همانطور که پیش‌بینی می‌شد روند مثبت بورس که قدرت زیادی هم نداشت ، موقتی بود و ادامه نیافت. حتی با وجود آنکه صورت‌های مالی اکثر شرکت‌های بزرگ در نیمه اول امسال افزایش درآمد و سود را نشان می‌دادند ، بازار سرمایه با بی‌توجهی کامل به آن‌ها، امروز وارد مدار نزولی و کاهشی شد. پس از آنکه اولین ماه پاییز با بی‌مهری کامل نسبت به سرمایه‌گذاران به پایان رسید در اولین روز آبان شاهد شروع خوبی نبودیم و این مسئله بیش از پیش در روحیه ناامید سهامداران تاثیر خواهد گذاشت. آنچه از وضعیت کلی بازار برمی‌آید روند بورس فعلا خیال تغییر ندارد و در بهترین سناریو به حفظ جایگاه فعلی اهتمام می‌ورزد و به سمت کانال پایین‌تر و قیمت‌های کمتر حرکت نخواهد کرد. نبود ثبات در سیاست‌های اقتصادی در کنار تقلیل انتظارات تورمی در شرایط جاری وضعیتی را به وجود آورده که خوش‌بینی نسبت به ایجاد تغییر ناگهانی در مسیر صعوی بازار سهام دور از اذهان کارشناسان است.
plusresetminus
وزن سنگین  بی‌توجهی اهالی بازار سهام به صورت‌های مالی نیمه اول امسال/کدام پتروشیمی نقش منفی را داشت؟!
 به گزارش اختصاصی خبرنگار بازار سرمایه  پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،در شرایط عدم اطمینان ، سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری هستند و از این رو بازارهایی مثل طلا جایگاه امن‌تری نسبت به بازار سهام خواهد داشت. همچنین ارز و اوراق بدهی نیز در جایگاه‌های بعدی سرمایه‌گذاری ایمن قرار می‌گیرند. شرایط کنونی حاکم بر خاورمیانه به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران بازارهای سهام در سراسر دنیا را دچار چالش کرده است و به گفته یک استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری به رویترز: شکی نیست که وضعیت موجود حتی برای سبدهای سرمایه‌گذاری که به‌خوبی متنوع‌سازی شده‌اند، چالش‌برانگیز است. اکنون در سبد خود، دارایی‌های امنی داریم که لزوما درحال‌حاضر مورد استقبال نبوده و حفاظتی دربرابر تلاطمات ایجاد نمی‌کنند

یکی از سناریو‌های بدبینانه برای بازار سهام این است که در صورت نزدیک شدن شاخص کل به کف کانال ۲میلیون واحد که سطح روانی مهمی محسوب می‌شود و در صورت حمایت نشدن از تقاضا در بازار سهام طی روزهای آتی، ممکن است شاهد شدت گرفتن عرضه و حتی افت شاخص به زیر این محدوده پرهیاهو باشیم..

احتیاط برای سرمایه‌گذاری در بورس به حداکثر رسیده است

با وجود اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش ارزش معاملات با ورود به نخستین ماه پاییز حکایت می‌کرد اما این متغیرکلیدی از سطح ۴هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان در شهریور نه تنها بالاتر نرفت حتی با کاهشی محسوس اکنون در سطح ۳هزار و ۷۷۳میلیارد تومان پرسه می‌زند، به گونه‌ای که وضعیت ناامیدکننده‌ای را رقم زده است. پسرفت عملکرد این متغیر هم به هر دو نماگر بازار سرایت کرده و هم اثرات چشمگیری بر روند ورود و خروج پول داشته است. خروج ۶هزار و ۳۶۳میلیارد تومانی پول طی این ماه در مقایسه با خروج ۳هزار و ۶۹ میلیارد تومانی در شهریور گویای این نکته است که عملکرد نسبی بازار سهام بعد از تابستان عاری از ردپای احیای «جذابیت رخت‌بربسته» از تالار شیشه‌ای بوده است و فعالان حقیقی بازار همچنان با تردیدی قدرتمند برای ورود به بازار مواجه هستند.

بررسی رفتار معامله‌گران سهامی در هفته‌های قبل حاکی از آن است که جسارت برای انجام معاملات به حداقل رسیده و سهامداران برای ورود به بورس تهران حاضر نیستند ریسک کنند.

اغلب حقوقی‌ها در روزهای گذشته و به‌رغم انتشار گزارش‌های قابل‌قبول شرکت‌ها در نقش فروشنده ظاهر شدند. این امر مانع از بازگشت سریع بازار به مدار تعادلی خواهد شد. کارشناسان بازار معتقد هستند اگر با انتشار گزارش‌ها بازار نتواند شاهد صف خرید و رشد پردامنه قیمت‌ها باشد، ممکن است وضعیت کنونی رو به وخامت رود.

روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش 10320 واحدی به 2 میلیون و 21 هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت 4247 واحدی با رسیدن به رقم 685,899 واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت 164 واحدی برروی 24,866 واحد ایستاد.

شبندر، شپنا، کگل منفی‌سازان اصلی بورس بودند و هرمز، شگویا، زاگرس بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

انبوه‌سازی، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ارزش معامله 339 میلیارد تومان، 264 میلیاردتومان و 235 میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر 3660 میلیارد تومان بود.

در بازار امروز 673 نماد فعال وجود داشت که 128 نماد در مدار مثبت ، 461 نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی 65 نماد افت بیش از 4 درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها 26 نماد با رشد بیش از 4 درصدی همراه بودند.
https://naftara.ir/vdcbwsb8.rhb8zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما