مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: صادرات پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد در ۹ ماهه امسال ۵۰ میلیون دلار ثبت شد که ۷۴ درصد کل صادرات استان را به خود اختصاص داد.
plusresetminus
محصولات پتروشیمی ۷۴ درصد از صادرات خراسان‌شمالی را تشکیل می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، حسین حاجی بگلو اظهار کرد: ۱۵۱ هزار تن محصول پتروشیمی خراسان در ۹ ماهه امسال صادر شد و بر این اساس میزان صادرات این واحد صنعتی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۲۹ درصد کاهش و از نظر وزنی ۳۱ درصد افزایش دارد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش یا کاهش میزان صادرات در استان به میزان قابل توجهی وابسته به میزان صادرات پتروشیمی خراسان است و تلاش داریم تا به اقلام صادراتی استان تنوع و توسعه داده شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در استان گفت: ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن محصول این بخش به ارزش ۱۱ میلیون دلار در ۹ ماهه امسال صادر شد که ۱۶ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۵۵ درصد و از نظر وزنی ۳۱ درصد کاهش دارد.
حاجی بگلو درباره صادرات بخش صنعت استان گفت: ۱۱ هزار تن محصول صنعتی استان در ۹ ماهه امسال صادر شد که ارزش آن ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ثبت شد که ۹ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان صادرات بخش صنعت استان در این ۹ ماهه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۵۱ درصد و از نظر وزنی ۳۱ درصد کاهش دارد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به سهم ناچیز بخش کشاورزی در صادرات استان گفت: ارزش ریالی صادرات بخش کشاورزی استان در این مدت ۳۰۰ هزار دلار ثبت شد که ۰.۴ درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: صادرات بخش کشاورزی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۲۷۵ درصد و از لحاظ وزنی ۴۵۰ درصد افزایش دارد.
محصولات شرکت پتروشیمی خراسان بیش از ۶۶ درصد سبد صادراتی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.
طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال ۱۳۷۱ آغاز و در بیش از چهار سال با صرف هزینه ۵۲۴ میلیون دلار و ۵۲۰ میلیارد ریال ساخته شد و در تیر ماه ۱۳۷۵ با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.
پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.
براساس اعلام پتروشیمی خراسان در نیمه نخست امسال ۶۵ میلیون و ۳۰۱ هزار دلار کالا از این شرکت صادر شده و این میزان صادرات، بیش از ۷۰ درصد صادرات کل استان خراسان شمالی را به خودش اختصاص داده است.
پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.
خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحدها نیز هشت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.
استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.
خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdchwinz.23nxxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما