مدیرعامل پتروشیمی شازند برنامه های آینده شرکت و دستاوردهای شاراک را تشریح کرد.
plusresetminus
برنامه های آینده و دستاوردهای پتروشیمی شازند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، دکتر علیرضا خلیلی نیا در خصوص روند تولید، فروش و سودآوری شاراک گفت: از بدو حضور اینجانب در پتروشیمی شازند در اواخر سال 1401 ، مهم ترین چالش این شرکت، موضوع تامین خوراک بود که در آن زمان، میزان ذخیره سازی خوراک تنها جوابگوی دو روز از تولیدات مجتمع بود و شاهد حجم زیاد تردد تانکرهای حمل نفتا از مبداء شرکت های مینی ریفاینری بودیم.
وی افزود: تامین کننده اصلی خوراک پتروشیمی شازند، دو پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پالایشگاه اصفهان می باشد. در ماه های پایانی سال گذشته میزان دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان به صفر رسیده بود و پالایشگاه شازند نیز به نوبه خود نفتا را تامین می کرد.
مدیرعامل شاراک با اعلام این خبر که در حال حاضر تمامی نفتای مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند تنها از مبادی پالایشگاهی کشور تامین می شود گفت: هیچ نفتایی از شرکت های مینی ریفاینری دریافت نمی شود که جا دارد از مدیران عامل هر دو شرکت، بالاخص آقای دکتر قدیری مدیرعامل محترم پالایشگاه اصفهان که با حمایت های ایشان توانستیم خطوط انتقال نفتا از اصفهان را احیا کنیم، تشکر و قدردانی نمایم که این امر مهم سبب شد هزینه های حمل و نقل و لاست شرکت کاهش و در شش ماه گذشته با تامین به موقع خوراک، تولیدات این مجتمع افزایش قابل توجهی داشته است.
خلیلی نیا به ثبت رکورد تولید و فروش محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی شازند اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: میانگین تولید شش ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود 5 درصد افزایش یافته است. همچنین علاوه بر ثبت رکورد های کم نظیر در بخش های مختلف عملیاتی و واحد های مختلفی تولیدی شاهد افزایش 13 درصدی میزان فروش شاراک هستیم و انتظار می رود در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش سود آوری بوده و نوید خوبی برای سهامداران شاراک داشته باشیم.
عضو هیات مدیره پتروشیمی شازند در رابطه با استفاده از پساب شهر های همجوار مجتمع اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهم در منطقه ، موضوع آب و بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی است و صنایع نیز موظف به رعایت موازین مرتبط با مصرف آب هستند. در همین راستا تفاهم و مذاکرات خوبی با شرکت آب منطقه ای استان مرکزی صورت پذیرفته تا بر آن اساس، پتروشیمی شازند بتواند از پساب شهر مهاجران استفاده نماید و این پروژه طی هفته های آتی افتتاح خواهد شد. یادآور می شود این پساب به وسیله یک خط انتقال از شهر مهاجران وارد این شرکت شده و با انجام اقدامات مرتبط با تصفیه پساب، در فرایند های مجتمع استفاده خواهد شد.
خلیلی نیا تاکید کرد: اجرای پروژه EDR‌ در واحد تصفیه پساب مجتمع نیز یک اقدام مفید بوده که باعث باقی ماندن آب تصفیه شده در چرخه تولیدات می شود که در نتیجه در بحث های محیط زیستی و صرفه جویی آب بسیار موثر می باشد.
وی در خصوص استفاده از توانمندی های داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز بیان داشت: سال های گذشته پتروشیمی شازند در حوزه بومی سازی قطعات اقدامات دانش بنیان بسیار خوبی انجام داده است. امسال نیز در حوزه تجهیزات اقدامات ارزنده ای صورت گرفت که یکی از مهم ترین این اقدامات بازسازی توربو اکسپندر واحد الفین بود که به واسطه آن جزءپنج  کشور تولید کننده این تجهیز در دنیا قرار گرفتیم و در اقدامی دیگر اکسترودر واحد LL می باشد که بیش از پنج سال این واحد خارج ازمدار بود و با قرار گرفتن این تجهیز در مدار تولید تا پایان مهر ماه ، ظرفیت واحد به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. یادآور می شود ظرفیت سالانه این واحد 84 هزار تن بوده که در حال حاضر نصف این میزان تولید می شود و با ورود اکسترودر دوم به مدار، میزان تولید دو برابر خواهد شد.
همچنین مدیرعامل شاراک در ارتباط با خرید سهام شاراک توسط شتران نیز عنوان کرد: سیاست های وزارتخانه ، بانک ملی و گروه توسعه ملی بر واگذاری سهام شرکت پتروشیمی شازند است اما تا کنون هیچ اقدام جدی اتفاق نیفتاده است. ضمن آنکه تجدید ارزیابی سهام 50.4 درصد یواگذاری این شرکت نیز انجام پذیرفته و قیمت جدید سهام پتروشیمی شازند نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته و طبق اطلاع از منابع غیررسمی از 350 هزار میلیارد ريال به بیش از 600 هزار میلیارد ريال افزایش یافته است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcbggb8.rhb8gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما