عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد اما در حوزه حیاتیِ انرژی به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فوری نیاز داریم.
plusresetminus
مبارزه با قاچاق بخشی از ناترازی در حوزه گازوئیل را رفع می‌کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا ورناصری قندعلی درباره وضعیت ناترازی در حوزه نفتگاز، گفت: اصولا معتقدم دو چالش اساسی در حوزه انرژی وجود دارد که شامل ناترازی تولید و مصرف انرژی و خام‌فروشی می‌شود لذا بسیار ضروری است که وزارت نفت علاوه‌بر حفظ و توسعه بازارهای نفت و گازیِ موجود و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای، زیرساخت‌های خود را هم با مشارکت فعال دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز و تولید و فروش این دو محصول توسعه دهد.
نیاز وزارت نفت به سرمایه‌گذاری جهت تامین انرژی کشور
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا رد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید توجه داشته باشیم وزارت نفت جهت عبور از عرضه‌محوری در تأمین انرژی کشور به مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی و تحقق توسعه زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری هم نیاز دارد به عنوان مثال به یقین احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازیِ موجود و تبدیل آن‌ها به سیکل ترکیبی به جای احداث نیروگاه‌های جدید و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با بازده بالا به‌عنوان جایگزین نیروگاه‌های فرسوده، توسعه میدان‌های نفتی و گازی و توسعه نیروگاه‌ها با مشارکت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها تسریع خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد اما در حوزه حیاتیِ انرژی به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فوری نیاز داریم بنابراین اگر ناترازی حوزه نفت و گاز برطرف نشود مشکلات صنعت، تولید و اشتغال افزایش خواهند یافت.
ورناصری سرمایه‌گذاری ازسوی صنایع کشور جهت این امر را حیاتی دانست و توضیح داد: به‌ویژه مشارکت فولاد برای سرمایه‌گذاری در این صنعت مفید است اگر به سرعت محقق نشود با ادامه روند موجود ممکن است مثلا در حوزه ناترازی گاز از روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های سرد سال به حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب درسال ۱۴۰۴ و به بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۱۰ برسیم.
ایران از بهترین کشورهای جهان در زمینه قابلیت‌های احداث نیروگاه خورشیدی است
این نماینده مجلس ادامه داد: در بحث متنوع‌سازی سبد انرژی کشور نیز باید بگویم؛ نفت و گاز پتانسیل‌هایی هستند که صرفا با فناوری و دانش، قابلیت تبدیل شدن به ثروت و ارزش افزوده را دارند، ما دارای چشم‌انداز ۲۰ ساله انرژی هستیم(سند ملی راهبرد انرژی کشور) که سبد انرژی کشور در آن مشخص است، ایران با قرار گرفتن در کمربند خورشیدی و دارا بودن مناطق کویری و برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال در بیش از دو سومِ مساحتش و متوسط تابش نورخورشید ۴/۵ تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، از بهترین کشورهای جهان در زمینه قابلیت‌های احداث نیروگاه خورشیدی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که بررسی می‌شود می‌بینیم در حالی ٩٣ درصد برق ایران از طریق سوخت‌های فسیلی و ۶ درصد از طریق برق آبی و تنها ٢ درصد از منابع خورشیدی، باد و هسته‌ای به‌دست می‌آید که میانگین این رقم در دنیا ٢٨ تا ٣٠ درصد است، لذا با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرکت جمعی و آگاهی‌رسانی می‌توان ایران را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی خورشیدی در جهان تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: اگرچه پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی هم در کشور قابل توجه است اما عواملی مانع از تحقق این مهم شده‌اند عواملی مانند تحریم، تولید پایین داخلی، تعرفه تضمینیِ ثابت و تسهیلات ارزان قیمت جهت توسعه زیرساخت‌ها و مردمی‌سازیِ انرژی تجدیدپذیر توسعه نیافته است.
ورناصری اضافه کرد: ضمن آنکه روند پرشتاب جهانی در این مسیر(از ۱۹ به ۲۸ درصد طی دهه اخیر) نیز نشان می‌دهد بهترین گزینه برای تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است لذا ضروری است با توسعه سیاست‌های تشویقی، انتقال فناوری و بومی‌سازی این مهم در کشور مورد توجه واقع شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه صادرات نفت درواقع یک زنجیره متشکل از مجموع موارد اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال و حمل و نقل است، گفت: افزایش صادرات نفت ایران با تکیه بر توان داخلی موید ضرورت محوریت‌بخشی به بالا بردن ظرفیت تولید نفت در راستای دانش‌بنیان کردن این صنعت و ایجاد ارزش‌افزوده و استفاده گسترده‌تر از توان نخبگان کشوراست.
توسعه صادرات نفت نیازمند دیپلماسی اقتصادی و بروزرسانی زیرساخت‌ها
وی با بیان اینکه جهت توسعه صادرات نفت، به دیپلماسی اقتصادی و بروزرسانی زیرساخت‌ها نیاز داریم، گفت: بدیهی است باید ظرفیت‌های حمل‌ونقل، تسهیلات و ضمانت ‌نامه‌های بانکی هم متناسب با این هدفگذاری متحول شوند، البته لغو تحریم‌های مرتبط با صادرات نفت ازجمله کشتیرانی، بیمه، عوارض و بانکی هم از تضامین لازم جهت تسهیل توسعه صادرات نفت جمهوری اسلامی خواهد بود.
ورناصری با اعتقاد به اینکه "محدودیت‌ مقاصد صادراتیِ ایران" با هدفگذاریِ توسعه صادرات کشورمان در منافات است، بیان کرد: براساس برآوردهای سازمان توسعه تجارت، بیش از ۷۰درصد از صادرات ایران در سال پیش به چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان محقق شده است لکن ضروری است علاوه‌بر این ۵ کشور و روسیه، توسعه همکاری‌ها با تمامی کشورهای همسایه و منطقه هم در دستور کار آید و همواره مقاصد جدید و بازارهای نوین شناسایی شوند و بر استفاده از شیوه‌های مدرن در قراردادها، سیستم لجستیک و حمل ‌و نقل نوین هم تمرکز داشته باشیم.
مبارزه با قاچاق می‌تواند بخشی از ناترازی در حوزه گازوئیل رفع کند
وی مطرح کرد: به موازات تمام شاخص‌هایی که مطرح کردم به یقین توسعه مبارزه با قاچاق، افزایش اختیارات شورای عالی انرژی، مصرف بهینه با بهره‌وری بالا می‌تواند بخشی از ناترازی موجود را رفع کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: همچنین در بحث اصلاح ساختارها و عبور از بخشی‌نگری در ساختار حکمرانی و مدیریت حوزه انرژی نیز به یکپارچگی و جامع‌نگری، به اصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های تابعه نفت و نیرو براساس عملکرد، اصلاح روابط مالی دولت با شرکت‌های پالایشی، پتروشیمیایی و نیروگاهی براساس قیمت منطقی خوراک و محصول، ایجاد نظام‌های تنظیم‌گری مستقل دولتی، به تفکیک در دو حوزه صنایع پایین‌دست نفت و گاز به منظور تعمیق رقابت و تسهیل صادرات و واردات در فعالیت‌های رقابت‌پذیر نیاز داریم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.fbsurhb88iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما