مهدوی دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: حدود۲ سال است که کنسرسیومی تشکیل شده و آماده سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد دلاری در دو میدان گازی است، اما بروکراسی اداری و تعلل وزارت نفت، مانع آن شده است.
plusresetminus
تعلل وزارت نفت در صدور مجوز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: اهمیت صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست، امروزه ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی و ۲۷ تا ۳۰ درصد بازار سرمایه کشور متعلق به صنعت پتروشیمی است.
وی افزود: این صنعت نقش برجسته‌ای بر GDP‌ کشور دارد و بیش از ۶ میلیارد دلار صنایع پایین‌دستی را تغذیه می‌کند که اگر صنعت پتروشیمی نبود این مقدار باید واردات انجام می‌شد.
صادرات ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال جاری
او ادامه داد: نقش پتروشیمی در اقتصاد ملی برجسته است. این صنعت می تواند اقتصاد ما را از یک اقتصاد تک محصولی نفت نجات دهد و با تکیه بر آن جلوی خام فروش را بگیریم. اما متاسفانه شاهد مانع تراشی هایی در روند کار فعالیت واحدهای پتروشیمی هستیم.
مهدوی ابهری با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد، گفت: در ۸‌ماهه امسال ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن صادرات داشتیم که ارزش آن بالغ بر ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده و کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد که ناشی از افت قیمت‌های جهانی در سال جاری بود.
عرضه در بورس افزایش یافت
وی ادامه داد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال، از نظر میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۸ درصدی داشتیم اما از طرفی با فشارهایی که به پتروشیمی‌ها وارد شد، ۶۶۰ هزار تن عرضه بیشتر به بورس کالا داشتیم که این هم دلیلی برای کاهش صادرات با وجود رشد تولید بود.
مهدوی ابهری با بیان اینکه برخی از مسئولین اطلاعی از دغدغه های تولید نداشته و برخی از آنها نسبت به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خوراک در سال جاری ابراز بی اطلاعی می کردند، افزود: ما باید ۲۳ درصد صادرات غیرنفتی داشته باشیم و انرژی را به سمت تولید و ثروت ببریم، اما با این رویه فشار به تولید این اتفاق نمی افتد و نه تنها به واحدهای تولیدی بلکه سهامداران نیز ضربه وارد می شود.
اختلاف ۱۰ هزار تومانی در قیمت اوره
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره با یارانه خیلی زیاد به سازمان خدمات کشاورزی پرداخت می شود، گفت: در حالی اوره سازان اوره را به قیمت ۷۹۶ تومان در اختیار بخش کشاورزی قرار می دهند که تولید این محصول برای واحدهای پتروشیمی چیزی حدود ۹ تا ۱۱ هزار تومان تمام می شود که فقط ۶ هزار تومان آن بابت خوراک است.
به گفته او، اوره سازان یک مطالبه ۵۰ همتی از دولت دارند که ۳ سال است اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته؛ حتی پیشنهاداتی در خصوص تهاتر این مطالبه داشتیم که مورد توافق قرار نگرفت.
این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی درباره چرایی تعلل در پرداخت طلب اوره سازان گفت: پیش از این بین وزارت جهاد و سازمان برنامه بودجه اختلاف وجود داشت که این بدهی را چه نهادی باید پرداخت کند. با کمک سازمان برنامه این مساله تعیین تکلیف شد. اما برای پرداخت بدهی باید ابتدا آن را در سامانه سمات ثبت کنیم که این کار در ۵ دی ماه امسال صورت گرفته است.
مهدوی ابهری با بیان اینکه ناترازی گاز دو دلیل عمده عدم سرمایه‌گذاری و مصرف غیربهینه دارد، گفت: اولین صنعتی که وارد سرمایه گذاری در بخش بالادستی برای تولید گاز شد، صنعت پتروشیمی است، با این وجود نزدیک به دو سال است که که کنسرسیومی تشکیل شده و آمادگی سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری تا یک‌میلیارد دلاری در دو مخزن برای تولید روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز را دارد اما بروکراسی اداری و تعلل وزارت نفت، موجب طولانی شدن روند قرارداد و آغاز این سرمایه‌گذاری شده؛ باید از وزارت نفت پرسید که چرا این تعلل صورت می‌گیرد و چرا نمی‌گذارند این سرمایه‌گذاری انجام شود.
او با بیان اینکه تعلل وزارت نفت در زمینه سرمایه گذاری واحدهای پتروشیمی افزایش ظرفیت تولید گاز که دیگر ربطی به تحریم ها ندارد، ادامه داد: دو مجتمع پتروشیمی دیگر نیز آمادگی ورود به سرمایه‌گذاری در تولید گاز برای پایداری تأمین خوراک خود هستند که در انتظار بروکراسی‌های وزارت نفت هستیم.
نبود تعریف مشخص از مواد خام و نیمه خام
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از نبود تعریف مشخص از مواد نیمه‌خام در قانون گفت: یک زمانی به صادرکنندگان جایزه صادراتی می دادیم اما حالا قوانین ضد صادراتی تصویب می کنیم. به عنوان مثال در قالب برنامه هفتم توسعه مصوب کردند که معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه‌خام لغو شود و نیم‌درصد هم عوارض بگیرند که این برنامه تأمین بودجه جای دیگری است و متأسفانه تمام پلی‌اتیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها و حتی اوره را در زمره مواد نیمه‌خام آورده‌اند در حالی که این روال اصلا کارشناسی شده نیست.
وی افزود: تمام معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد را حذف کرده‌اند که این کاری ضد تولید است؛ همچنین در قالب قانون بودجه ۱۴۰۳، مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد رسانده‌اند که این کار با هیچ باور علمی سنخیت ندارد و رشد اقتصادی به دنبال ندارد، از طرفی موجب تورم و ضربه به تولید می‌شود.
دریافت عوارض از تولید اتیلن به بهانه ایجاد زیر ساخت ها
مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: به‌بهانه تأمین هزینه زیرساخت‌ها آمده‌اند از تولید اتیلن ۲.۵ درصد عوارض دریافت کنند که این علاوه بر مالیات و دیگر عوارض است و این اتفاق عجیب قرار است انجام گیرد.
وی ادامه داد: در قانون الحاق ۲ آمده که اگر دولت به اراده خودش خوراک را قطع کند، باید از محل همان خوراک این خسارت را جبران کند، درحالی که دولت زرنگی کرده و با برخی از واحدهای پتروشیمی قرارداد تأمین ۸ ماهه خوراک بسته تا این واحدها نتوانند بابت کسری خوراک شکایت کنند؛ اکنون ما نیز برای واحدهایی که قرارداد تأمین ۸ ماهه خوراک منعقد نکرده‌اند، دنبال این هستیم که شکایت‌هایی را تنظیم کنیم تا خسارت واحدهای پتروشیمی بابت قطع خوراک گاز، جبران شود.
به گفته او، پارسال به دلیل عدم تامین گاز ۸۰۰ میلیون دلار از صادرات ما از بین رفت و اقتصاد کشور ضربه خورد.
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان خود ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور را ۹۱ میلیون تن اعلام کرد و افزود: مقدار تولیدات پتروشیمی در سال گذشته چیزی حدود ۶۹ میلیون تن بوده و در عمل چیزی حدود ۲۱ میلیون تن از ظرفیت تولید کشور بلا استفاده باقی مانده بود که نیمی از بلااستفاده مانده به دلیل نبود خوراک بوده است.
به گفته او، چنانچه مصرف کنندگان عادی ۳ درصد در مصرف گاز صرفه جویی داشته باشد، گاز واحدهای پتروشیمی قطع نمی شود.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: دو کنسرسیوم دیگر نیز آماده سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها هستند که به احتمال زیاد هفته آینده در نشستی با محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح خواهد شد، همچنین دو پتروشیمی دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
مهدوی‌ابهری با تأکید بر اینکه ایران صاحب انرژی است و باید آن را با حرکت به سمت افزایش تولید به ثروت تبدیل کرد، گفت: در این مسیر باید دولت از صنعت حمایت بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd9j0f.yt0x56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما