عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی صادرات قیر را ۱.۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت شرکت های همچون دبش با هدف نقد کردن پول بدون نیاز به بازگشت ارز حاصل از صادرات به صادرات قیر ورود می کنند.
plusresetminus
انگیزه دبشی ها برای ورود به صادرات قیر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، حمید حسینی عضو اتحادیه صادر کنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره ورود شرکت‌های متفرقه به حوزه صادرات قیر و فراورده‌های نفتی به بازار می گوید: «قیر جز محصولاتی نیست که بتوان گفت صادرات آن سودآوری بالایی داشته و به همین دلیل برای دبش جذابیت داشته است.»
او با بیان اینکه صادرات قیر سودی بین ۵ تا ۱۰ دلاری دارد، افزود: «معمولا این روش توسط شرکت‌های بزرگ با هدف نقد کردن پول بدون نیاز به بازگشت ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی انجام می‌شود.»
او با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای صادرات قیر وجود ندارد، ادامه داد: در بورس کالا دو نوع عرضه قیر داریم؛ یکی عرضه «وکویم باتوم» است که فقط واحدهایی که مجوز بهره‌برداری دارند یا در بهین‌یاب ثبت شده‌اند، می‌توانند از بورس کالا، وکیوم باتوم خریداری کنند. اما در قیر چنین محدودیتی وجود ندارد. در نهایت کسی که موفق به خرید قیر از بورس می شود، می توان آن را هم در بازارهای صادراتی عرضه کند.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه صادرات قیر امسال اوضاع خوبی داشته است، گفت: در ۷ ماهه نخست امسال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن قیر به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است. این در حالی است که صادرات ما در مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر رشد حدود ۳۶۰ میلیون دلاری را در این بخش شاهد بودیم.
او همچنین با اشاره به صادرات ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تنی قیر در سال ۱۴۰۱، ادامه داد: برآورد می شود که صادرات قیر در امسال هم به همین میزان باشد.
حسینی در پاسخ به این سوال که دلیل رشد صادرات قیر در ۷ ماهه نخست امسال چه بوده است، گفت: تولید قیر کشور چیزی حدود ۶ میلیون تن است که ۲ میلیون تن آن در بازار داخلی مصرف شده و چیزی حدود آن ۴ میلیون تن آن صادر می شود. دولت همواره سهمیه ای را برای قیر تهاتری در نظر می گیرد. این سهمیه معمولا در ماه های ابتدایی سال ابلاغ و بخش عمده ای از آن در فصل های گرم سال به خصوص تابستان مصرف می شود. اما امسال سهمیه قیر تهاتری کمی دیرتر ابلاغ و مصرف داخلی آن کمتر شد همین مساله باعث شد که صادرات آن افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd5n0f.yt0xk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما