عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس گفت: صندوق توسعه ملی با استفاده از سهم نفت و گاز خود از طریق اعطای تنفس خوراک نفت و میعانات گازی می‌ تواند به حمایت از پتروپالایشگاه ها بپردازد و سرمایه گذاران نیز انگیزه جدی در زمینه تامین مالی طرح های پتروپالایشی پیدا می کنند. صندوق توسعه ملی باید هرچه سریع تر مجوز تنفس خوراک را به این سرمایه گذاران اعطا کند تا شاهد راه اندازی پتروپالایشگاه و تبدیل نفت به محصولات پتروپالایشی در کشور باشیم که می توانند برایمان سودآوری داشته باشند.
plusresetminus
امینی: مجوز تنفس خوراک پتروشیمی هرچه سریع‌تر به سرمایه‌گذاران پتروپالایشی اختصاص یابد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، به زعم کارشناسان، گسترش پتروپالایشگاه ها در کشور یک ضرورت است و مزیت های زیادی دارد. در وهله اول، به خنثی سازی تحریم های نفتی می انجامد. زیرا نفت را به صورت خام صادر نمی کنیم.
فروش محصولاتی که در پتروپالایشگاه ها تولید می شود، نسبت به نفت خام خاصیت تحریم پذیری بسیار کمتری دارد. بنابراین، از اثرگذاری تحریم ها کاسته می شود و لازم نیست در فروش نفت مان تخفیف قائل شویم.
موضوع دوم، اشتغال زایی و رونقی است که در بخش پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها ایجاد می کنیم. مسئله دیگر این است که فرآورده ها ارزش افزوده بالایی دارند. در حال حاضر، تفاوت بین نفت خام و فرآورده ها چیزی در حدود ۲۰ دلار است. این رقم وقتی در مقادیر بالا مثلاً چند هزار بشکه حساب می شود، عدد بالایی است.
مزیت دیگر پتروپالایشگاه ها این است که در این مجتمع ها می توانیم بالغ بر ۲ هزار محصول تولید کنیم، در حالی که پتروشیمی ها تنوع محصول چندانی ندارند.
پتروپالایشگاه ها ابعاد کلانی دارند و نیازمند حمایت های جدی دولتی به لحاظ تسهیلات و خوراک هستند. راه اندازی آن ها عزم حاکمیتی می طلبد. قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی پشتوانه راه اندازی این مجتمع های صنعتی سودآور است. اما در حال حاضر، اعطای تنفس خوراک به طرح های مشمول این قانون با سد صندوق توسعه ملی مواجه شده و معطل مانده است.
جهانبخش امینی عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا درباره راه اندازی پتروپالایشگاه ها در کشور با تاکید بر اینکه رونق پتروپالایشگاه ها در بیانات مقام معظم رهبری بارها اشاره شده اظهار داشت: ایشان مکرراً توصیه کرده اند که توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ها در دستور کار قرار بگیرد و از خام فروشی پرهیز کنیم. واقعیت این است که تا الان در این حوزه موفق نبوده و دستاوردی نداشته ایم.
وی در ادامه گفت: صنایع پایین دستی شامل فعالیت های تخصصی است و نیاز داریم جوانان نخبه و دانش بنیانی کشور در این حوزه فعال شوند. از طرف دیگر، باید سرمایه گذاران علاقمند به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را به این بخش جذب کنیم. رونق پتروپالایشگاه ها نیازمند حمایت جدی دولت به لحاظ تسهیلات است تا این حوزه جان بگیرد و بتواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
این عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس گفت: باید دولت در استان های مختلف به اعطای تسهیلات بانکی و مالیاتی در زمینه راه اندازی پتروپالایشگاه ها اقدام کند. در جنوب ایران، ماهشهر، عسلویه و دیگر مناطق که پتروشیمی ها فعال هستند، باید این حمایت ها صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری ها به سمتی برود که محصولات پتروشیمیایی کشور تبدیل به مواد مورد نیاز صنایع شود و به نحوی توسعه زنجیره ارزش محصولات را داشته باشیم. تا الان در این زمینه موفق عمل نکرده ایم.
وی ادامه داد: فاصله گرفتن از خام‌فروشی و حمایت از راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها خواست رهبری است. صندوق توسعه ملی با استفاده از سهم نفت و گاز خود از طریق اعطای تنفس خوراک نفت و میعانات گازی می‌ تواند به حمایت از پتروپالایشگاه ها بپردازد و سرمایه گذاران نیز انگیزه جدی در زمینه تامین مالی طرح های پتروپالایشی پیدا می کنند. صندوق توسعه ملی باید هرچه سریع تر مجوز تنفس خوراک را به این سرمایه گذاران اعطا کند تا شاهد راه اندازی پتروپالایشگاه و تبدیل نفت به محصولات پتروپالایشی در کشور باشیم که می توانند برایمان سودآوری داشته باشند.
امینی خاطرنشان کرد: پتروپالایشگاه ها سرمایه گذاری های کلانی می طلبند و نیاز به حمایت دارند. وقتی این مجتمع ها راه اندازی می شوند، اگر از تنفس خوراک بهره مند شوند، می توانند تا زمانیکه بازاریابی می کنند و کارشان رونق می گیرد، هزینه هایشان را بپردازند. در غیر این صورت ادامه حیات برایشان سخت می شود. اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه ها در ابتدای فعالیت شان تا مدت زمان مشخصی یک ضرورت است و باید در دستور کار باشد.
وی در پایان تأکید کرد: اگر عزم جدی برای تغییر شرایط فعلی داریم و می خواهیم از خام فروشی فاصله بگیریم، باید زمینه های لازم را برای حمایت از پتروپالایشگاه سازی در کشور ایجاد کنیم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcae6n6.49nwi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما