شکرالهی افزود: امید است با انجام این فعالیت و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد فاز ۱۶ در آینده نزدیک، شاهد بهبود مناسبی در شاخص‌های زیست محیطی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی باشیم.
plusresetminus
افزایش تولید گاز در پالایشگاه ششم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مهم و اثرگذار بر تولید حداکثری و پایدار پالایشگاه ششم در تعمیرات اساسی سال جاری این پالایشگاه خبر داد.
 کامران شکرالهی، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم، بیان کرد: همزمان با تعویض بخش دریایی خط لوله 32 اینچ تامین خوراک فاز 16 و تعمیر خط لوله دریایی فاز 15 پالایشگاه ششم توسط شرکت نفت و گاز پارس، با همکاری پالایشگاه ششم و تاسیسات مشترک مدیریت عملیات مجتمع گاز پارس جنوبی در حال انجام است.
رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: این پالایشگاه با برنامه‌ریزی و رویکردی متفاوت، با حذف دوره توقف کامل پالایشگاه در حین تعمیرات اساسی، انجام عملیات سالیانه تعمیرات اساسی ردیف‌های گازی را بصورت یک به یک و متوالی و بدون توقف کامل فازی برنامه‌ریزی نموده، بگونه‌ای که ضمن آن که در دوره تعمیرات اساسی سال جاری تولید مداوم و مستمر پالایشگاه حفظ شده، در اکثر اوقات سه ردیف گازی در سرویس عملیاتی قرار داشته و تداوم و پایداری تولید پالایشگاه حفظ شده است.
وی ادامه داد: این اقدام شاخص در نوع خود رویکردی متفاوت و مطلوب در راهبری عملیات حین تعمیرات اساسی سالیانه پالایشگاه محسوب می‌شود.
شکرالهی افزود: با اشاره به اقدامات مهندسی در قبل و حین تعمیرات اساسی سال جاری پالایشگاه ششم پارس جنوبی اظهارکرد: با توجه به بررسی و تحلیل شرایط فرآیندی و عملیاتی یونیتها و تجهیزات فرایندی پالایشگاه طی یک سال کارکرد، عمده‌ترین مشکلات و مواردی که می‌توانست تولید حداکثری و پایدار پالایشگاه در طی دوره تولیدی پیش رو و بخصوص فصول سرد سال را دچار مخاطره نماید مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته و با ارائه گزارش‌های تحلیلی و سناریوهای قابل اجرا، اقدام به بررسی و رفع محدودیت‌های یاد شده از سوی همکاران شایسته و متخصص بهره‌برداری و تعمیرات پالایشگاه در دستور کار تعمیرات اساسی قرار گرفته است.
وی گفت: تاکنون تخلیه و تعویض پرلیت و تعمیر خط لوله تزریق متانول به جریان رفلاکس کولدباکس ردیف دوم و سوم گازی، اجرای طرح اصلاحی تزریق متانول به جریان سایداستریم کولدباکس ردیفهای دوم، سوم و چهارم گازی، تامین و تعویض کامل آمین MDEA ردیف سوم گازی، اصلاح خطوط تخلیه کاستیک مستعمل واحد بازیافت کاستیک فاز 16 بطور کامل انجام پذیرفته و مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده، تعویض جاذب‌های نمزدای ردیف دوم گازی، اجرای طرح اصلاحی مسیر Seal Vent پمپ نوع Can Type واحد 105 ردیف دوم گازی و اجرای طرح‌های اصلاحی مشابه در فاز 16 در ردیف‌های اول و دوم گازی و همچنین واحد بازیافت کاستیک فاز 15 در دست اقدام می‌باشند.
شکرالهی ضمن تاکید بر ضرورت رفع برخی محدودیتهای فرایندی اثرگذار بر شاخص‌های استراتژیک این پالایشگاه، گفت: یکی از محدودیت‌های اثرگذار بر شاخص آلایندگی SO2 پالایشگاه یاد شده، عملکرد نامناسب برج‌های جذب واحدهای AGE بدلیل مشکلات موجود بر روی پکینگ‌های این تجهیزات از زمان پروژه و تحویل به مجتمع بوده است که منجر به عدم جذب و جدایش مناسب H2S از گاز اسیدی ورودی به واحدهای بازیافت گوگرد، و در نتیجه افزایش آلایندگی SO2 در گازهای مشعل این پالایشگاه شده بود.
وی در این باره ادامه داد: خوشبختانه با تکیه بر توان علمی و فنی شرکت‌های دانش بنیان داخلی، ساخت و تامین پکینگ‌های مشابه و معادل پکینگ خارجی نوع Sulzer Mela pack 250X از طریق منابع تولیدکننده داخلی انجام پذیرفته و با توجه به تحویل پکینگ‌های مورد نیاز به پالایشگاه، با انجام برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و تعمیراتی، فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات اساسی و تعویض پکینگ برج جذب AGE به شماره 108C603 نیز آغاز شده است.
شکرالهی افزود: امید است با انجام این فعالیت و در سرویس قرار گرفتن واحدهای بازیافت گوگرد فاز 16 در آینده نزدیک، شاهد بهبود مناسبی در شاخص‌های زیست محیطی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی باشیم.
رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه با اشاره به سه اصل مهم اقتصاد مقاومتی شامل محوریت دانش، درون زایی و برون گرا بودن، اظهارکرد: بر اساس سیاست‌ها اعلامی مدیریت پالایشگاه ششم پارس جنوبی که با نگاهی واقع گرایانه و مبتنی بر این سه اصل پایه‌ای و مهم‌ و تکیه بر توان علمی و تخصصی کارکنان شایسته و پرتلاش پالایشگاه طرح‌ریزی و ابلاغ شده است، پالایشگاه ششم توانسته است گام‌های موثری را در زمینه ارتقای توان تولیدی خود در طی یک سال گذشته بردارد.
وی در ادامه بیان کرد: در همین زمینه و با مقایسه سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این پالایشگاه توانسته است ضمن تولید 4,398 استاندارد میلیون مترمکعب گاز صادراتی که رشد و افزایشی معادل 37.8% نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، بهبود و کاهشی معادل 26% درمیزان انتشار گازهای اسیدی و کاهشی معادل 50% در مشعل سوزی پالایشگاه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را داشته باشد.
 شکرالهی گفت: انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فعالیت‌های در حال اجرای تعمیرات اساسی سالیانه، که مبتنی بر ارتقای سطح اطمینان پذیری عملیات، دسترس پذیری تجهیزات حیاتی و ارتقای راندمان تولید می‌باشند، بتواند ضمن حفظ بهبودهای حاصل شده، ارتقای هر چه بیشتر شاخص‌های استراتژیک در تولید حداکثری و پایدار به همراه بهبود شاخص‌های بسیار مهم زیست محیطی را محقق سازد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb58b8.rhb8zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما