مدیر عامل بورس انرژی گفت: قرارداد‌های سوآپ می‌تواند یکی از ابزار‌های تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه باشد.
plusresetminus
مزایای قرارداد سوآپ حامل‌های انرژی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، نقوی مدیر عامل بورس انرژی گفت: سوآپ حامل انرژی عملیاتی است که یک حامل انرژی تحت رویه‌ای وارد کشور می‌شود و یک حامل هم نام یا غیر هم نام بسته به نوع قرار داد می‌تواند در مقابل آن صادر شود.
او در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال یک نفر می‌تواند نفت خام یکی از کشور‌ها را وارد ایران کند و نفت کشور ما را به جای آن در یک منطقه دیگر تحویل گیرد مورد دیگر این که می‌تواند گاز وارد کشور شود و برق تحویل داده شود.
به گفته مدیر عامل بورس انرژی، قرارداد‌های سوآپ در بورس‌های انرژی دنیا مورد معامله قرار می‌گیرد ما نیز بحث استفاده از آن را در بورس انرژی در دستور کار قرار دادیم و از آنجایی که طبق مقررات هر ابزار مالی جدیدی که بخواهد به تایید شورای عالی بورس برسد باید ابتدا از نظر فقهی مورد بررسی قرار گیرد بر همین اساس این موضوع در کمیته فقهی سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و پس از تبادل نظر با لحاظ یکسری ملاحظات کمیته فقهی انجام معاملات قرار داد‌های سوآپ حامل‌های انرژی را بدون اشکال دانست و بقیه مراحل آن در دستور کار است.
او در ادامه در خصوص مزیت قرار داده‌های سوآپ حامل‌های انرژی گفت: با توجه به این که کشور ما به لحاظ ژئوپلیتیکی (موقعیت جغرافیایی) در شرایط ویژه‌ای قرار دارد با استفاده از زیر ساخت‌های فنی، قرارداد‌های سوآپ می‌تواند یکی از ابزار‌های تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه باشد. مورد دیگر این که می‌تواند نقش بخش خصوصی با توجه به سازو کار شفاف بورس در این حوزه را پررنگ کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcfjvdy.w6dxtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما