افزایش چند روزه قیمت گاز مایع غیریارانه ای سبب بروز مشکلاتی برای کوه نشینان حاشیه خزر برای تهیه سیلندرهای سوخت شده است.
plusresetminus
سرگردانی کوهستان نشین ها برای یک سیلندر گاز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، اگرچه مصوبه افزایش چندبرابری قیمت گاز مایع غیریارانه ای لغو شد اما تبعات این تصمیم شتابزده گریبان بسیاری از صنوف و مشاغل خانگی و کوچک را در مازندران گرفته و آنان را گرفتار کرده است.
طی روزهای گذشته جلوی نمایندگی های توزیع سوخت در روستاهای و شهرهای کوهستانی مازندران شمار زیادی از اهالی و صاحبان مشاغل حضور پیدا کردند و در صدد هستند تا سوخت مورد نیاز را ذخیره سازی کنند.
مصوبه افزایش ۱۰ برابری قیمت سوخت، برخی از مالکان نانوایی های سنتی پز و خانگی روستایی، روستاییان فاقد نعمت گاز، رانندگان خودروهای مسافر که به صورت غیرمجاز خودروهایشان را گازسوز کرده بودند را با دردسر روبرو کرد.
طبق این مصوبه چندروزه قرار بود نرخ گاز مایع غیریارانه ای به اندازه فوب خلیج فارس محاسبه شود و قیمت سیلندرهای گاز ۱۱ کیلویی از ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان تا بیش از ۳۷۰ هزار تومان رسیده بود.
اگرچه هدف اصلی این مصوبه جلوگیری از قاچاق سوخت بوده از مناطق شمالی و کرانه خزر به مردمان روستایی و صنوف خانگی در مناطق فاقد گاز فشار وارد کرد. در استان مازندران ۳۵۰ روستای فاقد گاز وجود دارد و اهالی این مناطق برای پخت و پز و گرمایش از سوخت مایع و سیلندر استفاده می کنند.
دونرخی بودن نرخ گاز مایع در این شهرها و خارج از دایره شمول بودن بسیاری از نانوایی‌های آزادپز از دریافت یارانه گازمایع، باعث دردسر برای مردم شده است. یک روستایی کجوری با اظهار این که ماهانه چند سیلندر گاز مایع برای پخت و پز و یا گرم کردن آبگرمکن استفاده می کنیم، اظهار داشت: سهمیه چهار سیلندری که ماهانه داده می شود پاسخگوی نیازها نیست.
سرگردانی کوهستان نشین ها برای یک سیلندر گاز
ترک با بیان این که هنوز روستای ما که از توابع بخش کجور محسوب می شود، گازرسانی نشده است، افزود: مشکل اصلی ما این است روستای ما گازکشی نشده و برای پخت نان و غذا از گاز مایع و سیلند گاز استفاده می کنیم.
عباسپور شاغل در یک جایگاه سوخت گاز در مازندران نیز با بیان این که افزایش چندبرابری گاز سبب بروز مشکلاتی برای مردم می شود، افزود: نرخ مصوب گاز مایع در گذشته ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر سلیندر بود و طبق قیمت جدید دست مصرف کننده هر سلیندر غیریارانه ۳۷۰ هزار تومان هزینه دارد.
وی در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به این بسیاری از مشاغل و مناطقی که گازرسانی نشده وابسته به گاز مایع است، افزایش نرخ ها سبب خلل در کار این مشاغل می شود.
وی ادامه داد:هرچند قیمت گاز مایع طی سال های قبل افزایش نداشت اما محاسبه آن بر اساس فوب خلیج فارس مشکلاتی را همه بخش ها از جمله خانگی، صنوف و غیره در مناطق محروم و روستایی ایجا می کند.
افزایش قیمت گاز نمایندگی های سوخت را تعطیل می کند
عباس پور با اشاره به این که افراد زیادی در نمایندگی های گاز مایع مشغول فعالیت هستند، افزود: افزایش قیمت گاز مایع به مرور زمان سبب می شود تا این نمایندگی ها تعطیل و افراد بیکار شوند.
وی با اظهار این که زمانبر بودن دریافت مجوز برای صنوف که نیازمند گاز مایع هستند و تعدد دستگاه های متولی از جمله مشکلات است، افزود: اکنون یک لبوفروش برای تهیه سیلندر گاز و دریافت مجوز باید به اداراتی نظیر میراث فرهنگی و شرکت نفت مراجعه کنند.
وی گفت: فعالان صنوف و مشاغل خانگی گازبر برای دریافت مجوز با مشکلاتی روبرو هستند و سامانه طراحی شده صدف نیز همواره با خلل روبرو است.
در حالی که هنوز صنوف مختلف در استان مازندران نگران افزایش نرخ سیلندرهای گاز مایع هستند، اما متولیان امر اعلام می کنند، این نرخ برای افرادی که سیلندر یارانه ای استفاده می کنند همانند قبل خواهد بود.
سرگردانی کوهستان نشین ها برای یک سیلندر گاز
سبحان رجب‌پور مدیر شرکت پخش فرآورده‌ های نفتی ساری در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی مقطعی قیمت گاز افزود: برای افرادی که در مناطق محروم و فاقد گاز هستند، برنامه های حمایتی از قبل پیش بینی شده است.
وی افزود: همچنین برای خانوارهای فاقد گاز و یا صنوفی که دارای پروانه کار هستند و یا رستوران های بین راهی و ایزوگام کارها و غیره پیش بینی لازم شده است.
وی افزود: تغییرات صورت گرفته مشمول بخش خانگی نبود و گاز به آنان با قیمت ثابت و قبلی عرضه می شود.
رجب پور سهمیه هر خانوار در مناطق محروم را ماهانه چهار سیلندر ذکر کرد و گفت: صنوف دارای پروانه نیز می توانند با قیمت قبلی آن را تهیه کنند و در قیمتی که جدید اعلام شده بود، نرخ سیلندرهای گاز بین ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۳۷۰ هزار تومان بوده است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی ساری افزود: دولت مکلفات برای کسانی که دسترسی به گاز ندارند با همان قیمت قبلی گاز را تهیه کنند اما یکسری افراد به صورت غیرمجاز از سیلندرهای گاز و برای سوخت خودرو و غیره استفاده می کردند که مصوبه افزایش قیمت جلوی قاچاق را خواهد گرفت.
وی با اظهار این که ۱۰ هزار دستگاه خودرو برای گازسوز شدن ثبت نام کرده بودند، افزود: فقط دو هزار خودرو مراجعه کردند و مابقی نیامدند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci55az.t1arv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما