قیمت نفت برنت طی روزهای گذشته با قیمت ۹۲.۵۱ دلار معامله شده و با اینحال به کانال ۹۰ دلار نزول پیدا کرد.
plusresetminus
کاهش نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی/احتمال ریزش قیمت زیاد است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، قیمت نفت خام برنت با تاثیرپذیری بازار از آخرین داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی چین در فاز تثبیت باقی ماند. قیمت نفت برنت طی روزهای گذشته با قیمت ۹۲.۵۱ دلار معامله شده و با اینحال، روز دوشنبه به کانال ۹۰ دلار نزول پیدا کرد. این قیمت حدود ۳۲ درصد کمتر از بالاترین سطح امسال است که با این حساب، قیمت از پایین ترین سطح خود در سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.
کاتالیزور اصلی افزایش قیمت نفت خام برنت آخرین داده های تولید ناخالص داخلی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده در جهان است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین(NBS)، اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم ۳.۹ درصد رشد کرده است. این بازگشت اندک وضعیت اقتصادی بهتر از آن چیزی بود که اکثر اقتصاددانان غربی انتظار داشتند. بسیاری از اقتصاددانان معتقد بودند میزان رشد اقتصادی چین در بازه زمانی مذکور ۳ درصد افزایش خواهد یافت که چنین نشد.
تحلیلگران بر این باورند که اقتصاد چین امسال به دلیل سیاست‌های شی جین پینگ با چالش‌های مهمی روبرو خواهد شد. رئیس‌جمهور چین که همزمان رهبر حزب کمونیست این کشور نیز به حساب می آید، بر کاهش اهرم‌زدایی در اقتصاد و استراتژی کووید-صفر تاکید کرده است.
به این ترتیب، تحلیلگران انتظار دارند که تقاضای نفت این کشور نسبتا ضعیف تر از حد انتظار باشد. آژانس بین المللی انرژی نیز تخمین زده که تقاضای نفت طی سه ماه پایانی سال ۳۴۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این آژانس همچنین پیش بینی رشد تقاضا برای سال ۲۰۲۳ را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.
قیمت نفت خام برنت همچنین به آخرین تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت واکنش نشان می دهد. این کارتل تصمیم گرفت در ماه آینده عرضه را به شدت کاهش دهد تا از قیمت های بالا حمایت کند. عربستان سعودی استدلال کرده است که کاهش عرضه برای جلوگیری از افت قیمت در طولانی مدت ضروری است. این کشور همچنین اعلام کرده که این تصمیم بر اساس ملاحظات اقتصادی است و انگیزه سیاسی برای آسیب رساندن به اقتصاد آمریکا را ندارد.
در همین حال، جو بایدن اعلام کرده که قصد دارد حجم بیشتری از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) آمریکا را آزاد کرده و در راستای ایجاد تعادل در قیمت، وارد بازار نماید. حجم SPR در حال حاضر به پایین ترین سطح از دهه ۱۹۸۰ سقوط کرده که همین امر می تواند منجر به ایجاد تهدید جدی علیه اقتصاد ایالات متحده شود.
پیش بینی قیمت نفت خام برنت
قیمت نفت خام اخیراً در محدوده ای باریک و بسیار کم نوسان قرار گرفته است. قیمت فعلی به شدت کمتر از بالاترین نقطه آن در سال جاری است. قیمت همچنین کمی زیر قسمت بالایی کانال نزولی که با رنگ آبی نشان داده شده است قرار دارد. همزمان، قیمت نفت به زیر میانگین متحرک ۲۵ روزه سقوط کرده و این در حالیست که شاخص قدرت نسبی (RSI) اندکی پایین تر از نقطه خنثی در حرکت است.
بنابراین، قیمت نفت احتمالاً به کاهش خود ادامه خواهد داد و فروشندگان قسمت پایین کانال را در حدود ۸۴ دلار هدف قرار می دهند. حرکت به بالای مقاومت در ۹۴ دلار، دیدگاه نزولی را باطل می کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.inmk49niu5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما