مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از راه‌اندازی پنج ایستگاه تقویت فشار گاز به‌منظور مدیریت ناترازی گاز کشور در فصول سرد خبر داد و گفت: اکنون ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز همزمان وجود دارد که پنج ایستگاه در یک سال اخیر راه‌اندازی و به مدار تولید آورده شده‌ است.
plusresetminus
راهکار مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برا رفع ناترازی گاز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،رضا نوشادی از راه‌اندازی پنج ایستگاه تقویت فشار گاز شهید رفیعی (آرادان)، «دوراهان»، «نورآباد»، «خورموج» و «آب‌پخش» (که یکی دو ماه دیگر آماده می‌شود) در مدت چند ماه به عنوان «اقدامی استثنایی» یاد کرد و گفت: اکنون ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز همزمان داریم که پنج ایستگاه در یک سال اخیر راه‌اندازی و به مدار تولید آورده شده‌، اما هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده‌ است.
پروژه هوشمندسازی؛ راهی برای مدیریت ناترازی گاز
وی با بیان اینکه «ناترازی» ۲ وجه تولید و مصرف دارد، افزود: به‌منظور مدیریت ناترازی گاز برای وجه مصرف، پروژه هوشمندسازی را آغاز کردیم و طراحی فنی آن به اتمام رسیده است. اکنون در حال دریافت مجوزهای پدافند و غیره هستیم تا در مناقصه شرکت کنیم و ۶ پایلوت (نمونه) انجام دهیم و به سمتی برویم که روی مصرف اِعمال مدیریت کنیم؛ البته لازم است که مجوزهای تنظیم‌گری به ما داده شود و باید سازوکارهای فنی را با سازوکارهای قیمتی تلفیق کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با انتقاد از تحویل گاز با بهای ناچیز به بخش تجاری، صنایع و مشترکان مرفه، اظهار داشت: با این کار، طرح‌های بهینه‌سازی توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند. با گاز ارزان حتی تعویض پنجره‌های فلزی و تک‌جداره و جایگزین کردن آن‌ها با پنجره‌های دوجداره که باعث کاهش مصرف گاز در ساختمان‌ها می‌شود، اقدامی غیراقتصادی محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: باید قیمت انرژی را برای صنایع درآمدزا که محاسبات امکان‌سنجی و اقتصادی دقیق در آن‌ها وجود دارد، افزایش دهیم، زیرا اگر قیمت انرژی افزایش یابد طرح‌های بهینه‌سازی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.
نوشادی در توضیح وجه دیگر ناترازی یعنی «تولید»، بیان‌داشت: برای رفع ناترازی باید افزایش تولید هم داشته باشیم که نیازمند سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه باید دندان لق سرمایه‌گذاری خارجی را در شرایط تحریم بِکَنیم.
وی افزود: معتقدیم بازارهای رقیب، موازی و جایگزین زیادی وجود دارد و چنان بازدهی بالایی دارد که سرمایه آن‌ها به سمت نفت و گاز نخواهد آمد؛ بنابراین بهتر است دولت خودش آستین بالا بزند و چند دهه بی‌توجهی و بی‌مهری به بودجه صنعت نفت، اصلاح شود.
https://naftara.ir/vdchminz.23ni6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما