نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه اعطای یارانه گاز به پتروشیمی‌های متانولی هیچ آورده‌ای برای کشور ندارد، تاکید کرد با صادرات گاز یا همان خوراک اولیه متانولی‌ها، درآمد بیشتری داشتیم.
plusresetminus
اعطای یارانه گاز به پتروشیمی‌های متانولی هیچ آورده‌ای برای کشور ندارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا عباسی درباره میزان منطقی بودن اعطای یارانه سوخت به پتروشیمی‌های متانولی و روی آوردن آنها به خام فروشی محصولاتشان، اظهار داشت:
یکی از مشکلات کشور که عمدتاً در زمینه منابع با آن روبرو هستیم این است که ما عمدتاً به سمت خام فروشی رفته‌ایم یا در اولین مرحله بعد از خام فروشی گرفتار شده‌ایم.
به عنوان مثال در همین بحث پتروشیمی‌های متانولی اگر همین خوراک را صادر کنیم قطعا سودآوری بیشتری برای ما به نسبت پتروشیمی‌های متانولی و یا حتی مقداری بیشتر سود آوری دارد.
۱ و هفت دهم میلیارد دلار ارزش تولیدات پتروشیمی‌های متانولی در کشور است.ما اگر گاز یا همان خوراک اولیه متانولی‌ها را صادر می‌کردیم درآمد بیشتری داشتیم.
وی در ادامه بیان کرد:پتروشیمی‌های متانولی این گاز را دریافت می‌کنند و اقدام به تولید محصولی خام و سپس صادرات آن می‌کنند.
اعطای این یارانه برای کشور هیچ آورده‌ای ندارد.
ما باید به این سمت برویم که نه اینکه به آنها خوراک اعطا نکنیم ولی باید اقدامی انجام دهیم که پتروشیمی‌های متانولی به این سمت بروند که به سمت توسعه زنجیره ارزش خود روی بیاورند و ارزش افزوده از محل خوراکی که تحویل می‌گیرند را صادر کنند.
پتروشیمی‌های متانولی باید از سمت تولید همین متانول به سمت تولید پروپیلن و یا ترکیبات این چنینی بروند.
این مسئله می‌تواند برای کشور ما ارزش افزوده و ارزآوری داشته باشد، در غیر این صورت اگر به این سمت برویم که خوراک پتروشیمی‌های متانولی را به صورت خیلی ارزان در اختیار آنها قرار دهیم و آنها محصولاتشان را به صورت خام صادر کنند هیچ نفعی برای ما ندارد.
به عنوان مثال در دنیا ۹۵ درصد کشت زعفران برای ایران است اما گردش مالی زعفران در دنیا بیش از ۵ تا ۱۰ درصد متعلق به ایران نیست، این زعفران را به سایر کشورها صادر می‌کنند و با تغییر بسته‌بندی و یا تولید ترکیباتی از آن، از این زعفران ارزش افزوده تولید می‌کنند.
ما از این منابع خدادادی که در کشور داریم می‌توانیم ارزش افزوده زیادی به دست بیاوریم.
ولی به دلیل اینکه خیلی حساسیتی به خام فروشی نداریم به صورت کاملاً راحت و آسان این محصولات را یا به صورت خام می‌فروشیم یا با حداقل فرآوری آن را به فروش می‌رسانیم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcdjk0f.yt0zz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما