در راستای دستیابی به تولید دانش بنیان و توسعه سبد محصولات شاراک، با همت و تلاش تیمی متخصصان و همکاران در واحدهای: پژوهش و فناوری، بهره برداری، آزمایشگاه و فرایند و نیز حمایت های مدیریت عامل و ریاست مجتمع در پروژه مصوب شورای پژوهشی مجتمع، «توسعه گرید PE۱۰۰ بهبود یافته در برابر کلر»، نتایج قابل قبول حاصل شده و اخیرا مجوز عرضه آن در بورس دریافت گردید.
plusresetminus
گام جدید شاراک در راستای تولید دانش بنیان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، پتروشیمی شازند در راستای تولید دانش بنیان و  توسعه بخشی به سبد محصولات خود، موفق به توسعه گرید PE100 بهبود یافته در برابر کلر شد.
 مجتمع پتروشیمی شازند به عنوان تولیدکننده متنوع ترین گریدها و محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور، گام جدیدی را در راستای تولید دانش بنیان و توسعه سبد محصولات تولیدی خود برداشته و در این راه برای نخستین بار در کشور موفق به ثبت اختراع و فرآیند تولید محصولی با عنوان «پلی اتیلن دوقله ای» حاوی افزودنی های ویژه با کاربرد در لوله های انتقال آب حاوی دی اکسید کلر گردید.
پلی اتیلن از جمله موادی است که در تولید لوله های انتقال آب، گاز و فاضلاب استفاده می شود.
از جمله مزایای این محصول نسبت به لوله های چدنی برای استفاده در لوله های فاضلاب، می توان به انعطاف پذیری مناسب، مقاومت در برابر خوردگی، سبکی، اتصال محکم و بدون نشتی نام برد.
پیشرفت تکنولوژی و توسعه کاتالیست های نسل جدید، منجر به تولید نسل های جدید گرید های پلی اتیلن شده که از آن جمله می توان به توسعه پلی اتیلن گرید لوله از PE63 و PE80 به PE100 و همچنین نسل های جدیدتر از جمله PE100 LS, RD, RT, RC اشاره کرد.
یکی از این نسل های جدید، گرید PE100 RD (Resistant to disinfectant) بوده که دارای مقاومت بالاتر در برابر گندزداهای بر پایه کلر است.
این گرید در سال های گذشته از سوی شرکت های پیشرو در حوزه دانش و صنعت پلیمر از جمله  LyondellBasell, Borouge, Sabic پس از پژوهش و آزمایش های متعدد توسعه داده شده و در بازارهای جهانی ارائه شده است.
با توجه به اینکه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از زیرساختها در کشور محسوب می گردد، نیاز به این محصول در مناطقی که از ضدعفونی کننده های بر پایه کلر با غلظت ‌های بالاتر استفاده می شود و لوله های فاضلاب می بایست دارای مقاومت بالاتری به ترکیبات کلر باشند، کاملا ضروری است.
در سال ۱۴۰۰، در پی درخواست انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نیازی مبنی بر تحقیق پیرامون بهبود کیفیت گرید CRP100 در برابر کلر دریافت شد؛ لذا از آن جا که در پی گزارشات دریافتی، استفاده از پلی اتیلن در برخی پروژه های انتقال آب به دلیل نشتی و شکستگی لوله به علت تخریب کلر، ممنوع شده و بازار این محصول در معرض تهدید قرار گرفته بود، پژوهشی پیرامون این موضوع در واحد پژوهش و فناوری شرکت پتروشیمی شازند آغاز شد.
در این مدت مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام گرفت و پس از آزمایش های متعدد، نتایج خوبی حاصل شد؛ به نحوی که پس از حصول اطمینان نسبی به نتایج بررسی های پژوهشی، با هماهنگی معاونت تولید، این محصول به صورت آزمایشی و با موفقیت در واحد پلی اتیلن سنگین(HDPE) تولید شد.
در راستای دستیابی به تولید دانش بنیان و توسعه سبد محصولات شاراک، با همت و تلاش تیمی متخصصان و همکاران در واحدهای: پژوهش و فناوری، بهره برداری، آزمایشگاه و فرایند و نیز حمایت های مدیریت عامل و ریاست مجتمع در پروژه مصوب شورای پژوهشی مجتمع، «توسعه گرید PE100 بهبود یافته در برابر کلر»، نتایج قابل قبول حاصل شده و اخیرا مجوز عرضه آن در بورس دریافت گردید.
شایان ذکر است در این راستا، اختراعی تحت عنوان «پلی اتیلن دوقله ای حاوی افزودنی های ویژه با کاربرد در لوله های انتقال آب حاوی دی اکسید کلر و فرایند تولید آن»، به مالکیت شرکت پتروشیمی شازند،  شماره ۱۰۷۲۳۵  به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc04qs.2bqso8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما