یش بیشتری روبه‌رو شود. 
plusresetminus
حملات حوثی ها در دریای سرخ چگونه هزینه حمل کالا، قیمت نفت و بیمه‌های دریایی را بالا می‌برد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،این در حالی است که قرار است یک ائتلاف دریایی چند ملیّتی از چالش‌های پُر‌خطر دریای سرخ جلوگیری کند و نسبت به محافظت از صنعت دریایی اقدام کند.
به گفتۀ کارشناسان و تحلیلگران هنوز اثرات حضور نیروی چند ملیّتی در دریای سرخ چندان مشهود نیست، اما برعکس تأثیر آن در خطوط کشتیرانی صاحبان کالا و بیمه گران تا مدت زمان زیادی باقی خواهد ماند.  
بازار بیمه دریایی نسبت به افزایش پوشش‌های جنگ دریایی در منطقه نا‌امن دریای سرخ اقدام کرده و نرخ‌ها را بالا برده است.
تا کنون حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار  به کشتی‌های باری در دریای سرخ خسارت بیمه‌ای وارد شده است که متأسفانه تحت پوشش بیمه جنگی نبودند.  
در همین حال «مارکوس آلوارز»، رئیس بیمه جهانی اعلام کرد: کشتی‌ها برای بیمه جنگی اقدام کنند. به گفته وی خسارت‌های ناشی از بیمه جنگی قابل پرداخت خواهد بود، در همین حال کلیۀ شرکت‌های نفتی، شرکت‌های تجاری، حاملان گاز و فرآورده‌های نفتی حرکت کشتی‌ها در مسیر دریای سرخ را متوقف کردند.
 به گفتۀ «ویکتور والانس»، رئیس جهانی انرژی و منابع طبیعی این کار بر بازار نفت، گاز، تجارت و انرژی تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و قیمت‌ها را بالا  خواهد برد.  
وی با اشاره به اینکه در کنار مشکلات ناشی از بحران در دریای سرخ، خشکسالی کانال پاناما و دور زدن کشتی‌ها برای عبور نکردن از کانال سوئز هر کدام به نوعی هزینه‌های حمل‌و‌نقلی را بالا برده و به بحران حمل‌و نقل خواهد افزود.
«تیم اوبراین»، رئیس جهانی صنایع و کالا‌های متنوع نیز در این زمینه گفت: صرف نظر از اینکه نیرو‌های چند ملیتی تحت رهبری آمریکا تا چه حد می‌توانند بحران را کاهش دهند با این حال بازگشت اطمینان به منطقه دریای سرخ ماه‌ها طول خواهد کشید.

 تشکیل ائتلاف دریایی

 آمریکا در حال تشکیل یک ائتلاف دریایی چند ملیتی برای حفاظت از ترافیک تجاری در دریای سرخ می‌باشد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و این ائتلاف، اما و اگر‌های زیادی دارد که از دید کارشناسان معلوم نیست نتیجه بخش باشد.  
«لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا تأکید کرد: قصد ایجاد یک ائتلاف چند ملیتی را در دریای سرخ به نام Operation Prosperity Guardian دارد. وی گفت: بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا  در این عملیات مشارکت دارند.  
وی یاد‌آور شد: یونان و استرالیا به این گروه پیوست‌اند، اما از اعلام نام هشت کشور دیگر خودداری کرد، در همین حال وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد از  تلاش برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت خواهد کرد. اما کشتی هایش تحت فرمان فرانسه خواهند مان؛ فرانسه یک پایگاه دریایی در امارات عربی و ۱۵۰۰ سرباز در جیبوتی دارد.  ناوچه Languedoc این کشور اکنون در دریای سرخ است که کشتی‌های متعلق به خط کشتیرانی فرانسه را اسکورت می‌کند.  
ایتالیا اعلام کرد: ناوچه ویرجینیو فاسان را برای حفظ منافع  ملی به دریای سرخ اعزام می‌کند.  
وزارت دفاع اسپانیا نیز گفت: این کشور در مأموریت ناتو و در عملیات هماهنگ شده اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد، اما به طور یک جانبه در عملیات دریای سرخ مشارکت نخواهیم کرد.  
وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد: با یک ناوشکن در عملیات دریای سرخ شرکت خواهیم کرد.  
یونان نیز یک ناوچه دریایی به دریای سرخ اعزام می‌کند و هلند و نروژ ۱۲ افسر نیروی دریایی را به دریای سرخ اعزام خواهند کرد. دانمارک گفت در این عملیات شرکت خواهد کرد.
در ادامه گزارش  آمده است چند ناو جنگی با حضور  نیرو‌های دریایی کشور‌هایی که به ائتلاف پیوستند در منطقه حضور دارند.  

مشکلات تغییر مسیر از دریای سرخ به بنادر آفریقا

خبرگزاری‌ها گزارش دادند کشتی‌هایی که به منظور جلوگیری از تردد در دریای سرخ به سمت بنادر آفریقایی حرکت می‌کنند با تشریفات اداری، ازدحام و امکانات بسیار ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند.  
بر‌اساس گزارش سایت hellenicshippingnews صد‌ها کشتی برای گریز از حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن به سمت آفریقای جنوبی تغییر مسیر می‌دهند که حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز زمان سفر به طول می‌انجامد.  
«آلسیو لنسیونی» مشاور تدارکات و زنجیرۀ تامین بندر دوربان یکی از بزرگترین بنادر آفریقا است به رسانه ها گفت حتی در وضعیتی که بندر دوربان در آن قرار دارد و به عنوان پیشرفته‌ترین و بزرگترین بندر آفریقا به شمار می‌رود، با این حال این بندر امکانات محدودی برای پهلوگیری کشتی‌ها و سوخت رسانی دارد.  همچنین بنادر کیپ تاون و انگکورا عملکرد‌های بهتری نسبت به این بندر ندارند.  
وی در ادامه گفت: بنادر دیگر آفریقایی مانند مومباسا در کنیا و دارالسلام در تانزانیا در صورت ادامه ترافیک امکان سرویس‌رسانی مناسبی به کشتی‌ها ندارند و در این زمینه بسیار ضعیف هستند.  
در همین حال یکی از سخنگویان شرکت مرسک گفت: کشتی‌هایی که به سمت بنادر آفریقایی حرکت می‌کنند در صورت امکان سوخت خود را از مبدأ تأمین  کنند.  
 آب و هوای ناآرام در مناطق توفان‌خیز بنادر آفریقای جنوبی از جمله موزامبیک اشاره می‌کند که می‌تواند باعث مشکلات در زمینه سوخت گیری برای کشتی‌ها باشد.
https://naftara.ir/vdccxmqs.2bqi18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما