مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی گفت: پتروشیمی دهدشت پس از ۹ سال سهل انگاری اکنون با سرعت بالایی در حال پیشرفت است.
plusresetminus
احداث پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم سرعت گرفته است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، فردین بادام فیروز اظهار کرد: پتروشیمی دهدشت که پس از کش و قوس های بسیار با بیش از ۹ سال سهل انگاری به دلایل مختلف مواجه شده بود، سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم، گرد و غبار کم توجهی از آن برداشته شد.
وی با بیان اینکه روند ساخت آن باسرعت بالایی به صورت شبانه روزی به همت متخصصان شرکت پتروپارس روبروست، گفت: طبق تفاسیر علمی می توان گفت که در سال۱۴۰۳، شاهد بهره برداری از این پتروشیمی که نقش مهمی را در توسعه شهرستان بزرگ کهگیلویه و استان ایفا می کند از جمله به کارگیری جوانان با استعداد و تحصیل کرده ای که گاها برای کار به شهرستانهای همجوار و جنوب کشور و در شرایط خیلی سخت قرار می گیرند ولی اکنون این فرصت در خانه برای آنان ایجاد شده است.
بادام فیروز تصریح کرد: زمانی که چرخ این پتروشیمی خوب بچرخد با توان مالی که دارد، بر زیرساخت های مختلف شهرستان بی تاثیر نخواهد بود و با پرداخت حداقل حق آلایندگی ها این امکان وجود دارد که کارهایی بسیار در شهر و شهرستان کهگیلویه انجام داد که بر زندگی همگان تاثیر خواهد داشت و ثمرات بسیار دیگری نیز دارد.
وی با بیان اینکه با نگاه به آمارهای جهانی، ایران جزو برترین کشورهایی است که از لحاظ منابع طبیعی و معدنی دارای تنوع و گستردگی بالایی است، گفت: ایران اسلامی علاوه بر منابع مادی، استعدادها و نیروی انسانی باهوش، جهادی، انقلابی و خلاقی را نیز در خود پرورش داده است که مجموع همه این ظرفیت ها نوید ایجاد دولت و جامعه ای اسلامی و نوین را می دهد.
بادام فیروز تصریح کرد: در ششم ماه جاری مهمترین پروژه نفتی کشور که سالها به دلایل مختلف بر زمین مانده بود، در دولت سیزدهم و با اعتماد به توان داخلی، یعنی متخصصان شرکت پتروپارس به پایان رسید و قفل آن بعد از ۲۰ سال باز شد و اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.
وی اظهار داشت: با بهره‌ برداری کامل از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده می‌ شود که درآمدی پنج میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود یک درصد افزایش خواهد داد.
بادام فیروز افزود: فرصت های مادی کشور فهرستی طولانی را تشکیل می دهد که مدیران کارآمد و پرانگیزه و خردمند می توانند با فعال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی نیاز و به معنای واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف کنند. البته دولت سیزدهم با نگاه انقلابی و با تکیه بر توان داخلی که دارد، تا کنون این فعل را صرف کرده است.
وی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت جغرافیایی و پتانسیلی که این شهرستان دارد، این پتروشیمی شروعی برای آغازبکار بقیه صنایع هرچند خرد در این شهرستان و کل استان کهگیلویه و بویراحمد است.
۸۰ درصد نیروهای پتروشیمی دهدشت بومی هستند
بادام فیروز افزود: پتروشیمی دهدشت در مسیر خط لوله اتیلن غرب (باختر) کشور معروف به پتروشیمی های خط دنا قرار دارد. خط دنا از یک واحد الفین گچساران و چهار واحد تولید پلی اتیلن (HDPE) به نام‌ های پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این واحد پتروشیمی پس از بهره‌ برداری وارد زنجیره بالا دستی بیدبلند، گچساران و پایین دست گچساران می‌ شود، گفت: برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین ‌دستی و همچنین صادرات محصول به بازارهای جهانی، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین با استاندارد و لیسانس شرکت بازل آلمان تولید می شود.
مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد افزود: پروژه پتروشیمی دهدشت در نیمه نخست سال جاری به دلیل بازدیدهای مستمر مدیرعامل گروه پتروپارس، تغییرات مدیریتی، تزریق مالی، تامین عمده متریال مصرفی مورد نیاز شرکت های پیمانکار، حمل و ارسال تجهیزات ساخته شده به سایت، پرداخت منظم مطالبات پیمانکاران، شبانه روزی شدن فعالیت ها، ابلاغ بسته های کاری جدید و افزایش چند برابری نیروهای اجرایی شاغل در پروژه و رسیدن آن به ۸۱۸ نفر که در نوع خود، رکورد محسوب شده و بیش از ۸۰ درصد آنها از نیروهای بومی منطقه هستند با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده است.
بادام فیروز تصریح کرد: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، پیشرفت پتروشیمی دهدشت در مرداد ماه، بیش از دو برابر و در شهریور ماه بیش از چهار برابر متوسط پیشرفت در ماه های قبل و در مقایسه با روند پیشرفت پروژه از ابتدا تا تابستان سال جاری بوده است و اکنون پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۴.۵ درصد است.
وی افزود: صنعت پتروشیمی کشور در سال‌ های اخیر در زمینه تولید محصولات متعارف و پایه پتروشیمی به موفقیت‌ های عظیمی دست یافته و این صنعت موارد استفاده و کاربرد بیشماری در زندگی روزمره افراد دارد و اکنون ۸۰ درصد نیروهای پتروشیمی دهدشت، بومی هستند.
بادام فیروز تصریح کرد: صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌ آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد. موج تحولات در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام‌ فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌ آفرینی و اشتغال‌ زایی منجر شد و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی را به تصویر کشید.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdciwwaz.t1azy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما