کارشناسان یک شرکت دانش‌بنیان در روسیه در حال راه‌اندازی واحدهای تولید کاتالیست هستند و قرار است بزرگترین پتروشیمی تولیدکننده اوره و آمونیاک جهان با کاتالیست‌های ایرانی این شرکت وارد مدار تولید شود.
plusresetminus
صادرات ۲۰ میلیون دلار کاتالیست راهبردی به روسیه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ارزش بازار صنعت کاتالیست در جهان ۳۰ تا ۳۲ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود که عمده مصرف آنها در حوزه زیست محیطی و کاهش آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای است، حدود ۴۰ درصد از کاتالیست‌ها نقش ارزش آفرینی برای صنعت دارند که از این دسته می‌توان به کاتالیست‌های صنعت فولاد، پتروشیمی و پالایش نفت اشاره کرد.
هم‌اکنون ایران از جهت دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف کاتالیست‌های صنعتی در جهان شناخته می‌شود و یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به‌عنوان پایه‌گذار صنعت نوین کاتالیست در کشور از ۲۰ سال گذشته توانسته با ورود به این حوزه نقش مهمی ایفا کند.
امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو از موفقیتی ملی در صنعت پتروشیمی خبر داد و اظهار کرد: تنها کاتالیزور تولید اتیلن در سراسر جهان، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن است که توانایی تولید آن فقط در اختیار چند شرکت خارجی است و حدود ۳۵ سال، این نوع کاتالیست توسط مجتمع‌های پتروشیمی ایرانی از شرکت‌های خارجی وارد می‌شد. کاتالیست هیدروژناسیون استیلن یکی از راهبردی‌ترین کاتالیست‌هایی شناخته می‌شود که در صدر کالاهای تحریمی جای گرفته، به‌طوری که هدف از این تحریم ضربه زدن به شرکت‌های ارزش‌آفرین در صنعت پتروشیمی بوده است.
وی افزود: نگاه ملی که در این مجموعه دانش‌بنیان از سال‌ها قبل وجود داشت، باعث شد این کاتالسیت مسیر تحقیقاتی و تولید نیمه‌صنعتی خود را به‌عنوان یک پروژه مشترک پیش ببرد و با سرمایه‌گذاری پژوهشی، مسیر تجاری‌سازی آن توسط متخصصان این شرکت انجام شد. پس از کسب امتیازهای فنی و عملکردی مدنظر، تولید این کاتالیست آغاز و ماه گذشته این کالای ارزشمند به‌صورت کامل برای استفاده صنعتی به یک شرکت پتروشیمی تحویل داده شد.
این مدیر دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی دو نوع گاز اتیلن و گاز سنتز وجود دارد و هر کشوری بتواند توانایی تولید گاز اتیلن و سنتز را داشته باشد همه صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون این شرکت توانسته این دو نوع گاز را بومی‌سازی کند و صنعت پتروشیمی را به خودکفایی قابل افتخاری برساند.
به گفته کریمی، شرکت‌های هندی و چینی تا یک دهه پیش در ازای تحویل کاتالیست، هزینه‌های سنگین را از شرکت‌های پتروشیمی و فولادی درخواست می‌کردند، اما آورده‌های این شرکت، باعث ایجاد ارزش افزوده‌های متعددی از جمله کاهش قیمت خرید، افزایش دانش متخصصان ایرانی، افزایش راندمان تولید محصولات مهمی چون اوره، آمونیاک، متانول و آهن اسفنجی در کشور شده است.
وی با بیان اینکه خبرهای خوبی از صادرات مجدد کاتالیست دارد که منتظر به نتیجه رسیدن آنهاست، گفت: این شرکت در حوزه کاتالیست با داشتن ایده‌های خلاقانه به تولید رسیده و توانسته کیفیت خود را حفظ کند، به‌طوری که مشتری‌های داخلی و خارجی ما از محصولات این شرکت راضی بوده و هر روز به تعدادشان اضافه می‌شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو با اشاره به اینکه بومی‌سازی کاتالیست توسط این شرکت در ایران ۱۰ سال به طول انجامید، اظهار کرد: از اواسط دهه ۹۰ به واسطه تکمیل زنجیره کاتالیست‌های فولادی و کاتالیست‌های تولید گاز سنتز، شرکت‌های خارجی از بازار ایران کنار گذاشته شدند و به عبارتی اعتماد به محصولات این شرکت دانش‌بنیان با اطمینان بیشتری صورت گرفت و این مسیر در خارج از کشور نیز با تلاش‌های چند ساله اتفاق افتاد، به‌طوری که در سال ۱۳۹۹ نخستین صادرات این شرکت انجام شد و در حضور بازیگران اصلی کاتالیست چون سودکمی، تاپسو و جانسون‌متی توانستیم به‌واسطه قیمت و کیفیت کاتالیست برنده مناقصه مربوطه باشیم و پالایشگاه بصره عراق با ما وارد مذاکره شد و در همان سال به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی معرفی شدیم.
کریمی از صادرات ۲۰ میلیون دلاری کاتالیست به کشور روسیه خبر داد و گفت: بخش عمده صادرات این شرکت، به کشور روسیه بوده است، به طوری که وزارت نفت در گزارش‌های خود از این اقدام ملی به‌عنوان یک دستاورد بزرگ تاریخی همواره یاد می‌کند. کارشناسان این شرکت، در سه مجتمع فولاد و پتروشیمی روسیه در حال راه‌اندازی واحدهای این کشور هستند و قرار است بزرگ‌ترین پتروشیمی تولید کننده اوره و آمونیاک جهان نیز با کاتالیست‌های ایرانی وارد مدار تولید شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcizpaz.t1arr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما