هر مترمکعب ال پی جی که به قیمت ۹۰ تومان برای تزریق به میادین فروخته می شود، در بازار آزاد قیمتش تا ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است.
plusresetminus
قیمت ال پی جی برای میادین نفتی ۹۰ تومان برای مردم ۲۰۰ هزار تومان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس به تازگی از گم شدن روزانه ۴ هزار تن ال پی جی در کشور پرده برداشته است. ال پی جی که به گفته این نماینده مردم حتی خود وزارت نفت هم نمی داند چه بلایی سرش آمده است. از طرفی شرکت ملی گاز هم مدعی است که سالانه بیش از ۳ میلیون تن ال‌پی‌جی به دلیل عدم امکان صادرات، در خطوط لوله سراسری هدر می‌رود. اما داستان دردناک گاز مایع تنها به هدر رفت و گم شدن آن ختم نمی شود.جالب است که بدانید طبق گفته های اردشیر دادرس فعال صنعت انرژی هر مترمکعب ال پی جی تنها به قیمت ۹۰ تومن برای تزریق به میادین نفتی فروخته می شود. البته در بازار داخل خبری از این ارزان فروشی ها و فراوانی ها نیست طوری که هر کپسول گاز مایع در برخی موارد قیمتش به ۲۰۰ هزار تومان هم می رسد.
شرکت پخش و پالایش که عرضه ال پی جی را سهمیه بندی کرده، می گوید قیمت مصوب کپسول های ال پی جی ۲۷ هزار تومان است. اما آنگونه که دادرس رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی می گوید: قیمت یک محصول همانی است که در بازار فروخته می شود نه آنچه که از طرف دولت تعیین شده است. در ال پی جی هم قیمت واقعی آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.
او که قیمت های نجومی حاکم بر بازار را حاصل عرضه اندک این محصول می داند، گفت: چرا باید در محصولی که تولیدات کشور بالا بوده و صادراتی هم صورت نمی گیرد چنین بازار سیاهی شکل گرفته باشد.
البته جلیل سالاری ادعای فعالین انرژی را قبول نداشته و مدعی است که مقدار عرضه بیش از نیاز بازار است. او خرداد سال گذشته گفته بود که «با در نظر گرفتن کل جامعه خانوارهایی که باید به آنها LPG رسانده شود، میزان نیاز آنها روزانه ۲۳۰۰ تن (سالانه ۰.۸ میلیون تن) است. یعنی ما بیش از دو برابر نیاز خانوارها LPG در داخل کشور عرضه می‌کنیم».
چقدر ال پی جی در خانه ها می سوزد؟
بر اساس آمار دادرس اعلام کرده ۴ الی ۴.۵ میلیون تن از تولیدات ال پی جی در داخل کشور به مصرف می رسد. از این مقدار نیمی از آن مربوط به مصارف خانگی بوده و نیمی دیگر سهم صنایع و واحدهای تجاری است.
رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی می گوید: جدای از این حدود یک میلیون خودروی سواری هم هستند که به صورت غیر مجاز از ال پی جی برای تردد خود استفاده می کنند.
جالب است که بدانید مسئولین شرکت پخش و پالایش مدعی اند که سالانه ۱ میلیون تن LPG تولیدی از پالایشگاه‌های نفتی از مسیر اصلی خود منحرف شده و با قیمت بسیار ارزان در خودروها به صورت غیراستاندارد مصرف می‌شود.
گفتنی است ال پی جی یا همان گاز مایع در سیلندرهای قابل حمل ۵۰ کیلویی، ۱۱ کیلویی (سیلندر خانگی)، ۵ کیلویی (پیکنیکی بزرگ) و ۲ کیلویی (پیکنیکی متوسط) و ۱ کیلویی (پیکنیکی کوچک) در ایران به فروش می‌رسد. پیش از لوله کشی گاز به اکثر شهرهای کشور، سیلندرهای این محصول و صف تحویل آن، برای اغلب مردم پدیده ای بسیار آشنا بود. در حال حاضر نیز بسیاری از صنایعی که توجیه کافی برای نصب سیلندرهای بزرگ گاز در آنها وجود ندارد، از این محصول بهره می برند.
فرصت صادراتی که از دست می رود؟
اما در حالی چیزی حدود ۱۲.۵ میلیون تن ال پی جی سالانه در کشور تولید می شود که به گفته فعال صنعت انرژی به دلیل تحریم ها قادر به صادرات آن نیستیم و تنها چیزی حدود یک سوم تولیدات کشور صادر می شود.
به گفته او، در همسایگی کشور ما، بازارهای بسیار مساعدی برای صادرات این محصول وجود دارد، صدها میلیون شهروند و صنایع مختلف در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان نیازمند این محصول ایرانی هستند. با این همه علیرغم وجود بسترهای مناسب، متاسفانه تا کنون صادرات قابل توجهی در این زمینه انجام نگرفته است.
البته از نظر اوجی وزیر نفت وضعیت صادرات ال پی جی شرایط خوبی را سپری می کند. او پیشتر در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲/۲ میلیون تن «ال‌پی‌جی» در پالایشگاه نفتی، ۶/۵ میلیون تن در پالایشگاه گازی و چهار میلیون تن در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود، گفته بود که «در این دولت بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره آخر دولت دوازدهم صادرات «ال‌پی‌جی» افزایش داشته است.»
او همچنین مدعی است که وزارت نفت تکالیف خود را برای ال‌پی‌جی‌سوز کردن خودروها انجام داده است.
بر اساس آمار موجود هم‌اکنون حدود ۱۵درصد مناطق روستایی و ۱۰درصد مناطق شهری کشور از گاز لوله‌کشی بهره‌مند نیستند و این مناطق از گاز مایع ال. پی. جی برای تأمین سوخت وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند. حالا که وارد فصل سرما شده و دمای هوا در بسیاری از شهرها نسبت به قبل کمتر شده، صف های طولانی ال پی جی طولانی تر از قبل خواهد شد. البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده خانوارهایی که نیاز به کپسول‌های گاز مایع دارند باید با مراجعه به سامانه سدف، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کرده و بعد از تأیید ثبت‌نام، هر خانواده، ۴ کپسول ۱۱ کیلویی در هر ماه می توانند ال پی جی به قیمت سهمیه ای دریافت کنند. سهمیه ای که قیمت آن ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdciu3az.t1azv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما