رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند گفت: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه ۱۴۰۱ و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.
plusresetminus
رونمایی از کاتالیست واحد RCD پالایشگاه شازند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، کاتالیست واحد RCD پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.
رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲ در آیین رونمایی از کاتالیست RCD، بیان کرد: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه ۱۴۰۱ و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.
وی با اشاره به اینکه نیاز پالایشگاه شازند به این کاتالیست ۷۵۰ تن است، گفت: حدود ۵۰۰ تن توسط شرکت اکسیر نوین تهیه شد و مابقی نیاز نیز از کاتالیست های سال های گذشته تامین شد که البته تهیه، ترخیص و تامین هزینه آن، کاری نفس گیر بود.
  در این آیین، محمدی رییس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD بیان کرد: تفاهم نامه پیرامون تولید این کاتالیست در سال ۱۳۹۸ منعقد و پس از یک سال مقرر شد که شرکت اکسیر نوین ساخت کاتالیست را ظرف ۱.۵ سال دنبال کند که این شرکت در گام نخست حدود ۵۰۰ تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تامین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز( حدود۲۰۰ تن) باید اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده می شد.
وی تصریح کرد: ادامه واحد  RCD، واحد RFCC است که و اگر کاتالیست باقی مانده تامین نمی شد علاوه بر تاثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه دو میلیون دلار خسارت به سیستم وارد می شد ولی به سرعت و با همت مهندسین و کارشناسان پالایشگاه برای تامین باقی مانده کاتالیست اقدامات موثر رقم خورد.
در این آیین، محمد امیدی مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا اظهار کرد: شرکت از سال ۱۳۹۱ تولید صنعتی کاتالیست را آغاز کرد و با ظرفیت سه هزار تن و ۶۰ نوع محصول فعال شد. با توجه به وابستگی شرکت به کاتالیست طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید به ۱۰ هزار تن در سال رسید و تولید ۱۱۰ نوع محصول دنبال شد.
وی تصریح کرد: کاتالیست RCD یکی از با اهمیت ترین کاتالیست هاست و تامین آن از خارج مشکلات زیادی از جمله تاخیر در واردات و خروج ارز به دنبال داشت که به همین دلیل به همراه پژوهشکده صنعت نفت به طرح تهیه این کاتالیست ورود کردیم و طراحی، مهندسی و ساخت خط تولید با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو آغاز شد و پس از عقد تفاهم نامه با پالایشگاه شازند در دیماه ۱۴۰۱ کاتالیست بارگیری شد و امروز در بهترین شرایط است.
امیدی اضافه کرد: سولفور این کاتالیست بین سه تا چهار هزار ppm است و در دمای پایین تر نسبت به کاتالیست های دیگر تهیه شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcbg8b8.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما