مدیر عامل نفت پاسارگاد که در شانزدهمین کنفرانس سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت در کشور گفت: به عقیده صاحبنظران حوزه اقتصاد، اثرگذاری تحریم‌ها به مراتب کمتر از سوء تدبیر و خود تحریمی‌های داخلی است.
plusresetminus
اثر تحریم‌ها بر اقتصاد به مراتب کمتر از خودتحریمی است/بهای تمام شده چالش تولیدکنندگان قیر ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مدیر عامل نفت پاسارگاد که در شانزدهمین کنفرانس سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش روی صنعت در کشور گفت: به عقیده صاحبنظران حوزه اقتصاد، اثرگذاری تحریم‌ها به مراتب کمتر از سوء تدبیر و خود تحریمی‌های داخلی است.
وی، تعدد بخشنامه‌های مختلف، عدم پایبندی شماری از بانک‌ها به تعهدات خود در قبال کارآفرینان و صنایع تولیدی، زمان‌بر بودن ثبت سفارش و فعالیت‌های مرتبط با ترخیص کالاها، تنگنا‌ها و مشکلات حاکم بر صرافی‌ها، برخی سازوکار‌های نادرست در پیمان‌سپاری‌های ارزی را از عمده‌ترین مشکلاتی دانست که اثر مستقیمی بر جریان رونق تولید دارد.
مدیرعامل نفت پاسارگاد با تشریح وضعیت بازار قیر گفت: آخرین وضعیت بازار قیر ایران حاکی از آن است که کمبود وکیوم باتوم به عنوان خوراک تولید قیر، عاملی جدی در تحقق رونق تولید این حوزه محسوب می‌شود.
وی افزود: هفت پالایشگاه در کشور اقدام به عرضه وکیوم باتوم در بورس‌کالا می‌کنند و شرکت‌های تولیدکننده قیر برای تامین وکیوم باتوم مجبور به رقابت شدید نسبت به قیمت پایه هستند که این موضوع در نتیجه باعث افزایش قیمت تمام شده قیر می‌شود.
دکتر اسفندیار با اشاره به کثرت مجوز‌های صادر شده در حوزه قیر کشور گفت: واحد‌های کوچک عامل رقابت کاذب و افزایش قیمت می‌شوند؛ به این معنا که با قیمت‌گذاری در حجم اندکی از وکیوم باتوم، این قیمت‌ها به تناژ‌های بالا نیز تسری پیدا می‌کند.
اسفندیار ادامه داد: از سوی دیگر برخی پالایشگاه‌ها خودشان راسا نسبت به تولید قیر اقدام می‌کنند که منجر به افزایش تقاضای وکیوم باتوم، افزایش قیمت آن به عنوان خوراک و نهایتا زیان در فروش‌های صادراتی شده است.
مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده قیر کشور یکی از دغدغه‌های جدی کارآفرینان صنعت قیر را بهای تمام شده غیر رقابتی این محصول عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان قیر به واسطه نوع واگذاری و موقعیت استقراری در محدوده پالایشگاه‌ها ملزم به رعایت شاخص‌های پالایشگاهی از جمله استاندارد‌های کیفی، انرژی، مهندسی، زیست محیطی، ایمنی، ایمنی فرآیند، حراستی و حفاظت فیزیکی هستند و رعایت این استاندارد‌ها هزینه‌های تولید و نگهداری محصول را بالا برده می‌برد.
وی افزود: در کنار این هزینه ها، استفاده از خدمات یوتیلیتی پالایشگاهی و عدم امکان استقلال در این حوزه به واسطه محدودیت‌های موجود، باعث شده در اثر فرسودگی اغلب تاسیسات تولید یوتیلیتی پالایشگاه ها، هزینه‌های سربار و استهلاک تجهیزات مذکور باعث بالارفتن هزینه‌های یوتیلیتی و به تبع آن بالا رفتن قیمت تمام شده بشود.
دکتر اسفندیار در ادامه گفت: عدم امکان فروش صادراتی محصول در رینگ بورس به صورت ارزی و عدم همراهی بورس کالا در تعیین نرخ ارز و تغییرات پی در پی در مقررات مربوط به رفع تعهد ارزی از جمله نامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر مشکلات و موانع صادرکنندگان قیر در کشور هستند.
دکتر اسفندیار ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، با تاکید بر این نکته که رمز موفقیت صنعت قیر ایران در بازار‌های جهانی و بین المللی اتحاد و انسجام تولید کنندگان داخلی در حوزه تولید و صادرات است گفت: تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی و دولتی باید با تدوین راهبرد‌های عملیاتی در تعیین سهم بازار و بهای فروش به صورت مستقیم نقش داشته باشند و اجازه ندهند مشتریان خارجی تعیین کننده باشند.
وی افزود: بر این باوریم که بخش خصوصی شریک ماست و نه رقیب و در واقع باید با رویکرد تعامل سازنده همه تولیدکنندگان در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور و تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه رونق تولید گام برداریم.
دکتر اسفندیار در خاتمه گفت: نفت پاسارگاد به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قیر در خاورمیانه با توجه جایگاهش در عرصه صنعت قیر در کنار اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و انجمن قیر به ایفای نقش خود در حوزه تولید و صادرات خواهد پرداخت.
نفت پاسارگاد با بهره گیری از ۶ مجتمع تولیدی و ۲ پایانه صادراتی بزرگترین تولیدکننده قیر در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaumn6.49n6u15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما