نفت ایرانول با سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیاردی و مارکت کپ ۱۶۱ هزار میلیاردی، از بزرگترین روانکاران داخلی بوده که به عنوان بهترین برند روانساز و روغن موتور در بازار شناخته می‌شود. این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱، با فروش ۶۰۳ هزار تن محصول موفق به کسب رتبه نخست فروش مقداری در صنعت روانکار شده است.
plusresetminus
عملکرد چشمگیر ایرانول؛ در تحقق شعار سال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عملکرد شرکت در سال یاد شده بهبود قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دوره‌های مشابه قبلی نشان می‌دهد. در دوره‌ای که نرخ تورم محیط اقتصادی کشور در حدود ۵۰% گزارش شده است، مدیریت واحد تجاری با اعمال سیاست‌های اثربخش با هدف رشد درآمد‌ها در کنار کنترل هزینه‌های تولیدی و غیر تولیدی، ۲.۸۸ هزار میلیارد تومان سود خالص تقدیم سهامداران شرکت کرده که نشان دهنده جهش دو برابری سود خالص می‌باشد (دو گام جلوتر از تورم). رشد سه رقمی سود یک واحد تجاری از تخصص بالای مدیریت در ترکیب و تخصیص بهینه دارایی‌های مالی و عملیاتی حکایت دارد که شرکت را به محلی امن برای سرمایه‌های ذینفعان تبدیل می‌کند. شایان ذکر است که سهامداران این شرکت، دست پر از مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بازگشته اند. در این جلسه، ۷۷% سود هر سهم معادل ۱.۱۱۲ تومان به ازای هر سهم تقسیم شد؛ سود نقدی که تعداد انگشت شماری شرکت قادر به تقسیم آن هستند.
نسبت بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام که از شاخص‌های سود آوری مهم در تحلیل بنیادی تلقی می‌شوند، به ترتیب ۵۷% و ۹۳% محاسبه شده اند که مبین رشد ۶۳% و ۱۵% نسبت به مقطع مقایسه‌ای است.
از جمله ریسک‌های پیرامون هر واحد اقتصادی می‌توان به ریسک مالی و نقدینگی اشاره کرد. صورت جریان وجوه نقد پشت پرده اوضاع نقدینگی شرکت را نمایش می‌دهد. بررسی این صورت مالی خبر از مدیریت و کنترل مطلوب این ریسک در شرکت می‌دهد. وجوه نقد عملیاتی این شرکت بزرگ که مهمترین معیار نقدینگی تلقی می‌شود، در دوره ۱۴۰۱ با ثبت جهش سنگین ۱۵۳%، به میزان ۱.۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران، ساختار سرمایه بهینه و سالم اساسی‌ترین رکن هر کسب وکار جهت حفظ و توسعه فعالیت‌های عملیاتی می‌باشد. در انتهای اسفند ۱۴۰۱، ساختار سرمایه این پیشتاز صنعت روانکار از سلامت بالایی برخوردار بوده و از ۶۱% حقوق مالکانه و ۳۹% بدهی تشکیل شده است. بر خلاف بسیاری از واحد‌های بورسی، مدیریت شرکت به منظور تامین منابع مالی از ابزار بدهی که رابطه مستقیمی با ریسک مالی بیزینس دارد، کمتر استفاده کرده است.
مدیریت شرکت در بهار ۱۴۰۲ عملکرد قابل قبولی داشته و کارنامه عملیاتی درخشانی ثبت کرده است. ارزش درآمد‌های تجمیعی این شرکت در نخستین فصل دوره ۱۴۰۲ بالغ بر ۲.۷۸ هزار میلیارد تومان گردیده است که در مقایسه با شرکت‌های فعال در صنعت، در رتبه دوم جای می‌گیرد.
عمده فروش محصولات شرکت در بازار داخل بوده و از مجموع ۱۱۰ هزار تن محصول فروخته شده، ۷۴% آن در بازار داخل عرضه شده و از محل فروش این محصولات، ۲.۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده است که نسبت به مقطع مقایسه‌ای، جهش ۲۳۵ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.
در این مدت ۳ ماهه، روغن موتور دیزلی بیشترین سهم را در سبد درآمد داخلی شرکت داشته است. حجم تولید این محصول افزایش ۴۴% را ثبت کرده و با افزایش ۳.۷۱۰ متر مکعبی به ۱۲.۱۶۰ مترمکعب رسیده است. حجم فروش این محصول نیز رشد سنگینی ۷۰% را ثبت کرده و با افزایش ۵.۱۰۰ متر مکعبی به ۱۲.۴۰۰ مترمکعب رسیده است. در سایه افزایش چشمگیر حجم فروش، درآمد فروش داخلی این محصول کلیدی نیز با پرش ۸۷% به ۴۰۲ میلیارد تومان رسیده است.
حجم تولید این محصول در خرداد ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مقایسه‌ای جهش ۳ برابری را نشان می‌دهد. حجم فروش خرداد ماه نیز ۵.۲۳۰ مترمکعب گزارش شده که نسبت به ماه مقایسه‌ای، ۷۴% افزایش یافته است. اطلاعات مقایسه‌ای تولید و فروش این محصول به شرح زیر است:
این در حالی است که این شرکت در فصل بهار با هدف افزایش رشد کیفیت محصولات و حفظ دارایی سهامداران دست به تعمیرات اساسی پالایشگاه زده است و قریب به یک ماه توقف تولید پالایشی داشته است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgxz9q.ak9zt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما