بازار سرمایه در سومین هفته نهمین ماه سال و در هفته کاری ۱۸ تا ۲۲ آذرماه روندی متعادلی را پشت سر گذاشت.
plusresetminus
بررسی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در این هفته شاخص کل بورس از دو میلیون و ۱۷۱ هزار واحد در آغاز معاملات روز شنبه، به دو میلیون و ۱۵۸ هزار واحد در پایان معاملات روز چهارشنبه رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۰.۶ درصد زیان را تجربه کردند.
اما مسیر شاخص هم‌وزن در این هفته با شاخص کل متفاوت بود؛ به نحوی که نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار در این هفته رشد ۰.۶۴ درصدی را ثبت کرد و از تراز ۷۴۷ هزار واحد تا ۷۵۲ هزار واحد بالا رفت.
بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که این گروه نیز متاتر از روند بازار وضعیت متعادلی پیدا کرده است و تعداد نمادهای با افزایش قیمت و نمادهای دارای کاهش قیمت به هم نزدیک شده است.
این هفته از مجموع ۳۳ نماد این گروه ۱۳ نماد دارای روند قیمتی مثبت بود و ۲۰ نماد با کاهش قیمت روبرو شدند. این هفته همچنین میزان سود سهام دارای افزایش قیمت بالاتر از هفته قبل بود. اما نکته مهم این است که از مجموع این سهم ها تعداد ۲۱ سهم سود یا زیانی در بازه کمتر از ۲ درصد داشتند که نشان دهنده این است که تغییرات بسیار جزیی و قابل چشم پوشی است.
بیشترین سود
از میان ۱۳ نمادی که در این هفته افزایش قیمت داشتند ۱۱ نماد افزایش کمتر از ۵ درصد داشتند و ۲ نماد نیز افزایشی بالاتر از ۵ درصد را ثبت کردند. پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) دوباره حرکت سینوسی خود را نشان داد و بعداز هفته ها کاهش قیمت دوباره روندی مثبت پیدا کرد و با بیش از ۷ درصد افزایش قیمت پرسودترین سود در این گروه بود. شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که در یک سال اخیر جزو پربازده ترین سهام بورس بوده نیز برای سومین هفته متوالی در رده های بالای جدول پربازده ها قرار گرفت. سود این سهم این هفته ۶ درصد بود.
پنج سهم دارای بیشترین بازدهی مثبت در این هفته به ترتیب عبارت است از:
نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شستان ۷.۱ ۵۵۲۰ ۵۹۱۰ -
وپترو ۶ ۳۵۰۹۰ ۳۷۱۹۰ -
جم ۴.۹ ۴۰۴۹۰ ۴۵۹۶۰ -
شاروم ۴.۷ ۱۳۸۵۰ ۱۴۵۱۰ -
شغدیر ۱.۸ ۶۶۴۲۰ ۶۷۶۱۰ -
بیشترین زیان
همان طور که گفته شد این هفته ۲۰ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. در این میان فقط ۲ سهم زیانی بیش از ۵ درصد داشت و بقیه سهم ها زیانشان کمتر از ۵ درصد بود. پتروشیمی زاگرس (زاگرس) که هفته قبل در صدر سهام پربازده بود این هفته دقیقا وضعیتی معکوس پیدا کرد و پرزیان ترین سود شد. همچنین پتروشیمی فارابی (شفارا) که در دو هفته قبل زیانی ۶ درصدی داشت، این هفته هم با زیانی کمی بیش از ۳ درصد در این جدول باقی ماند.
پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:
نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
زاگرس ۶.۶ ۱۳۶۳۵۰ ۱۲۷۳۰۰ -
شجم ۵.۲ ۸۱۱۰ ۷۶۹۰ -
شفن ۴.۸ ۵۷۸۰ ۵۵۰۰ -
کازرو ۴.۶ ۱۵۱۱۰ ۱۴۸۰۰ -
شفارا ۳.۲ ۵۲۷۰ ۵۱۰۰ -
چشم انداز هفته آینده
اگرچه هفته گذشته بعد از موفقیت دو هفته پیاپی بورس، این بازار به تعادلی کم تحرک رسید، اما با این حال با توجه به بازارهای موازی می توان گفت که بورس روزهای امیدوار کننده ای را می گذراند، این هفته به نظر بسیاری از صاحب نظران هفته ای مثبت خواهد بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaymn6.49nuo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما