رییس انجمن کارفرمایی پتروشیمی از افزایش احتمال قطعی گاز خبر داد و گفت: پتروشیمی ها پیشنهاد دادند که هر مترمکعب گاز صرفه جویی شده را به قیمت ۴الی ۵ هزار تومان از مشترکین خانگی خریداری کنند
plusresetminus
احتمال کاهش درآمد ارزی پتروشیمی ها/هر متر مکعب گاز خانگی را چهار هزار تومان خریداریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، روزشمار تاریخ برای شروع نیمه دوم سال و افزایش مصرف انرژی آغاز شده است. آنگونه که مجید چگنی اعلام کرده کف ناترازی گاز در امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده و در برخی از مواقع حتی این ناترازی ممکن است به ۳۰۰ میلیون مترمکعب هم برسد. هم زمان با افزایش ناترازی های گازی احتمال قطعی گاز برای پتروشیمی ها بیشتر شده است.
احمد مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی پتروشیمی ایران با بیان اینکه احتمال می رود مقدار قطعی گاز پتروشیمی ها در زمستان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر باشد، در اینباره به بازار گفت: بر عکس کشورهای صنعتی اولویت تامین انرژی در ایران خانوار و مصرف سوخت برای گرم کردن خانه هاست.
احتمال افت درآمدهای ارزی
اما در حالی نگرانی ها برای قطعی گاز پتروشیمی ها از حالا شروع شده که این صنعت مهم ترین منبع تامین درآمدهای ارزی کشور در طول سال های گذشته بوده است. بر اساس آمار اعلامی در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که پتروشیمی ها حدود ۱۶.۲۶ میلیارد دلار که معادل ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی است را به خود اختصاص داده اند.
حالا درست در شرایطی که دولت برای تامین هزینه های خود به منابع ارزی بیشتری نیاز دارد مهدوی ابهری احتمال می دهد که به دلیل تشدید ناترازی گاز در امسال تولید و به دنبال آن ارز آوری پتروشیمی ها کاهش پیدا کند.
او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای حل مشکل ناترازی دو راه حل بیشتر وجود ندارد که یکی از آنها صرفه جویی بوده و دیگری سرمایه گذاری در میادین گازی است. سرمایه گذاری در میادین گازی را پتروشیمی ها شروع کردند تا استحصال گاز در سال های آینده بیشتر شود.
او ادامه داد: پیشنهاد بعدی ما برای مقابله با ناترازی مساله صرفه جویی است. هم اکنون طرح هایی وجود دارد که با اجرای آنها می توان مصرف کننده را صرفه جویی تشویق کرد. در واقع ما به دنبال این هستیم که انگیزه صرفه جویی را در بین مشترکین افزایش دهیم.
پایان قطعی گاز پتروشیمی با ۵ درصد صرفه جویی در بخش خانگی
رییس انجمن کارفرمایی پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه اگر ۵ درصد در مصرف بخش خانگی صرفه جویی صورت گیرد دیگر گاز واحدهای پتروشیمی دیگر قطع نخواهد شد، ادامه داد: سال گذشته پیشنهادی را برای افزایش انگیزه صرفه جویی در بین مشترکین خانگی به وزارت نفت ارسال کردیم. بعد از آن وزیر نفت هم نسبت به اجرای آن دستور داد و اتفافا سازمان بهینه سازی هم از آن استقبال کرد اما متاسفانه این طرح مورد استقبال دولت قرار نگرفت.
او در خصوص جزییات طرح پیشنهادی انجمن پتروشیمی ایران برای صرفه جویی گفت: بر اساس این کسانی که در مصرف گاز صرفه جویی کردند، متناسب با کاهش مصرفشان نسبت به سال گذشته اجازه داشتند که گاز خود را به قیمت ۴ الی ۵ هزار تومان به واحدهای پتروشیمی بفروشند. اما متاسفانه با وجود شرایط بحرانی که در حوزه انرژی کشور با آن دست و پنجه نرم می کند، دولت به صورت ظاهری از این طرح استقبال کرد اما در عمل استقبالی از آن نشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcewf8z.jh87ni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما