مجلسی گفت: ایران به عنوان یکی از نفت خیزترین کشورهای دنیا اقتصادش را قفل شده می بیند که این حاصل این است که حکمرانی در دست تندروها اسیر شده است.
plusresetminus
با فروش ۵ میلیون بشکه نفت در روز هم مشکل ما رفع نمی شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ایران و آمریکا اگرچه هنوز در مورد برنامه هسته‌ای با یکدیگر فاصله زیادی دارند، اما به نظر می‌رسد بر سر ورود نفت ایران به بازار جهانی به توافق رسیده‌اند. این خبر در حالی است که گزارش خبرگزاری بلومبرگ نشان می دهد، عرضه نفت ایران در میانه رشد بی سابقه تولید آن درماه‌های گذشته و تورم فزاینده در کشور‌های غربی و تلاش برای جبران آن از طریق افزایش نرخ بهره می‌تواند بازار را آرام کند. 
حال باید منتظر ماند و دید، افزایش فروش نفت می تواند اقتصاد مملو از گره ایران را از رکود 100 درصدی رها کند یا اینکه مانع های دیگری که در بحث مناسبات اقتصادی با جهان پیش روی ایران قرار دارند، بحران را ماندگار خواهند کرد؟ 
فریدون مجلسی در این باره اظهار داشت: اینکه ایران با آمریکا بتوانند در بحث مشخصی به اشتراک نظر و تفاهم برسند، فی نفسه اتفاق مثبتی است. حالا اگر توافق منجر به فروش بیشتر نفت ایران باشد که باید این موضوع را مهم بدانیم. هر چند که مانع های اصلی همچنان پابرجا هستند. یعنی تا وقتی قرارمان این باشد که به معاهدات بین المللی پشت کنیم، هیچ توافقی نمی تواند چاره ساز باشد.  
کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: ایران به قاعده باید یکی از مهمترین کشورها در بازار جهانی نفت باشد و مثل سایر کشورهای نفت خیز بتواند از این بازار ارزشمند برای اقتصاد خود بهره ببرد. اما رابطه و نوع تعامل نظام سیاسی ایران با جامعه جهانی به گونه ای است که اقتصادمان قفل شده است. در واقع وقتی همچنان مصرانه با پیوستن به اف ای تی اف مخالفت می کنیم و تندروهای داخلی بدون در نظر گرفتن تبعات منفی این موضوع برای عدم ورود به معاهده های مهم بین المللی هزار و یک بهانه واهی می تراشند، حتی در صورت فروش نفت هم نمی توانیم ارز حاصل از قرارداد را به خزانه تزریق کنیم. شاید بتوانیم اینطور بگوییم که آمریکا هم با عِلم بر این محدودیت ها حاضر شده است با ایران بر سر فروش نفت بیشتر توافق کند! 
او افزود: ما در کشوری زندگی می کنیم که گروهی تندرو با نظرات رادیکال، بر اساس تفکرات بسته شان همه چیز را به هم می زنند و مانع آرامش می شوند. اینکه به هیچ کدام از معاهده های بین المللی نمی پیوندیم، چیزی نیست که بتوان از تبعات منفی اش به سادگی بگذریم. اصلاً آمریکا همه تحریم ها را بردارد و ایران وارد بازار تجارت جهانی شود و در روز 5 میلیون بشکه نفت بفروشد. وقتی حاضر نیستیم به اف ای تی اف ملحق شویم، می توانیم درآمد نفتی را قانونی به خزانه واریز کنیم؟ پاسخ قطعاً «نه» است. در واقع مساًله اف ای تی اف به مانند تحریم هزینه ساز است و تا زمانیکه افراطیون در امور دستِ بالا دارند، نمی توانیم به بازشدن گره مراودات بین المللی امیدوار شد. 
مجلسی در پایان گفت: ایران به عنوان یکی از نفت خیزترین کشورهای دنیا اقتصادش را قفل شده می بیند که این حاصل این است که حکمرانی در دست تندروها اسیر شده است.
منبع: نفت ما
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgqn9q.ak9zz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما