کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: پلیمرها یکی از پرمصرف‌ترین محصولات شیمیایی در همه زیربخش‌های پزشکی، فضایی، بسته‌بندی، خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم الکتریکی است و بازار جهانی پلیمر پر رونق است.
plusresetminus
امکان صادرات محصولات باکیفیت پلیمری ایران به بازارهای جهانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سعید اسماعیلی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پلیمرها یکی از پرمصرف‌ترین محصولات شیمیایی در همه زیربخش‌های پزشکی، فضایی، بسته‌بندی، خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم الکتریکی است و به همین دلیل بازار جهانی پلیمر بسیار پر رونق است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید محصولات پلیمری ایران ۸.۸ میلیون تن در سال است، گفت: ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی تولید محصولات پلیمری در ایران در شرایطی است که ظرفیت تولید محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۴۹۰ میلیون تن و ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۴۲ میلیون تن است.
وی افزود: درواقع ایران سهمی ۱.۸ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری جهان و سهمی ۲۱ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه دارد.
این فعال صنعت پتروشیمی تصریح کرد: میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است که سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با ۸.۱ میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی ۸.۸ میلیون تنی، از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳ درصد است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های صنعت پتروشیمی کشور بر مبنای توسعه جایگاه پلیمرها در صنعت پتروشیمی ایران است، گفت: در حال حاضر ۳۰ مجتمع تولیدی پلیمری در کشور داریم و ۳۱ طرح پلیمری در حال ساخت وجود دارد که یکی از این واحدها، پلنت جدید ۳۰۰ هزار تنی در دست ساخت یکی از شرکت‌های پلیمری داخلی است.
اسماعیلی ادامه داد: در خصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری در ایران به‌گونه‌ای هدف‌گذاری شده که در سال ۱۴۰۶، به ۱۹.۸ میلیون تن در سال برسد.
وی تصریح کرد: ارزش جهانی بازار پلیمرها تا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۷۵۰ میلیارد دلار آمریکا برسد، این بدان معناست که بازار جهانی پلیمرها بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به طور متوسط سالانه به اندازه ۵.۱ درصد رشد خواهد کرد.
اسماعیلی در خصوص ظرفیت تولید پتروشیمی اظهار داشت: این شرکت در طی ماه شهریور ۱۶۸ هزار تن انواع محصولات تولید کرده که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ دارای ۹ درصد رشد بوده است، تولید تجمعی نیمه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۱،۰۱۴ هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای ۳ درصد رشد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید اتیلن در دوره شش ماهه، موفق به تولید ۵۶۸ هزار و ۱۵۰ تن شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر ۳۱ هزار و ۶۰۸ تنی را نشان می‌دهد؛ تولید شش ماهه C۳+ نیز رشدی ۵ هزار و ۶۴۳ تنی در شش ماهه نسبت به مدت مشابه قبل از آن نشان می‌دهد؛ همچنین در بخش پلی‌اتیلن سنگین، تولید این محصول بالغ بر ۲۰۲ هزار و ۱۳۷ تن رسید و تولید شش ماهه پلی اتیلن سبک نیز به ۱۸۷ هزار و ۴۴۰ تن رسید.
وی با بیان اینکه فروش شش ماهه شرکت در سال ۱۴۰۲ معادل ۶۱۳ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ دارای ۵ درصد رشد بوده است، گفت: مقدار فروش شرکت در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۲ نیز خود یک رکورد طلایی به‌شمار می‌رود که به مقدار ۱۰۷ هزار تن فروش داشت که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۹ درصد و نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.
اسماعیلی افزود: همانند تولید، مقدار فروش در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به همه سال‌های گذشته بالاتر بوده و این دستاورد بزرگ در بخش تولید، فروش و مدیریت خطوط لوله نتیجه و مرهون کار تیمی در تمامی ارکان سازمان است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰۰ قطعه مورد نیاز را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کرده‌ایم که بسیار بهتر از نمونه جایگزین خارجی در مدار بهره‌برداری هستند.
اسماعیلی با بیان اینکه گرید جدید LEC۱۹۶۹ و گرید باک خودرو را به تولید رسانده‌ایم، گفت: گرید باک خودرو برای اولین بار در ایران به تولید رسیده و موفق شدیم این گرید را در یکی از کشورهای خارجی به‌خوبی تست کنیم و پس از تست موفقیت‌آمیز این گرید، گواهی‌نامه‌های مربوطه را دریافت کرده‌ایم، اکنون این گرید در خودروسازی‌های داخلی در حال گذراندن مراحل تست است.
در ادامه روح‌الله پورکاویان با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بر اساس رسالت خود کار می‌کند و رفع نیازمندی داخل از جمله مهمترین اهداف آن است، اظهار داشت: ما امروز گریدهای مختلفی را تولید می‌کنیم که تاکنون نیاز به واردات داشتند و این به معنای تغییر مسیر از خام فروشی به سمت ایجاد ارزش افزوده است.
وی با بیان اینکه ما ذخایر عظیم نفتی را داریم که امروز در کنار فروش نفت می‌توانیم ایجاد زنجیره ارزش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وقتی صنعت نفت کشور مشکل پیدا کرد پتروشیمی نجات بخش بود و توانست به رفع تحریم کمک کند.
مدیر بازرگانی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ما بیشتر گریدها را خودمان تولید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از جمله کمک‌هایی که صنعت پتروشیمی به کشور داشته اینکه در راستای ایجاد کسب و کار در کشور حرکت کرده به طوری که امروز شاهدیم در دانشگاه‌های معتبر کشور رشته‌های مختلف صنعت پتروشیمی تدریس می‌شود.
وی با بیان اینکه اکنون اغلب کالاهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی از داخل تأمین می‌شود، گفت: ما در حال حاضر به سمت تولید گریدهای جدید و استراتژیک رفته‌ایم.
پورکاویان ادامه داد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که علاوه بر رفع نیازهای داخلی، می‌توانیم محصولات باکیفیت تولید ایران را به بازارهای جهانی صادر کنیم و این مهم در تولید و صادرات محصولات پلیمری نمایان شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb05b8.rhb85piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما