بررسی معاملات صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد، یونیت‌های این صندوق پس از دو سال و هشت ماه کماکان زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و وعده‌های عشقی نیز دردی از این صندوق دوا نکرد.
plusresetminus
مدیریت "عشقی" پالایشی یکم/ چرا رئیس سازمان بورس اوراق و بهادار محاکمه نمی شود؟
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مردادماه سال گذشته بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت، با اصلاح اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم، این دو صندوق با ارزش واقعی خود معامله خواهند شد. اصلاح اساسنامه این دو صندوق در آذر همان سال صورت گرفت یکی از اصلاحات تعیین بازارگردان برای این صندوق پر سروصدا بود. از آن زمان تا کنون حدود 9 ماه می‌گذرد و شواهد کنونی صحبت‌های عشقی را تایید نمی‌کند.
چرا که تاکنون مجید عشقی به وعده خود عمل نکرده و اصلاح اساسنامه دو صندوق نیز کارساز نبوده است. حال اگر روزی وعده عشقی میسر شود مسیر حرکت پالایشی یکم چگونه خواهد بود؟
در ابتدا خوب است به نمودار یک ساله NAV پالایش یکم اداخته شود. همانطور که در نمودار دیده می‌شود، ارزش ذاتی هر یونیت این صندوق از خردادماه سال جاری همزمان با ریزش بورس وارد یک روند نزولی شده است.
نمودار nav پالایشی یکم
در این صورت باید گفت، NAV پالایشی یکم همواره، با صعود‌های بورس افزایش و با نزول بازار سرمایه، کاهش می‌یابد.
بررسی سایت صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت پالایش بیشتر از 30 درصد زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. به طوری که در حال حاضر هر واحد پالایش با قیمت 13 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که هر یونیت این صندوق دارای ارزش ذاتی 16 هزار و 980 تومان است.
به این ترتیب اگر بنا بر آن باشد که پالایشی یکم با قیمت ذاتی (NAV) خود معامله شود باید در رالی خود با شاخص‌های بورسی پیروز شود. به طوری که فرضا در بازه 6 ماهه، پالایشی یکم بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل از خود برجای بگذارد. موضوعی که تاکنون در رفتار این صندوق دیده نمی‌شود. جدول زیر بازدهی پالایشی یکم را در بازه‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهد.

بررسی صورت‌های مالی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم حاکی از آن است که پالایش در سال مالی 1401 عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است. به طوری که پالایش با شناسایی درآمد هزار و 352 میلیارد تومانی از فروش اوراق بهادار و هزار و 475 میلیارد تومانی از سود سهام توانست جهش بزرگی در سودآوری خود در 1401 به ارمغان آورد.
همچنین این صندوق در سال گذشته حدود پنج هزار و 929 میلیارد تومان سود تحقق نیافته از نگهداری اوراق بهادار به دست آورد. به این صورت صندوق پالایشی یکم در مجموع در سال مالی 1401 حدود هفت هزار و 837 میلیارد تومان سود خالص ثبت کرد. گفتنی است این عدد در مقایسه با سود خالص سال 1400 رشد  343 درصدی را تجربه کرده است.
به این ترتیب با احتساب 784 میلیون یونیت این صندوق که نزد سرمایه‌گذاران است، به هر سهم 9 هزار و 985 تومان تعلق می‌گیرد. با این حساب صندوق پالایشی یکم P/E حدود 1.3 را می‌سازد که عدد بسیار قابل قبولی است.
با این حساب باید گفت تنها مشکل این صندوق برای اینکه با قیمت nav معامله نمی‌شود مدیریت عشقی بورسی‌هاست. چرا که دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم همچنان زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند و بعید است در آینده‌ای نزدیک با nav خود برسند.
به نظر میرسد مجموعه‌ای از عوامل از جمله فشار برخی نمایندگان مجلس از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی، عملکرد کلی سازمان بورس در دوره مدیریت عشقی و بلاتکلیف ماندن موضوعاتی مثل آزادسازی سهام عدالت، تاخیر در ارائه بسته حمایت از بورس و بعد از افزایش گسترده اعتراضها در میان اهالی بازار سرمایه،‌ کاهش فشارها روی وزیر اقتصاد در شرایط فعلی نامطلوب اقتصادی کشور از جمله دلایل برکناری و یا استعفای مجید عشقی از مدیران نزدیک به احسان خاندوزی بود.
حالا این سوال مطرح می شود با این کارنامه پر از ابهام و  دوران پر از نخوت و کسالت ،چرا محاکمه نمی شود؟
https://naftara.ir/vdcfjmdy.w6dxcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما