در حالی لایحه تشدید تحریم‌ های نفتی ایران توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده که حسینی معاون سابق وزارت نفت می گوید: بعید است که چنین لایحه ای به تصویب برسد چرا که عواقب خطرناکی برای آمریکا دارد.
plusresetminus
۳ سناریوی احتمالی بازار نفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، لایحه تشدید تحریم‌ های نفتی ایران توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. بر اساس آنچه در گزارش رویترز آمده این تحریم‌ ها شامل بنادر و پالایشگاه‌ های خارجی می‌ شود که نفت صادراتی ایران را در نقض تحریم‌ های آمریکا فرآوری می‌ کنند. البته این لایحه قبل از تبدیل شدن به قانون باید به تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.
البته مهدی حسینی معاون سابق وزیر نفت، احتمال تصویب این لایحه را بسیار ضعیف می داند. او می گوید: که تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون می تواند منجر به رشد قیمت ها در بازار نفت و قیمت بنزین در بازار آمریکا شود. از آنجاییکه که دموکرات ها برای پیروزی خود در انتخابات به رای صاحبان پمپ بنزین نیاز دارند، بعید است که چنین تصمیمی را بگیرند.
جدای از اما و اگرها در بار تصویب یا رد شدن این لایحه، اثر گذاری این لایحه حتی در صورت تصویب نهایی هم از دیگر نکات مبهم این تصمیم است. حسینی کارشناس انرژی که احتمال می دهد تشدید تحریم ها علیه ایران نمی تواند تاثیر زیادی روی درآمدهای صادراتی ما داشته باشد، می گوید: کاهش فروش نفت از سوی ایران باعث رشد قیمت نفت می شود. به عبارت دیگر شاید در مقدار فروش نفت ایران تغییراتی ایجاد شود اما از نظر درآمدی تغییری نخواهیم داشت.
ترس دموکرات ها از تحریم نفتی ایران
با مطرح شدن احتمال تشدید تحریم ها علیه ایران حالا ۳ سناریوی احتمالی پیش روی بازار نفت قرار گرفته است. سناریوی اول مربوط به اجرایی نشدن این تهدیدها بر می گردد.
حسینی با بیان اینکه من تردید دارم که چنین لایحه ای در سنای آمریکا به تصویب برسد، ادامه داد: نباید فراموش کرد که انتخابات آمریکا نزدیک بوده و آمریکا در این انتخابات به قیمت های پایین نفت نیاز دارد.
به گفته او، هر گونه افزایش قیمت نفت و به تبع آن رشد قیمت بنزین می تواند روی رای دموکرات ها تاثیر بگذارد. به همین دلیل دموکرات در مورد هر تصمیمی که روی بازار نفت تاثیر می گذارد، بسیار با احتیاط عمل خواهد کرد.
تهدیدهای نمایشی آمریکا
اما سناریوی دیگر احتمالی تصویب سوری این لایحه در سنای آمریکا است. آنگونه که معاون سابق وزرات نفت می گوید : تصویب این لایحه حتی اگر به صورت کامل هم اجرایی نشود، روی عملکرد بازار اثر روانی داشته و می تواند منجر به رشد قیمت ها شود. این شوک روانی در شرایطی وارد می شود که به دلیل نزدیک شدن به فصل زمستان با افزایش تقاضا در بازار و رشد قیمت ها مواجه هستیم.
او ادامه داد: به همین دلیل بعید است که آمریکا به صورت جدی اجرای این لایحه را در دستور کار خود قرار دهد.
گفتنی است تازه ترین اطلاعات آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور تولید نفت ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز برآورد کرده که ۱۹۰ هزار بشکه در روز از سه‌ماهه دوم این سال بیشتر بوده است.
ایران در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۳ برابر با فصل بهار امسال ۲.۷۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم در فصل تابستان به ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
دست ایران برای دادن تخفیف های نفتی بازتر می شود
اما سناریوی سوم به اجرایی شدن این لایحه مربوط می شود. در نگاه ابتدایی به نظر می رسد که اجرایی شدن این تصمیم می تواند به افت صادرات نفت ایران منجر شود.
کارشناس انرژی می گوید: اگر فرض را بر این بگذاریم که آمریکا تحریم های خود را تشدید کند، در این حالت با رشد قیمت نفت در بازار جهانی مواجه شده و عرضه نفت با قیمت های جدید بدون شک به نفع ایران خواهد بود. ضمن اینکه در شرایط گرانی نفت دست ایران برای دادن تخفیف های نفتی بازتر می شود و اینگونه می تواند بازارهای قدیمی خود را حفظ و حتی بازارهای جدیدی را هم برای خود ایجاد کند. جدای از این رشد قیمت ناشی از کاهش عرضه می تواند کاهش درآمد حاصل از مقدار فروش ما را جبران کند و مانع رسیدن آسیب به درآمدهای ارزی ایران شود.
چین دست از خرید نفت ایران بر می دارد؟
مایک لالر و جرد مسکو یتس، از نمایندگان جمهوری‌ خواه و دموکرات آمریکا اعلام کردند این لایحه پیامی آشکار به کشورهای ناقض تحریم‌های آمریکا مانند چین، روسیه و سایرین است که به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک نکنند و گرنه با عواقب آن مواجه خواهند شد.
حسینی درباره این احتمال که کشورهایی همچون چین که خریدار نفت ایران هستند، بر اساس منافع اقتصادی خود تصمیم گرفته و از کشوری که نفت را با قیمت مناسی عرضه می کنند، خرید خواهند داشت.
او معتقد است که آمریکا سعی دارد با مطرح کردن مسائلی از این دست این پالس هایی به غرب بدهد که نسبت به صادرات نفت ایران و درآمدهای ارزی آن سخت گیر بوده و از منافع اسراییل حمایت می کند.
روند کاهش قیمت نفت پایدار نیست
طی چند روی گذشته قیمت نفت در بازار جهانی روند کاهش به خود گرفته است. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۹۶ سنت معادل ۲.۲۶ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۸۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با یک دلار و ۹۵ سنت معادل ۲.۳۶ درصد کاهش، ۸۰ دلار و ۵۱ سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌ های نفتی بیش از ۶ درصد یک هفته گذشته کاهش قیمت داشتند.
البته کارشناس حوزه انرژی بر این باور است که روند کاهشی قیمت نفت نمی تواند پایدار باشد و بیشتر تحت تاثیر اثرات روانی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته بوده است. چرا که مقدار عرضه در بازار به صورت کنترل شده بوده و کمتر از تقاضای فعلی است.
شرکت‌ های انرژی آمریکا تعداد چاه‌ های نفت و گاز طبیعی خود را در هفته گذشته به پایین‌ ترین رقم از فوریه ۲۰۲۲ رساندند. ضمن اینکه کاهش داوطلبانه تولیدات نفت عربستان هم همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdceff8z.jh8zoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما