رئیس انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور گفت: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است که نسبت به سال گذشته ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.
plusresetminus
رشد ۱۲.۵ درصدی مصرف روزانه بنزین در کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمدصادق محبی نظر، رئیس انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور  گفت: به صورت متوسط رشد حدود ۱۰ درصدی در مصرف سوخت مایع در کشور را داریم و یارانه ۸۰ میلیارد دلاری سوخت گویای وضعیت بحرانی در تصمیم سازی این حوزه است.
او گفت: شرایط تولید و توزیع بنزین و گازوییل به گونه‌ای است که مسیر این چرخه را هر لحظه ممکن است نامتوازن کند و در صورت عدم چاره اندیشی عاجل تبعات متعددی را در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است که از ابتدای سال جاری تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسیده و پیک‌های مصرف متعددی را تجربه کرده ایم. از سوی دیگر، پیش بینی می‌شود مصرف تا ۱۵۰ میلیون لیتر در روز نیز ثبت لذا ناترازی سوخت علی الخصوص بنزین از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و اگر مدیریت نشود قطعاً به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.
رئیس  انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور گفت: فرصت‌های متعددی در برنامه ریزی‌های میان و بلند مدت برای رفع ناترازی سوخت متصور بوده که متاسفانه فرصت سوزی اتفاق افتاده است. روند اجرای طرح‌های پتروپالایشگاهی پیشرفت مطلوبی نداشته و هیچگونه سنخیتی با برنامه زمان بندی شده ندارد. عملیات احداث مجموعه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی باید از ابتدای امسال آغاز می‌شد با این حال تاکنون اجرایی نشده است.
محبی نظر گفت: درمان ناترازی سوخت باید در بخش‌های مختلف تولید، انتقال، تخصیص و توزیع صورت پذیرد و اعمال سیاست‌های یک جانبه، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به صورت بار مضاعف سایر قسمت‌های چرخه سوخت را تحت فشار قرار می‌دهد. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی الکتریکی بجای انرژی حرارتی می‌تواند تا حدودی مصرف غیربهینه سوخت را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در تخصیص و قیمت گذاری بنزین و گازوییل فاکتور‌های متعددی دخیل هستند و می‌توان با قیمت گذاری عادلانه و مناسب نقش موثری در مصرف بهینه سوخت برداشت. چه بسا تصمیم نادرست موجب خروج مصرف از کانال توازن شده و نوعی آشفتگی را ایجاد کند.
محبی نظر در انتها خواستار فرهنگ سازی مصرف بهینه بنزین  در خانواده‌ها شد و گفت تا زمانی که این انرژی نسبتا رایگان در بین مردم توزیع شود اراده‌ای برای کاهش مصرف وجود ندارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcevn8z.jh87zi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما