معاملات امروز بورس با برتری عرضه به تقاضا به پایان رسید ، هرچند که در صنایع کوچک نمادهای مثبت دیده می‌شد اما کلیت بازار نشان دهنده وضعیت منفی بود. انتشار خبر تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها در نهمین ماه سال ، موتور محرک بازار شد اما به نظر می‌رسد تاثیرگذاری اولیه این خبر به پایان رسیده و با ورود به فاز اجرایی شدن این امر ، جنبه‌های مثبت آن رو خواهد شد که قطعا در کوتاه مدت نیست. فی‌الواقع آغاز زمستان برای بورس چندان جذاب نبوده اما کارشناسان همچنان به مثبت شدن روند در ماه‌های باقی مانده از سال جاری امید دارند.
plusresetminus
بازگشت جو منفی با چاشنی احتیاط به معاملات بورس/ پول های که از پارکینگ خارج نمی شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مورد عدم‌ورود پول بزرگ به تالارشیشه‌ای دلایل مختلفی را می‌توان بیان کرد اما آنچه بیش از هرعاملی به ضربان کند ورود پول حقیقی دامن زده؛ سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت بوده‌است که حتی شرایطی را به‌وجود آورد که هدایت دستوری شاخص‌کل نیز نتوانست برای بازار برگ برنده‌‌‌‌‌ای جدی رو کند.
حال با ورود به فصل زمستان نیز اهالی بازار سرمایه نسبت به ورود بورس به فاز‌رونق با ابهام دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌ویژه اینکه برخی از صنایع بورسی همواره در زمستان با مشکلات عدیده‌‌‌‌‌ای مواجه می‌شوند و علاوه‌بر ریسک‌های موجود یک ریسک بزرگ دیگر را نیز درپیش دارند. یکی از ریسک‌های اصلی بورس در زمستان، کمبود انرژی است.
از آنجا‌که عمده صنایع بورسی در حوزه فولاد، پتروشیمی و سیمان فعالیت می کنند ، مباحث مرتبط با انرژی از مباحث بسیار مهم است و در سال‌های اخیر با حواشی بسیار همراه بوده‌است، به‌طوری‌که همواره افزایش نرخ حامل‌های انرژی علاوه‌بر ریسک‌های سنگینی که به بازار تحمیل می‌کند؛ سبب احتیاط مضاعف از سوی سهامداران نیز می‌شود و حاشیه سود صنایع مرتبط را مورد هدف قرار می‌دهد.
استفاده از سوخت تجدید ارزیابی برای روند صعودی بورس چقدر درست است ؟
درحالی‌که مجلس شورای اسلامی از تجدید ارزیابی دارایی استهلاک‌پذیر به عنوان ابزاری برای جبران افت سرمایه‌گذاری و فرار سرمایه از کشور یاد می‌کند، درون بازار سرمایه تا کنون تنها افزایش سرمایه از محل زمین یا حداکثر ساختمان که فاقد سهم استهلاک قابل‌ملاحظه‌ای است انجام شده است. در صورت افزایش سرمایه از محل دارایی‌های استهلاک‌پذیر نظیر ماشین‌آلات، شرکت‌ها زیان‌ده شده و این مساله مشکلات فراوانی را به همراه خواهد آورد.
لذا در حال حاضر بیشترین توجه به تجدید ارزیابی در بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های هلدینگی و سرمایه‌گذاری است که با خود استهلاک خاصی را به همراه نداشته و می‌تواند تاثیرات مثبتی بر عملیات شرکت داشته باشد.
تجدید ارزیابی یکی از انگیزه‌های رشد بازار در حال حاضر به شمار می رود و در این شرایط نگاه‌ها بیش از متغیرهای بلندمدت اقتصادی، به تحولات کوتاه‌مدت و خبرهاست، خبرهایی که باعث می‌شود معامله‌گران بازار یا دچار امیدواری و خروج پول از پارکینگ شده یا دوباره منابع محدود را به پارکینگ صندوق‌های درآمد ثابت بازگردانند. با این وجود باقی ماندن شاخص در محدوده‌ای که سال ۹۹ در آن بوده است، این پتانسیل را به همراه آورده است که در صورت فراهم شدن شرایط، بازار بتواند یک رشد مناسب را به نمایش گذاشته و عقب‌ماندگی خود را جبران کند.
روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟
در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۸۲۳۰ واحدی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش ۵۴۹ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۱,۲۳۵ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۸۶ واحدی برروی ۲۶,۴۹۱ واحد ایستاد.
فولاد، فملی، تاپیکو منفی‌سازان اصلی بورس بودند و انتخاب، وسپهر، بپاس بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.
خودرو، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۱۹ میلیارد تومان، ۲۹۶ میلیاردتومان و ۲۹۱ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.
ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۵۰۷۸ میلیارد تومان بود.
در بازار امروز ۶۸۲ نماد فعال وجود داشت که ۱۹۸ نماد در مدار مثبت ، ۳۳۶ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۱ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.
نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ :
https://naftara.ir/vdcbgzb8.rhb55piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما