وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقات امضا شده بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های راه، برق و تهاتر گاز فرصت تازه‌ای برای افزایش مراودات و صادرات بین دو کشور ایجاد کرد و بیشتر مسائل معطل مانده حل شد.
plusresetminus
مسائل معطل مانده حوزی گازی ایران و ترکمنستان حل شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهرداد بذرپاش، درباره سفر اخیرش به ترکمنستان و دستاوردهای این سفر گفت: یکی از بزرگترین کشورهایی که از نظر کریدور شمالی - جنوبی و شرقی و غربی برای ایران اهمیت راهبردی دارد، کشور ترکمنستان است. چرا که بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۰۰ کیلومتر مرزآبی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان وجود دارد.
وی افزود: سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان با کشور ترکمنستان همسایه هستند و اثرگذاری این کشور در اقتصاد سه استان قابل توجه است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع حوزه گازی به عنوان یکی از مباحث گفت‌وگو بین دو کشور در این سفر تصریح کرد: در چندسال گذشته مسائل مربوط به حوزه گازی معطل مانده بود که در این سفر حل شد. همچنین در این سفر توافقات بسیار ارزنده‌ای حاصل شد و رئیس جمهور ترکمنستان و وزیر امورخارجه این کشور که رئیس کمیسیون مشترک گازی بین دو کشور را بر عهده دارند، با روی باز و رویکرد سازنده و مثبت از هیات ایرانی استقبال کردند.
بذرباش با اشاره به برنامه‌هایی که قرار است در توافقات بین ایران و ترکمنستان اجرایی شود، توضیح داد: یکی از پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی که بین دو کشور منعقد شد، احداث راه به طول ۲۴۲ کیلومتر و ارزش ۵۵۰ میلیون دلار بود که اتفاق بی سابقه‌ای است و سبب می‌شود شرکت های ایرانی در بازارهای منطقه حضور موفقی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی و افزود: تفاهم‌نامه احداث خط انتقال برق از طریق تهاتر با گاز به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار در این سفر امضا و توافق اولیه برای صادرات ۱۴۰ میلیون دلار تجهیزات برق به ترکمنستان انجام شد که سند آن بین شرکت توانیر و طرف ترکمنستانی به امضا رسید.
وی با اشاره به دیگر توافقاتی که بین ایران و ترکمنستان به امضا رسیده است، گفت: در حوزه علوم کشاورزی، علوم جوی، همکاری در بخش دامپزشکی، حوزه حفظ نباتات، توسعه گردشگری، پیوند خواهرخواندگی بین بندرامیرآباد و بندترکمن باشی، افزایش واگن‌ها از مرز سرخس به میزان ۶۰۰ واگن و از مرز اینچه برون به تعداد ۱۰۰ واگن، کاهش و یکسان سازی تعرفه گمرکی بین دو کشور، برقراری خط پروازی از مشهد به عشق آباد و فعال سازی بازارچه‌های مرزی بین ایران و ترکمنستان، از جمله توافقاتی بود که در کمیسیون مشترک نهایی شد.
بذرپاش با بیان اینکه این سفر فرصت بی سابقه‌ای برای صادرات مصالح ساختمانی به ترکمنستان ایجاد کرد، یادآور شد: در ترکمنستان ساخت و ساز مسکن رونق گرفته و به مصالح ساختمانی نیاز دارد. در کشور ما نیز تولید سنگ و سایر مصالح ساختمانی و صادرات آن به ترکمنستان فرصت ارزنده‌ای برای سازندگان این محصولات در کشور خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نمایشگاه ایران پروژه که در عشق آباد ترکمنستان افتتاح شد، تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور ۹۴ شرکت برگزارشد که ۱۵ شرکت آن دانش بنیان بودند که اتفاق بسیار خوبی بود. از طرفی در مدت برگزاری این نمایشگاه، تمام رسانه‌های ترکمنستان به طور کامل این رویداد را پوشش دادند و استقبال بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در این سفر نشست‌های متعددی با بازرگانان و فعالان اقتصادی برگزار شد که همه این مسائل نشان دهنده افزایش سطح تعاملات اقتصادی، بازرگانی و تجاری بین دو کشور است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc4iqs.2bqix8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما