وزارت نفت باید پاسخ دهد که چرا در مورد سامانه ملی هوشمند سوخت، نتواسته بازدارندگی لازم را فراهم کند، به‌گونه‌ای‌که در ۳ سال اخیر برای دومین بار با مشکل اختلال سراسری مواجه شده است.
plusresetminus
تکرار اختلال در سامانه سوخت از نفوذپذیری است یا اهمال‌کاری؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ساعت ۹:۴۰ صبح دیروز در بیش از ۶۰درصد جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل کشور، سامانه هوشمند سوخت قطع شده و این مسئله موجب توقف عرضه سوخت در بسیاری از جایگاه‌های عرضه شد.
ساعتی بعد از وقوع این رخداد، یک گروه هکری وابسته به رژیم صهیونیستی مدعی هک سامانه ملی سوخت ایران شد. اگرچه در اطلاعیه سازمان پدافندغیرعامل، بحث هک و نفوذ خارجی به سامانه هوشمند سوخت تأیید نشده اما این اطلاعیه، این احتمال را رد هم نکرده است. در این اطلاعیه آمده : "در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد. "
بحث هک سامانه هوشمند سوخت، در گذشته‌ای نه‌چندان دور (آبان ۱۴۰۰) نیز رخ داده بود و قرار بود پس از آن اتفاق، سامانه هوشمند سوخت به‌گونه‌ای مجهز و بازسازی شود که امکان هک دوباره آن وجود نداشته باشد.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در اطلاعیه‌ای علت بروز حادثه امروز را توطئه معاندان دانست و اعلام کرد: به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.
در اینکه هر نوع نفوذ و هک سامانه ملی هوشمند سوخت، از کارشکنی معاندان و طرح‌ریزی دشمنان ایران است، شکی نیست؛ اما باید به این نکته توجه کرد که سامانه هوشمند سوخت کشور، سامانه ای حاکمیتی و ملی محسوب می شود که دارای لایه های امنیتی بسیار بالایی بوده، در این شرایط چطور برای دومین بار در طی سه سال اخیر، این سامانه دچار اختلال گسترده شده است؟
مالک شریعتی، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی نسبت به این رخداد واکنش نشان داد و نوشت: "خباثت دشمن که قطعی است و ان شاءالله بزودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ بنزین ها حل می‌شود اما دو سال قبل که شبیه این دشمنی اتفاق افتاد، کمیسیون انرژی با حضور مدیران ذیربط جلسه گذاشت و اقداماتی را برای ممانعت از تکرار، جمع بندی کرد. بررسی و برخورد با خاطیان دنبال خواهد شد. "
به‌نظر می‌رسد وزارت نفت باید پاسخ دهد که چرا شرکتهای تحت مدیریت این وزارتخانه، در مورد سامانه ملی هوشمند سوخت، نتوانسته بازدارندگی لازم را فراهم کنند به‌گونه‌ای‌که سامانه‌ای که در طی دو دهه اخیر هیچ‌گاه با چنین مشکلاتی مواجه نبوده، طی سه سال اخیر برای دومین بار با مشکل اختلال سراسری مواجه شده است؟
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca6in6.49nu615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما