سمینار علمی پژوهشی طراحی و ساخت شیپور مافوق صوت و جریان‌سنج مجازی، به‌عنوان دو محصول جدید تولید بار اول شرکت‌های دانش بنیان در مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.
plusresetminus
محصول‌های راهبردی تولید بار اول در مناطق نفت‌خیز جنوب معرفی شدند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سمینارهای علمی پژوهشی ساخت شیپور مافوق صوت و جریان‌سنج مجازی به‌عنوان دو محصول جدید تولید بار اول شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق نفت‌خیز جنوب به صورت جداگانه برگزار و در سمینار نخست، پروژه طراحی و ساخت شیپور مافوق صوت به‌منظور عملیات نم‌زدایی یا برداشت مایعات گازی از گاز در مقیاس نیمه‌صنعتی، از سوی محمدرضا خسروی‌نیکو، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت ارائه شد.
ایران به جمع تولیدکنندگان شیپور مافوق صوت اضافه خواهد شد
وی در تشریح جزئیات این طرح گفت: فناوری این محصول فقط در اختیار دو کشور هلند و روسیه است. با تولید این محصول در کشور ما، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان شیپور مافوق‌ صوت اضافه خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت افزود: امروزه در صنعت ال‌ان‌جی از این محصول کاربردی برای تبدیل گاز به مایع در کمترین زمان و هزینه ممکن استفاده می‌شود، از سوی دیگر با استفاده از این محصول میزان تولید گازهای خطرناک نیز کاهش می‌یابد.
خسروی‌نیکو درباره صرفه اقتصای این محصول اظهار کرد: قیمت تمام‌شده تولید این محصول در ایران نسبت به نمونه‌های خارجی آن بسیار به‌صرفه و تقریباً یک به ۲۰ است، از این رو با تولید این محصول در داخل از خروج ارز به میزان بسیار زیادی جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: دانش فنی شیپور مافوق صوت تلفیقی از نمونه‌های خارجی و متناسب با فشار گاز موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب است که همه قطعه‌های نمونه آزمایشی آن از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با دقت بسیار بالایی طراحی و ساخته شده است، هم‌اکنون فرآیند آزمایشی این محصول در یکی از مجموعه‌های ان‌جی‌ال شرکت نفت و گاز کارون در حال سپری شدن است.
بر پایه این گزارش، در سمینار دوم نیز محصول جریان‌سنج مجازی برای بهینه‌سازی برخط پمپ‌های درون‌چاهی ESP از سوی روح‌الله میری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران معرفی شد.
وی گفت: امروزه در بسیاری از کشورها و شرکت‌های پیشرفته، سنسورها، سیستم‌های جمع‌آوری، انتقال، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهم‌ترین سامانه‌های صنعتی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از حدود ۱۰۰ سال گذشته تاکنون شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی، بیشتر به سمت جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌ها حرکت کرده‌اند و کمتر با فرمول‌های فیزیکی سروکار داشته‌اند که هم‌اکنون به‌وسیله هوش مصنوعی این مهم امکان‌پذیر شده است.
میری با اشاره به اهمیت نقش هوش مصنوعی در صنعت نفت اظهار کرد: امروزه به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت بسیار فراگیر شده است، چراکه هوش مصنوعی افزون بر بیان وضع فعلی چاه‌های نفت و گاز، دبی چاه را در مراحل مختلف تخمین می‌زند که پس از آن شرایط نرمال و مساعد پمپ و در نهایت پیش‌بینی وضعیت آینده آن را بیان می‌کند.
وی گفت: کسب این داده‌ها توسط سنسورهایی است که در چاه به‌کارگیری می‌شوند و در فناوری جدید به‌ جای استفاده از کابل‌ها با صرف هزینه بالا، این داده‌ها توسط دیوار چاه منتقل و توسط سخت‌افزار موجود در محل چاه تجزیه‌وتحلیل و به‌وسیله شبکه رادیویی و بستر امن اینترنتی به نقاط مختلف گزارش می‌شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdccs1qs.2bqie8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما