دکتر مسعود اسفندیار مدیرعامل نفت پاسارگاد گفت:صنعت قیر در کشور ما یکی از صنایع استراتژیک است و ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا، سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می‌کند که ۴ میلیون آن صادراتی است و ۲ میلیون تن از آن در داخل و یا به صورت تهاتری به مصرف می‌رسد.
plusresetminus
کثرت مجوز‌های بهره برداری بلای جان تولیدکنندگان بزرگ قیر/رفع موانع فروش ارزی قیر در بورس کالا برای افزایش صادرات ضروری است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، دکتر مسعود اسفندیار مدیرعامل این شرکت در حاشیه شانزدهمین کنفرانس سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران که ۲۳ مهر ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، در مصاحبه با شبکه صنعت ایران گفت:صنعت قیر در کشور ما یکی از صنایع استراتژیک است و ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا، سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می‌کند که ۴ میلیون آن صادراتی است و ۲ میلیون تن از آن در داخل و یا به صورت تهاتری به مصرف می‌رسد.
دکتر مسعود اسفندیار به موانع و چالش‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت قیر در ایران مربوط به پروانه‌های بی شماری است که برای شرکت‌های تولیدکننده قیر صادر شده است.
وی ادامه داد: برای تولید ۵۲ میلیون تن قیر در کشور پروانه صادر شده است که این تعداد شرکت بر سر سهمیه ۴ میلیون تنی وکیوم باتوم قابل عرضه در بورس کالا رقابت می‌کنند.
اسفندیار افزود: با توجه به کثرت مجوز‌های بهره برداری صادر شده، شرکت‌های کوچک عامل رقابت کاذب و افزایش قیمت وکیوم باتوم می‌شوند، به این معنا که با قیمت‌گذاری در حجم اندکی از وکیوم باتوم، این قیمت‌ها به تناژ‌های بالا نیز تسری پیدا می‌کند و این معضل حاشیه سود این صنعت را برای تولیدکنندگان بزرگ پایین آورده است.
مدیرعامل نفت پاسارگاد گفت: یکی دیگر از چالش‌های بزرگ ما بحث فروش ارزی در رینگ صادراتی بورس کالاست که به طور خاص می‌توان به رفع تعهد و نرخ ارز تعیین شده توسط بورس اشاره کرد که تولیدکنندگان بزرگ از جمله نفت پاسارگاد را دچار مشکل کرده‌است که امیدواریم به زودی این موانع برطرف شود تا بتوانیم بصورت مستقیم فروش صادراتی را انجام دهیم و ارزآوری برای کشور داشته باشیم.
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر ایران در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با راه‌حل برون رفت از مشکل تعدد بالای مجوز برای شرکت‌های تولیدکننده گفت: خیلی از این شرکت‌ها عملا تولیدی ندارند و راه حل اصلی این مشکل نیز تولید بیشتر وکیوم باتوم و همچنین نظارت بیشتر بر عملکرد این شرکت‌هاست.
وی در پایان با تاکید بر این نکته که رمز موفقیت صنعت قیر ایران در بازار‌های جهانی و بین المللی اتحاد و انسجام تولید کنندگان داخلی در حوزه تولید و صادرات است خواستار وفاق و اتحاد هرچه بیشتر فعالین صنعت قیرکشور شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcjviev.uqev8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما