با توجه به افزایش موارد مبتلایان به کووید نوزده در هند که به مختل شدن تقاضای این کشور برای محصولات پتروشیمی منجر شده است، انتظار می‌رود بازار محصولات پتروشیمی آسیا در هفته‌ی پایانی می همچنان متلاطم باقی بماند.
plusresetminus
تحلیل بازار پتروشیمی در هفته‌های پایانی می
به گزارش  اختصاصی نفت‌آرا،  از انجایی که این کشور برای گردباد آماده می‌شود منابع از تغییراتی که در دستور کار بمبئی قرار دارد خبر داده‌اند. منابع گفته‌اند که برخی از تولیدکنندگان پتروشیمی ممکن است استراتژی‌های برنامه ریزی شده برای تغییرات خود را به تأخیر بیاندازند. این در حالی است که فعالیت‌های کارخانه‌های‌ داون استریم به دلیل عمده کمبود کارگر در حال کاهش است.
اتیلن
نیاز بازار آسیای اتیلن در آسیا همچنان نامشخص است، زیرا محدود بودن بار و تقاضای کم رونق واردات منجر به مذاکرات کم و معاملات تجاری محکم می شود.
بیشترین تقاضا از چین با عرضه داخلی‌اش برآورده می‌شود و انتظار می‌رود که آربیتراژ آمریکا و آسیا در اوایل نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۱ دوباره فراهم شود.
پروپیلن
شرکت لوته شیمی کره جنوبی برای تعمیر و سرویس سالانه از ۱۵ می تا ۲۳ ژوئن کراکر‌های بخار تغذیه شونده از نفت خود در دیسان را بسته است.
هانوا توتال کره جنوبی ۲۴ فوریه در دیسان، واحد جدید پلی پروپیلنی با ظرفیت چهارصدهزار تن را راه اندازی کرد و ماه مارس در اولسان واحد پلی پروپیلن چهارصدهزار تن در سال شرکت اس کی کره جنوبی فعالیت‌ خود را آغاز کرد و در نتیجه‌ی افزایش تقاضا برای مواد اولیه پروپیلن این دو کارخانه تولید پروپلین جدید مواد لکه‌ای در بازار کاهش یافت.
هنگامی که SGS Caltex و LG در ماه ژوئن کراکرهای جدیدی را راه‌اندازی کنند ، تولید پروپیلن درکره افزایش خواهد یافت.
پلی اتیلن
انتظار می‌رود کاهش قیمت پلی اتیلن آسیا به دلیل تعطیلات عید فطر در کشورهای جنوب شرقی آسیا ، توقف تولید سنتی این ماده در چین و همچنین به خاطر روند نزولی در میان روند نزولی تقاضای هند و به دلیل بحران کرونا به پایین آمدن تقاضا منتهی شود.
 
مونواتیلن گلیکول
منابع MEG گفتند: ترکیبی از قرنطینه‌های جدید ، رکودهای طولانی مدت و همه گیری مداوم ، تصویری تیره و تار در آینده این مواد به دست می‌دهد. اما منابع دیگر گفته‌اند که به دنبال تأمین کافی در تأسیسات تولیدی جدید چین و ایالات متحده در نیمه دوم سال مالی روند رو بهبود پیش‌بینی می‌شود.
 
پلی اتیلن بازیافتی
 عرضه مجدد چگالی زیاد بازیافتی همراه با تقاضای ضعیف واردات منجر به یکسری خرید و فروش‌های جزئی می شود.
تاجران گفته‌اند که قیمت واردات HDPE بازیافت شده به تدریج در تراز با ‌ HDPE جدید در حال کاهش است. منابع گفتند که HDPE بازیافتی معمولاً ۸۵ تا ۹۵ درصد قیمت واردات HDPE جدید است. پلی اتیلن بازیافت شده تنها در شرایطی قابل رقابت است که قیمت تولیدات جدید بالا بوده و عرضه PE جدید آن کم باشد.
تولوئن
شاخص معاملاتی در بازار تولوئن آسیا احتمالاً در هفته ای که از ۱۶ می آغاز می‌شود ، همچنان در معرض خطر قرار دارد. به دلیل تقاضای ضعیف آسیا در بخش حلال‌ها و ترکیبات مخلوط بنزین ، همچنان در بازار سودهای تازه و تأثیر آن بر مواد معطر مجاور در کانون توجه است.
منابع بازار گفته‌‌اند، در حالی که نشانگر اصلی تولوئن FOB کره در هفته دوم می ده دلار در هر تن کاهش یافت و تا ۷۶۵ دلار در هر متر کاهش داشت، فرصتی برای کسب سود بیشتر ( آربیتراژ) برای ایالات متحده و کره فراهم آمده است.
متانول
انتظار می رود قیمت متانول آسیا در هفته منتهی به ۲۱ می به واسطه‌ی بالا رفتن عرضه حفظ شود. قیمت زغال سنگ در چین طی روزهای اخیر سه برابر افزایش یافته و به ۸۰۰-۹۰۰ یوان در تن رسیده است، که نه تنها بر سود ناخالص تولیدکنندگان متانول از زغال سنگ، بلکه بر قیمت پایین متانول در چین تأثیر می‌گذارد. منابع گفته‌اند، تأخیر کشتی‌ها و وضع قرنطینه در هند می‌تواند در جنوب شرق آسیا فشار فزاینده‌ای بر قیمت متانول وارد کند. به طور کلی ، انتظار می رود که چشم انداز کوتاه مدت آسیا در هفته جاری صعودی باشد.
 
۲-اتیل هگزانول
بازار ۲-اتیل هگزانول احتمالاً روند صعودی خواهد داشت. شنیده ها حاکی از آن است که پتروشیمی Qilu چین در اواخر آپریل واحد تولید ۲۵۰ هزارمیلیون تن در سال ۲ اتیل هگزانول خود را که در شرق این کشور قرار دارد به مدت ۵۰ روز جهت ایجاد تغییرات برنامه‌ریزی‌شده تعطیل کرده است. پس از آنکه در چین چند تولید کننده داخلی واحدهای خود را برای تغییر برنامه‌ریزی شده تعطیل کردند، عرضه داخلی ۲-اتیل‌هگزانول در چین بسیار محدود گزارش شد.
 
https://naftara.ir/vdce.p8zbjh87p9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما