نشانه هایی چون ضعف در اقتصاد جهانی، افزایش مداوم نرخ بهره و نگرانی از کمبود عرضه از عوامل اصلی نوسانات روبه بالای قیمت نفت است.
plusresetminus
نفت ۹۵دلاری در راه است؟/فروش نفت ایران از ۲ میلیون بشکه فراتر رفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، بازار جهانی نفت شاهد وضعیتی از عدم اطمینان در مورد چشم انداز آتی تعادل بین تقاضا و عرضه جهانی نفت خام است که متاثر از نگرانی در مورد ضعف اقتصاد جهانی در بحبوحه افزایش مداوم نرخ های بهره و همزمان با نشانه هایی از کمبود عرضه نفت است.
نوسانات قیمت
قیمت نفت در دوره اخیر با نوسانات شدیدی روبه‌رو بوده است، زیرا پس از ۷ هفته متوالی افزایش، نفت در ۱۰ روز پیش با افت جدی خود را به نزدیک ۸۳ دلار رساند و مجددا در ۷ روز اخیر دوباره روند صعودی به خود گرفته به نحوی که قیمت نفت در روز جاری به ۸۸ دلار و ۵۵ سنت رسید.
نفت خام برنت در این ماه برای اولین بار از ابتدای سال ۲۰۲۳ به سطح ۸۸ دلار در هر بشکه رسید. اما این نوسانات رو به بالا در حالی که گفته می شود اوضاع اقتصادی چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت چندان خوب نیست چه دلیلی دارد؟
نفت ۹۵دلاری در راه است؟ | فروش نفت ایران از ۲ میلیون بشکه فراتر رفت
نگرانی های تقاضا و علاقه
نگرانی ها در مورد چشم انداز تقاضای جهانی نفت باعث کاهش قیمت نفت خام از اوج ثبت شده در ابتدای ماه جاری شد. آخرین داده های اقتصادی در چین حاکی از ضعف آشکار در شتاب در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
چین در معرض بحران بدهی های بالای بخش املاک و انقباض مداوم فعالیت های صنعتی، علاوه بر کاهش هزینه های مصرف کننده، قیمت های مصرف کننده را هم کاهش داد.
از سوی دیگر، بانک های مرکزی جهانی با احتمال ادامه انقباض پولی با هدف مبارزه با تورم، وضعیت اضطراب را در بازارهای مالی ایجاد کرده و می کنند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سمپوزیوم جکسون هول گفت: این بانک آماده ادامه افزایش نرخ بهره است و خاطرنشان کرد که تورم علیرغم کندی ثبت شده در ماه های اخیر همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.
اظهارات پاول باعث افزایش ارزش دلار شد و قیمت کالاهای دلاری در مقابل دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر شد.
بازارها همچنین انتظارات خود را در مورد نرخ های بهره ایالات متحده تعدیل کردند، زیرا ابزار "Fed Watch" احتمال افزایش حدود ۵۰ درصدی را برای نرخ های بهره در نشست یکم نوامبر آینده پس از تثبیت مورد انتظار در سپتامبر نشان می دهد.
انتظارات بازار همچنین حاکی از آن است که بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان به افزایش نرخ بهره ادامه خواهند داد که این امر بر فعالیت های اقتصادی و در نتیجه تقاضا برای نفت فشار نزولی وارد خواهد کرد.
نفت ۹۵دلاری در راه است؟ | فروش نفت ایران از ۲ میلیون بشکه فراتر رفت
در سمت عرضه هم گزارش‌های مربوط به کاهش تحریم‌های آمریکا به ویژه آنچه در گزارش بلومبرگ به ان اشاره شده نشان می دهد افزایش عرضه در بازار نفت در دوره آتی ادامه خواهد داشت.
داده های تانکر تراکرز « TankerTracker» هم نشان می دهد که صادرات نفت ایران در این ماه به بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش یافته است در حالی که بلومبرگ خبر از فروش یک میلیون ۹۰۰ هزار بشکه در ماه قبل داده بود.
ونزوئلا همچنین با کاهش تحریم های آمریکا به افزایش صادرات نفت خام خود ادامه می دهد، زیرا میانگین صادرات این کشور لاتین در نیمه اول سال جاری به ۶۷۰ هزار بشکه در روز رسید که ۱۵ درصد افزایش سالانه را نشان می دهد.
از طرف دیگر روسیه، داده ها نشان می دهد که صادرات نفت روسیه از طریق دریا به بالاترین سطح خود در ۸ هفته گذشته رسیده است.
عواملی که از بهبودی حمایت می کنند
علیرغم نگرانی های مربوط به تقاضای نفت و احتمال تسریع در عرضه توسط برخی کشورها که اشباع بازار را در اذهان متبادر می کند اما عوامل مثبت زیادی وجود دارد که از بهبود اخیر قیمت نفت خام حمایت کرده است.
سایت ارقام در این باره می نویسد: در عوامل کوتاه مدت می توان طوفان استوایی "ایدالیا" که به سمت فلوریدا می رود، نگرانی از کاهش تولید نفت در سواحل خلیج آمریکا را افزایش می دهد. طوفان ها در امریکا معمولا اثر خودرا بر بازارهای انرژی جهان می گذارند.
بازار نفت همچنین به اقداماتی که اخیراً توسط چین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران اعلام شده دلخوش است. دولتمردان چینی وعده هایی داده که بعضا نقطه مقابل جریان رسانه ای در جهان بوده و تمایل دارد که به جای پمپاژ نا امیدی نگرانی‌ها در مورد اقتصاد را نزد سرمایه گذاران کاهش دهد.
اولن هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، در این باره گفته است: تمرکز بازار نفت بر اقدامات چین برای حمایت از اقتصاد و تأثیر طوفان "ایدالیا" بر فلوریدا است.
تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در EG، نیز بر این باور است که تأثیر طوفان ایدالیا « Idalia» احتمالاً یک یا دو روز قطع برق خواهد بود که ممکن است در کوتاه مدت بر قیمت نفت اثر گذار باشد.
نفت ۹۵دلاری در راه است؟ | فروش نفت ایران از ۲ میلیون بشکه فراتر رفت
کاهش ذخایر آمریکا
ادامه کاهش ذخایر نفت ایالات متحده نیز یکی از عوامل حمایت کننده قیمت ها در دوره اخیر است، زیرا آنها به حدود ۲ درصد کمتر از میانگین در ۵ سال گذشته رسیده اند. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ آگوست ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافت، پس از کاهش نزدیک به ۶ میلیون بشکه ای در هفته قبل.
در یک یادداشت دیگر داده های بیکر هیوز نشان داد که تعداد دکل های اکتشاف نفت در ایالات متحده در ماه اوت برای نهمین ماه متوالی کاهش یافته است. تعداد دکل‌های اکتشاف نفت ایالات متحده - که نشان‌دهنده اولیه تولید آینده است - در مقایسه با سال گذشته حدود ۹۳ سکو کاهش یافت و در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از بهمن سال قبل (فوریه ۲۰۲۲) رسید.
کاهش تولید توسط کشورهای اوپک پلاس به حمایت از قیمت نفت در مواجهه با نگرانی های تقاضا نیز ادامه یافته و عربستان سعودی از تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت خام به میزان یک میلیون بشکه در روز برای سومین ماه متوالی حداقل تا پایان سپتامبر ( ۱۰ مهر ماه) خبر داده بود.
خوش بینی در انتظارات غالب است
همچنین داده‌های اقتصادی آتی و برنامه‌های بانک‌های مرکزی در خصوص مبارزه با تورم، بازار نفت را در دوره آینده شکل داده است به نحوی که بسیاری از مؤسسات بزرگ ترجیح دادند به دلیل کاهش عرضه نفت خام از سوی اوپک پلاس و کاهش ذخایر جهانی و علیرغم ادامه نگرانی ها در مورد تقاضای جهانی، انتظارات قیمت نفت خود را برای سال جاری و آینده افزایش دهند از این رو گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی افزایش داد و از خروج ذخایر تجاری نفت در اقتصادهای پیشرفته حمایت کرد.
این بانک بر این باور است که میانگین قیمت نفت خام نایمکس تا پایان سال جاری به بشکه ای ۸۸ دلار خواهد رسید که نسبت به برآوردهای قبلی خود ۲ دلار افزایش خواهد داشت، در حالی که قیمت نفت برنت نیز ۹۳ دلار خواهد بود.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده همچنین پیش بینی خود را برای قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری افزایش داد، زیرا ذخایر جهانی نفت خام همچنان در حال کاهش است.
دولت پیش‌بینی می‌کند میانگین نفت خام برنت در سال جاری به ۸۲.۶۲ دلار در هر بشکه و ۸۶.۴۸ دلار در سال ۲۰۲۴ برسد که نسبت به برآوردهای منتشر شده در ماه گذشته ۴.۱ درصد و ۳.۶ درصد افزایش داشته است.
یو بی اس UBS همچنین انتظار دارد قیمت نفت خام برنت تا دسامبر آینده به ۹۵ دلار در هر بشکه برسد که در مقایسه با ۹۰ دلار پیش بینی قبلی انتظارات تورمی در بازار نفت را نشان می دهد. انتظارات UBS در حمایت از رکورد تقاضای مورد انتظار برای نفت خام در دوره جاری، علاوه بر کسری عرضه نفت خام بود. البته باید به اینها تحولات گابن را نیز افزود زیرا بازارها برای ارزیابی تحولات گابن که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا با ۱۸۱۰۰۰ بشکه در روز است، به زمان نیاز داشته باشند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgn39q.ak9zn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما