نفت‌آرا- پس از اجرای برجام نمایندگانی از« گروه صنعتی فیات»ایتالیا برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران وارد کشورشده و به نظر می رسد پس از گذشت چند سال این شرکت ایتالیایی نیز به مانند دیگر شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها از حضور در ایران بازمانده است حالا باید دید پس از رفع تحریم ها وضعیت به چه شکل خواهد شد.
plusresetminus
آخرین وضعیت سرمایه گذاری" فیات " ایتالیا در صنعت پتروشیمی ایران/سرمایه گذاران ایتالیایی نقره داغ از  تحریم ها
به گزارش نفت آرا، اکنون بیش از چهار سال از ورود و پیشنهاد نمایندگان شرکت « فیات» ایتالیا برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران می گذرد ولی هنوز هیچ خبری از این سرمایه گذاری کلان به میان نیامده است.
نمی توان به طور قطع نظر داد ولی آنچه که به نظر می رسد این است که خروج آمریکا از برجام در زمان ریاست جمهوری « دونالد ترامپ» یکی از انگیزه هایی باشد که این گروه صنعتی را از سرمایه گذاری درصنعت پتروشیمی ایران را منصرف کرد.
بسیاری از کارشناسان و یا حتی مردم عادی در نقاط مختلف دنیا همواره گروه صنعتی فیات را به عنوان یکی از قدرتمند ترین کمپانی های اقتصادی اروپا و یا حتی جهان می شناسند به طوری که این کمپانی در سال 2009 به عنوان مهمترین شرکت خودرو سازی ایتالیا و ششمین شرکت تولید کننده خودرو در جهان لقب گرفت .
اگر نخواهیم مبالغه کنیم ، یقینا « جووانی آنیلی» بنیان گذار گروه صنعتی فیات ، هنگام تاسیس این کارخانه روزی را می دید که این شرکت امپراطوری بلامنازعی را در درورن مرز های ایتالیا و یا حتی در دیگر کشور های اروپایی و جهان اداره خواهد کرد.
جدای از پتانسیل های شرکت فیات ، کشور ایتالیا با دارا بودن رتبه هشتم در میان 10 ابر قدرت اقتصادی جهان این ویژگی را برای کشور ایران به همراه دارد تا به عنوان یکی از مهمترین اهداف اقتصادی کشورمان در اروپا محسوب شود.
علاوه بر این تا قبل خروج آمریکا از برجام و تهدید های اقتصادی دونالد ترامپ، ایتالیا در کنار کشور هایی نظیر ترکیه ، فرانسه، هلند و یونان جزو مهمترین مشتریان نفتی ایران محسوب می شد . با عدم تمدید معافیت های تحریمی ایران توسط آمریکا ،ایتالیا به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا نتوانست مانند گذشته به خرید نفت از ایران ادامه دهد.
به نظر می رسد ، سهامداران و مدیران ارشد گروه صنعتی فیات پس از تجربیات موفق خود در زمینه صنعت خودرو ، با سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به دنبال گشودن پنجره ای تازه برای گروه صنعتی خود بوده اند.
به تناسب سود سرشار صنعت پتروشیمی ، آن چه که می توان استنباط کرد این است که مدیران ارشدگروه صنعتی فیات به دنبال آن بودند که با ورود به صنعت پتروشیمی ، قدرت اقتصادی امپراطوری فیات را بیش از پیش اتقاء دهند اما به نظر می رسد این شرکت ایتالیایی نیز همانند دولت متبوع خود به خاطر ترس از تحریم ها از سرمایه گذاری در ایران منصرف شده است.
فیات ایتالیا در دوراهی انتخاب،ایران یا آمریکا
 
« حسن مرادی» کارشناس حوزه انرژی و پتروشیمی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه ای با پایگاه خبری نفت آرا به انگیزه های عدم تمایل شرکت های خارجی به ویژه شرکت ایتالیایی فیات اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحریم ها یک تراژدی و سناریو تلخی بود که آمریکایی ها علیه ایران به اجرا درآوردند. جدای از شرکت فیات ، ایتالیا همواره جزو یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و تجاری ایران در اروپا و دنیا بود که به واسطه تحریم ها از ایران خارج شدند
این کارشناس حوزه پتروشیمی افزود : به تبع هدف تحریم های آمریکا کشور های توسعه یافته و بزرگی مانند ایتالیا بود که با انجام چنین راهبردی کشور های سرمایه گذار را تحت فشار قرار دهد و درنتیجه از سرمایه گذاری در ایران منصرفشوند چرا که شرکت ها و حتی کشور ها نیز در چنین شرایطی ناگزیر به انتخاب خواهند شد که منافع اقتصادی با ایران را ترجیح دهند یا منافع اقتصادی با آمریکا .
 وی خاطر نشان کرد : طبیعی است که همه کشور ها و شرکت های اقتصادی در جهان نوعی حسابگری را در تصمیم گیری های خود لحاظ می کنند و به واسطه همین امر با یک برسی کوتاه شرکت های سرمایه گذار به ویژه شرکت فیات ایتالیا به این جمع بندی رسید که فعلا با وجود تحریم ها سرمایه گذاری در ایران را انجام ندهد.
مرادی در ادامه یاد آور شد: برند هایی مانند « دوج» و « جیپ» از مهمترین شرکت های خودرو سازی متعلق به گروه صنعتی فیات هستند که یقینا با اعمال تحریم های آمریکا بر این گروه صنعتی ، شاهد خسارت های مالی خواهند شد پس به همین دلیل می توان گفت که فعلا ایتالیایی ها بخاطر تحریم و منافع اقتصادی خود از سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران منصرف شده اند
این استاد دانشگاه در ادامه مصاحبه خود با شرط رفع تحریم ها اذعان کرد : با چنین وضعیتی می توان انتظار داشت که پس از لغو کامل تحریم ها این شرکت ایتالیایی با اشتیاق گذشته برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران حضور پیدا خواهد کرد.
وی تشریح کرد تشریح کرد:شرکت های خارجی به دلیل دارا بودن فناورای و تکنولوژی پیشرفته از پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار هستند و می توان به آن تکیه بر با سرمایه گذاری این شرکت ها صنایع کشور به ویژه پتروشیمی را ارتقاء دهیم.
با لغوتحریم ها همه خواهند آمد
مرادی در بخش دیگر مصاحبه خود ضمن اشاره به نتایج پیش آمده از مذاکرات وین و احیای برجام خاطر نشان کرد : با لغو تحریم های اعمال شده بر ایران نه تنها شرکت مذکور( گروه صنعتی فیات) برای سرمایه گذاری به ایران بازخواهد گشت بلکه با استقبال دولت بعدی شاهد یک موج گسترده از سرمایه گذاران خارجی خواهیم بود.
این کارشناس حوزه انرزی و پتروشیمی اذعان کرد : در سال های ابتدایی اجرایی شدن برجام، ما شاهد ورود بسیاری از شرکت های چینی به کشور بودیم و سابقه حضور این شرکت ها در ایران بسیار بیشتر از شرکت های دیگر است. علاوه برشرکت های چینی ، پس از لغو تحریم ها این احتمال نیز وجود دارد به علاوه شرکت های ایتالیایی برخی شرکت های آلمانی نیز به صنعت پتروشیمی ایران ورود کنند.
وی تشریح کرد : با لغو تمام تحریم ها زمینه لازم برای ورود مجدد همه شرکت های خارجی از جمله ، گروه صنعتی فیات برای سرمایه گذاری در پروژه های کلان پتروشیمی در قالب پروژه فایناس فراهم خواهد شد.

باعادی شدن شرایط مشتری بدعهد هم باز خواهد گشت
 
مرادی در ادامه مصاحبه خود در جواب به این سوال که با لغو تحریم ها آیا امکان دارد که شرکت توتال فرانسه که روزی پیش قدم برای سرمایه گذاری در ایران بوده مجددا برای این کار وارد ایران شود پاسخ داد: یقینا با از بین رفتن تحریم ها توتال فرانسه نیز که در حافظه ایرانیان به عنوان یک سرمایه گذار بد عهد یاد می شود مجددا برای سرمایه گذاری به ایران بازخواهد گشت چرا که صنعت نفت و پتروشیمی ایران پتانسیلی دارد که با لغو تحریم ها همه شرکت های خارجی را برای سرمایه گذاری وسوسه خواهد کرد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در مقطع فعلی شرکت توتال فرانسه در صنعت نفت و پتروشیمی عراق در حال سرمایه گذاری هستند و این امر مانع این شرکت در سرمایه گذاری در ایران نخواهد شد.
وی افزود: البته نباید توقع داشت که پس از لغو تحریم ها این شرکت را با آغوش باز بپذیریم چرا که این شرکت به طرز غیر قابل قبولی از ایران خارج شد و این شرکت موظف است پس از ورود و سرمایه گذاری به تعهدات گذشته خود عمل کند.
 این کارشناس حوزه انرژی یاد آور شد : شرکت توتال فرانسه می بایست به طور آهسته وارد فاز سرمایه گذاری در ایران شود چرا که این شرکت سابقه خوبی از خود به جای نگذاشته است و در صورت عدم سرمایه گذاری این شرکت ، یقینا شرکت و کشور های دیگری هستند که بخواهند در دوران پساتحریم در صنعت نفت و پتروشیمی ایران حضور یابند.

جایگاه منحصر به فرد ایران در صنعت پتروشیمی
 
مرادی در بخش پایانی مصاحبه خود به قدرت جمهوری اسلامی ایران در صنعت پتروشیمی اشاره و ضمن تاکید بر این ویژگی مثبت اذعان کرد : جمهوری اسلامی ایران از قدرت ویژه ای در صنعت پتروشیمی برخوردار است و می توان به جرئت گفت که صنعت پتروشیمی ایران تاکنون جایگاه نخست را در منطقه به تصاحب خود دراورده است.
این کارشناس حوزه پتروشیمی افزود: کشور ایران همواره دارای منابع سرشار سوخت های فسیلی نفت و گاز بوده و همین ویژگی باعث شده است بسیاری از شرکت هایی که در حوزه صنعت پنروشیمی فعالیت می کنند به سمت ایران جذب شوند.
 وی عنوان کرد : به تناسب چنین ویژگی و جایگاه منحصر به فردی که ایران در حوزه نفت و گاز دارد بسیاری از شرکت ها قصد سرمایه گذاری کلانی در ایران به صورت فایناس دارند چرا که با چنین سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران از مرحله استخراج تا فرآورده سازی می تواند سود سرشاری را برای شرکت خود به ارمغان اورند.
 مرادی در آخر تاکید کرد: به تناسب چنین پتانسیل اقتصادی صنعت پتروشیمی ما شاهد آن بودیم که شرکت فیات با سابقه حضور در صنعت خودرو سازی به دنبال گشودن پنجره ای جدید در فعالیت های صنعتی خود است و این شرکت با ورود به صنعت پتروشیمی به به دنبال ارتقائ فعالیت و در آمد های اقتصادی خود است.
 
https://naftara.ir/vdcg.n9qrak9zypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما