پتروشیمی دهلران در حالی این روزها دچار مشکلاتی شده و بخشی از کارگران این مجمتع بیکار شده اند که برای سرگیری فعالیت نیازمند ۱۰۰ میلیون یورو است؛ ولی تلاش دامنه داری از سوی مسئولان مختلف برای بازگرداندن حیات دوباره به این مجموعه بزرگ صنعتی در جریان است.
plusresetminus
پتروشیمی دهلران در کانون توجه برای رفع مشکلات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، چند هفته ای است فضای رسانه ای استان ایلام مملو از اخبار تعطیلی پتروشیمی دهلران شده، پروژه ای که طبق گفته مسئولان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی فعال دارد.
بخشی از نیروی فعال این مجتمع در حال حاضر به دلیل مشکلات از کار بیکار شده و مدیران و نمایندگان استان از طریق مسئولان ملی در حال پیگیری رفع این مسئله هستند.
پتروشیمی دهلران با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت، دارای یک واحد الفین با ظرفیت ۷۷۰ هزار تن، اتیلن با ۶۴۰ هزار تن و پروپیلن با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن است و افزون بر آن زنجیره پایین دست ۲ واحد HDPE و LLDPE و ۲ واحد ۳۰۰ هزار تنی و یک واحد ۱۶۰ هزار تنی pp را در بر می گیرد.
خوراک این مجتمع پتروشیمی از پالایشگاه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ واقع در چشمه‌خوش دهلران تأمین و با خط لوله‌ای به طول ۵۸ کیلومتر به محل منتقل می‌شود.
این طرح بخش مهمی از اشتغال افراد بومی را فراهم کرده و در امرار معاش خانواده های بسیاری از شهرستان دهلران سهم بسزایی دارد، بنابراین ضرورت توجه به این طرح از سوی مسئولان ملی را دوچندان کرده است.
پس از مشکلات پیش آمده برای فعالیت پتروشیمی دهلران، سید محمد حسینی معاون امور رئیس جمهور به عنوان اولین مسئول ملی از این طرح بازدید کرد، البته پیش تر مسئولان ارشد استانی از این طرح و پیگیری مشکلات بازدید کرده بودند.
مشکل اصلی سر راه فعالیت پتروشیمی دهلران چیست؟
مدیر سایت پتروشیمی دهلران در حاشیه بازدید معاون امور مجلس رئیس جمهور از این طرح اظهار کرد: پتروشیمی دهلران خردادماه ۱۴۰۰ حدودا ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مصطفی درگاه عنوان کرد: هم اکنون پیشرفت پروژه به حدود ۴۹.۹ درصد رسیده، یعنی حدود ۳۲ درصد پیشرفت پروژه طی ۱۸ ماه گذشته صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح این پرو›ه بزرگ صنعتی در دولت سیزدهم یادآور شد: امیدواریم با همکاری و همراهی همه مسئولان استانی و ملی این برنامه را اجرایی کنیم.
مدیر سایت پتروشیمی دهلران تاکید کرد: خوراک پتروشیمی دهلران از ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران به میزان یک میلیون و ۵۵ هزار تن در سال تامین می شود.
درگاه با اشاره به اینکه آب مجتمع پتروشیمی دهلران نیز از سد مخزنی دویرج در فاصله ۲ هزار و ۴۰۰ متری تامین می شود، اضافه کرد: برق مورد نیاز پروژه به میزان ۱۱۵ مگاوات از نیروگاه سیکل ترکیبی که پتروشیمی در حال ساخت دارد، تامین خواهد شد.
 وی افزود: اسفندماه سال ۱۴۰۰ در پتروشیمی دهلران ۹۲۶ نفر مشغول به کار بودند که این تعداد در انتهای سال گذشته به ۲ هزار و ۲۳۶ نفر رسید که یک هزار و ۵۳۲ نفر یعنی ۶۸ درصد از این میزان را افراد بومی دهلران و دیگر شهرهای استان ایلام تشکیل می دهند.
مدیر سایت پتروشیمی دهلران با اشاره به اینکه این تعداد نیرو به صورت مستقیم در پروژه مشغول به کار هستند، اظهار داشت: بیش از ۲۰ هزار از جمعیت ۶۰ هزار نفری شهرستان دهلران از این پروژه امرار معاش می کنند که اهمیت پروژه را دوچندان کرده است.
درگاه گفت: این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دارد که ۵۰ میلیون یورو آن جذب شده و ۱۰۰ میلیون یورو آن در مرحله تخصیص قرار گرفته که اگر برای پروژه آزاد شود، بخش زیادی از مشکلات حل و کارگران مشغول به کار می شوند.
وی بیان کرد: تمامی مکاتبات لازم به مسئولان کشوری برای اختصاص این میزان اعتبار انجام شده ولی فعلا بانک موافقت نکرده است.
 بکارگیری تمامی ظرفیت ها برای جلوگیری از بیکاری کارگران پتروشیمی دهلران
استاندار ایلام با بیان اینکه برای رفع مشکلات پتروشیمی همه توان و ظرفیت خود را در مرکز و استان بکار خواهیم گرفت، گفت: با قول مساعد مدیرعامل پتروشیمی دهلران کارگران به کار باز می گردند.
حسن بهرام نیا یادآور شد: هر پروژه تا مرحله بهره برداری مشکلاتی پیش رو دارد و فراز و فرودهایی همراه خواهد بود که طبیعی است.
وی با اشاره به پیگیری ها در خصوی پتروشیمی دهلران و تماس با مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت و مدیر عامل پتروشیمی دهلران و سایر رایزنی ها، گفت: اراده همه بر ادامه فعالیت پروژه است و اگر تعطیلی یا تعدیلی باشد مقطعی است.
استاندار ایلام گفت: تاکید ما و همه دست اندرکاران بر جلوگیری از بیکاری نیروهای شاغل است و چنانچه در مقطعی پروژه تعدیل نیرو کند؛ باید حقوق کارگران پرداخت شود.
وی با اشاره به مشکلات ال سی پروژه، تصریح کرد: عوامل دخیل در پتروشیمی قول داده اند نیرویی بیکار نشود و بنده هم به جد در مرکز برای رفع مشکلات پروژه تلاش و پیگیری می کنم و در این مدت نیز از همه توان و ظرفیت ها برای ادامه فعالیت پروژه استفاده شده است و بدانید که پتروشیمی دهلران تعطیل نمی شود.
سه روش برای حل مشکل پتروشیمی دهلران
نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی نیز اعتقاد دارد: مشکلات ارزی و ریالی پروژه پتروشیمی دهلران را از سه روش می توان حل کرد، یک روش آزادسازی ۱۰۰ میلیون یورو از مطالبات صندوق بازنشستگی وزارت نفت از شرکت ملی نفت به شرط هزینه در پتروشیمی دهلران است.
بهزاد علیزاده با اشاره به اینکه روش دوم همکاری بانک مرکزی برای آزادسازی ۱۰۰ میلیون یورو است، افزود: روش سوم همکاری بانک های بزرگ کشور برای ارائه تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی به این طرح است.
وی تاکید کرد: حتی مسئولان پتروشیمی برای مشارکت بانک ها در این طرح پروژه نیز اعلام آمادگی کرده اند.
نماینده مردم دهلران با اشاره به اینکه این پروژه برای استان ایلام و شهرستان بسیار حایز اهمیت است، افزود: استان ایلام با این ثروت در حوزه نفت و گاز حتی می تواند سایر استان ها را منتفع کند.
 علیزاده یادآور شد: رفع مشکلات پتروشیمی دهلران در کانون توجه همه مدیران استان قرار گرفته و توجه ویژه مسئولان ملی را هم می طلبد.
وی افزود: مطالبه مردم و جوانان دهلران در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان ، حضور دکتر رییسی در شهرستان و بررسی پروژه در محل است.
نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر چند رایزنی های ملی انجام شده امیدبخش و حل مشکلات ارزی و ریالی از طریق وزارت اقتصاد و صندوق توسعه ملی در دستور کار است و در این راستا وقفه چند ماهه برای تامین منابع مالی پیش بینی شده ولی باید تلاش کنیم این مدت زمان کمتر و ضمن بکارگیری نیروها، رونق پروژه تسریع یابد.
 ظرفیت های مهم نفت و گاز در شهرستان دهلران باعث ایجاد و احداث پروژه های بزرگی در این بخش شده و نیاز است مسئولان کشوری در تخصیص اعتبارات به موقع به پروژه های شهرستان توجه ویژه داشته باشند.
شهرستان ۶۵ هزار نفری دهلران در ۲۳۰ کیلومتری جنوب ایلام دارای ذخایر ارزشمند نفت و گاز است و شرکت های نفت و گاز در این شهرستان فعالیت چشمگیری دارند.
ایلام یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که با وجود تعدد آمار دستکم در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را داراست.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcao6n6.49nww15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما