عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مورد حمایت از تنفس خوراک پتروپالایشگاه ها برای کشور علی رغم اینکه قانون است از اهمیت بالایی هم برخوردار است لذا باید سریع تر این موضوع تعیین تکلیف شده و با سرعت بالا به سمت توسعه صنایع پایین دستی و بالادستی پتروپالایشگاه ها حرکت کنیم.
plusresetminus
اهمیت تنفس خوراک در تسهیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، پتروپالایشگاه‌ها ابعاد کلانی دارند و نیازمند حمایت‌های جدی دولتی به لحاظ تسهیلات و خوراک هستند. راه اندازی آن‌ها در گروی عزم حاکمیتی است. مقام معظم رهبری در هر فرصتی که به دست‌‌ می‌آید بر لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور تأکید‌‌ می‌کنند.
به طور مثال، ایشان پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی در مجلس در سال ۱۳۹۸ و تایید شورای نگهبان، در آبان ماه همان سال در سخنرانی خود در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بر ضرورت تسریع در اجرای این قانون تأکید کردند.
قانون حمایت از توسعه‌‌ صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی پشتوانه‌‌ راه اندازی این مجتمع‌های صنعتی سودآور است. اما در حال حاضر، اعطای تنفس خوراک به طرح‌های مشمول این قانون معطل مانده است.
ایده‌‌ تنفس خوراک که در قانون حمایت از توسعه‌‌ صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی پیش بینی شده است، مقرر‌‌ می‌کند نفت خامی که به دلیل شرایط تحریمی در مخازن نفت بلااستفاده (در زیر زمین) مانده است، به مثابه تسهیلات غیرنقدی به مدت حدود یک تا دو سال به پتروپالایشگاه اعطا شود. تا جایی که هزینه آن با هزینه سرمایه‌گذاری پروژه برابر شود.
اهمیت تنفس خوراک در تسهیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی
قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره لزوم راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور و اجرای قانون تنفس خوراک و حمایت از راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها اظهار داشت: مجلس و دولت در خصوص این موضوع با یکدیگر اتفاق نظر دارند. در مجلس پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان و مسئولان به تصویب قانون تنفس خوراک به عنوان یک مشوق برای راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها مبادرت کردیم.
وی در ادامه گفت: مجلس در خصوص ضرورت حمایت از راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور شکی ندارد و به همین دلیل سیاست گذاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه نقش مهمی ایفا کرد و قوانین تشویقی خوبی مصوب شده است که باید اجرایی شوند. دولت و مجلس در ارتباط با لزوم حل مشکلات صنعتگران و تأمین خوراک مورد نیاز برای راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها با یکدیگر همسو هستند.
اهمیت تنفس خوراک در تسهیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما همواره از ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنایع مختلف استقبال‌‌ می‌کنیم. پتروپالایشگاه‌ها پروژه‌های بزرگ و سرمایه بری هستند و نیاز است بستر لازم برای جذب سرمایه از بخش خصوصی برای آن‌ها فراهم شود. قبلاً سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های سنگین کشور پیچیدگی‌های خاصی داشت و در بخش تضمین‌های بانکی مشکل داشتیم.
وی ادامه داد: در مجلس تلاش کردیم با استفاده از نظرات صاحب نظران و بانک‌ها در راستای حل این مشکل گام برداریم. نیاز است دولت نیز در این زمینه ورود کند و زیرساخت‌های لازم را برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پروژه‌های کلان کشور از جمله پتروپالایشگاه‌ها مهیا کند. جذب سرمایه از بخش خصوصی و بازار سرمایه برای این طرح‌ها ضروری است.
به گفته‌‌ این عضو کمیسیون انرژی مجلس، تا کنون اقدامات خوبی در زمینه‌‌ تسهیل ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی به پروژه‌های کلان کشور صورت گرفته است. اما باید این مشوق‌ها افزایش یابد و جذب سرمایه با سهولت بیشتری صورت بگیرد. به ویژه حمایت از دانش بنیان‌ها برای ورود به پروژه‌هایی همچون راه اندازی پتروپالایشگاه‌ها باید در دستور کار باشد.
اهمیت تنفس خوراک در تسهیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی
ساعدی خاطرنشان کرد: برای تصویب هر قانونی در حوزه اختیارات رهبری در کشور اذن رهبری یک امر لازم است و اگر ایشان با موضوع تنفس خوراک موافقت نداشتند، قانون مربوط به این موضوع در مجلس به تصویب‌‌ نمی‌رسید و شورای نگهبان اجازه‌‌ تصویب این قانون را‌‌ نمی‌داد.
از سوی دیگر، مقام معظم رهبری همواره در فرمایشاتشان به حمایت از جلوگیری از خام‌فروشی نفت خام و ساخت پتروپالایشگاه‌ها اشاره و تاکید داشتند. بنابراین، حمایت از پتروپالایشگاه‌ها که فواید زیادی برای کشور دارند، مورد قبول ایشان است و باید دولت سریعا به سمت حل مسئله مجوز تنفس خوراک برود
وی ادامه داد: با توجه به آنچه گفته شد،‌‌ می‌توان این طور نتیجه گرفت که موافقت کلی مقام معظم رهبری در موضوع تخصیص تنفس خوراک گرفته شده است و نیازی نیست برای هر کدام از طرح‌ها به صورت تک تک نظر موافق رهبری گرفته شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcgtu9q.ak9qt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما