وزیر نفت و نیرو پاکستان به تازگی با این ادعا که کار پیگیری احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان آغاز شده است، گفت: پیشنهاد دریافت نفت و «گاز ارزان» از جمهوری اسلامی ایران روی میز اسلام‌آباد است.
plusresetminus
پاکستان و وعده های تکراری واردات گاز از ایران/اسلام آباد بدنبال «گاز ارزان»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمد علی طی سخنانی در شهر «لاهور» بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که پاکستان کار بر روی پروژه انتقال خط لوله گاز از ایران را آغاز کرده است.
وی که پیشتر در دیدار با سفیر ایران در اسلام‌آباد وجود ذخایر عظیم انرژی در ایران را فرصتی برای رفع نیازهای روز افزون پاکستان عنوان کرد: پاکستان درحال بررسی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای خرید نفت و گاز ارزان است.
محمد علی با اعلام کاهش ۲۰ درصدی تولید گاز در پاکستان در سال گذشته و برنامه دولت برای قطع نوبتی گاز در زمستان، اظهار داشت: پاکستان درصدد تامین نفت و گاز ارزان برای غلبه بر بحران انرژی در داخل است.
در همین حال روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» به نقل از منابع آگاه نوشت: تهران طی مذاکرات اخیر به اسلام‌آباد اعلام کرده است که می‌خواهد قرارداد گاز آی. پی را برای زنده نگه داشتن پروژه تمدید کند.
این منابع افزودند: بر اساس شرایط توافق شده، یک تمدید در توافقنامه دوجانبه مجاز بود اما دو کشور می‌توانند آن را برای یک دوره دیگر تمدید کنند تا پروژه زنده بماند.
به گفته منابع، وزیر نفت و نیرو دولت موقت پاکستان طی دیدار اواسط شهریور امسال با سفیر ایران اطمینان داد که دولت اسلام‌آباد همه گزینه‌ها را برای پروژه خط لوله آی. پی بررسی می‌کند.
در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدت‌ها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور کشید. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.
مقامات سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcevo8z.jh87fi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما