سرپرست دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است و اکنون واردات گاز از این کشور ۷و نیم میلیون متر مکعب است.
plusresetminus
واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سعید عقلی سرپرست دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: گاز رسانی به اقصی نقاط کشور بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور را تأمین می‌کند. در حال حاضر تأمین سوخت در فصول مختلف سال تقریباً یکسان است به طوری که انتقال گاز در تابستان معادل فصل سرد است.
وی ادامه داد: ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور برای تولید برق توسط شرکت ملی گاز تأمین شده است.
سرپرست دیسپاچینگ شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعمیرات پالایشگاه‌ها در حال انجام و یا به اتمام رسیده است تا بتوانیم گاز را در فصل سرد سال به دورترین نقاط کشور ارسال کنیم.
به گفته عبدی بیش از ۳۹ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز و ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع در کشور وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا واردات گاز از ترکمنستان صورت می‌گیرد، گفت: واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است و تا ۱۰ میلیون متر مکعب واردات انجام شده است که اکنون واردات گاز از این کشور ۷و نیم میلیون متر مکعب است.
وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر وضعیت سواپ گاز گفت: سواپ گاز بر اساس درخواست آذربایجان صورت می‌گیرد.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز اضافه کرد: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد (۲ برابر) نسبت به پارسال گاز بیشتری به نیروگاه‌ها ارسال شد، به عبارتی در سه ماه تابستان ۸۸ روز و بیش از برنامه سوخت گاز نیروگاهی را تأمین کردیم تا ظرفیت استراتژیک نفت و گاز نیروگاهی و حمل و نقل متناسب باشد.
به گفته این مقام مسئول در سال جاری ۲ برابر بیشتر از سال گذشته ذخیره گاز در دو مخزن شوریجه و سراجه داشتیم تا بتوانیم برای بخش‌های مختلف کشور سوخت گاز را تأمین کنیم.
عقلی با اشاره به تأمین گاز صنایع اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز به صنایع بخصوص فولاد ارسال شد و این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴۸ میلیارد متر مکعب رسید یعنی ۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافت در حالی که مشترکین صنایع ۱۰ درصد افزایش داشت ۳۵ درصد تأمین گاز بیشتر شد.
وی با اشاره به مصرف بهینه گاز خاطر نشان کرد: نباید ۸۵۰ میلیون متر مکعب گازی که تولید می‌شود، به مصرف برسد، باید بهره وری را افزایش یابد، اکنون مصرف گاز روزانه معادل ۶ میلیون بشکه نفت خام است بنابراین باید این میزان مصرف را به سمت بهره وری ببریم به طوری که از ۸ درصد رشد اقتصادی ۳ درصد باید از مسیر بهره وری باشد.
به گفته سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران میزان مصرف گاز بخش تجاری را روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب و بخش کشاورزی را در زمان اوج ۵۲ میلیون متر مکعب است و در صورتی که بهره وری افزایش پیدا کند به امنیت غذایی و بویژه مهار تورم کمک می‌کند.
عقلی درباره چگونگی وضعیت صادرات گفت: اکنون صادرات ما به میزان نیاز به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان انجام می‌شود.
وی در رابطه با احتمال عدم عمل به تعهدات گازی از سوی ترکمنستان اضافه کرد: اکنون سواپ به خوبی در حال انجام است و موضوع این است که گاز در کشور ما در جنوب تولید می شودو بیشترین مصرف در نیمه شمالی یعنی از مرکز تا شمال است و اگر محدودیتی در تأمین ایجاد شود با جابجایی گاز با سوخت مایع کنترل می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز در خاتمه اضافه کرد: تأمین گاز بخش خانگی خط قرمز ما است، اکنون تعمیرات اساسی انجام شده و پیش بینی لازم را در خطوط و مخازن و ذخایر استراتژیک داشته ایم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcirzaz.t1az52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما