فناوران یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید و بومی سازی شدن چگالی سنج رادیواکتیو (گاما) شدند که برای اندازه گیری سطح یـا چگـالی مـواد داخـل مخازن پتروشیمی، پالایشگاه، صـنایع فـولاد و کاغذ استفاده می‌شود.
plusresetminus
اندازه‌گیری چگالی مواد مخازن پتروشیمی با چگالی سنج رادیواکتیو ایرانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شرکت فنی مهندسی پادرا مهر آریا به پشتوانه سال ها فعالیت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن، موفق به طراحی و ساخت انواع تجهیزات ابزار دقیق به ویژه سطح سنج و چگالی سنج گاما و التراسونیک، دزیمترهای پرتوهای رادیواکتیو و همچنین خدمات نصب، کالیبراسیون و تعمیر این تجهیزات شد.
چگالی سنج رادیواکتیو (گاما) از محصولاتی است که به همت این شرکت در یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت رونمایی شد.
براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علیرضا مازوچی مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پادرامهر آریا در خصوص عملکرد این چگالی سنج گفت: چگالی‌سنج رادیواکتیو (گاما) با استفاده از پرتوهای گاما چگالی مایعات و جامدات موجود در مخازن را از خارج و بدون تماس با ماده اندازه گیری می‌کند.
وی افزود: این دستگاه، در واقع ابزار سنجش‌گر هسته‌ای است و از آن در حوزه اندازه‌گیری و کنترل پیوسته ارتفاع مواد شامل انواع مایعات و جامدات داخل مخازن، چگالی سیال عبوری از لوله و همچنین سطح سنجی نقطه‌ای استفاده می‌شود.
این فناور یادآور شد: این تجهیز در بسیاری از صنایع دارای شرایط محیطی سخت، فشار و دمای بالا، حضور گرد و غبار و وجود مواد خورنده و سمی کاربرد دارد. همچنین، این روش می‌تواند برای مایعات و مخلوط ها نظیر اسیدها، بازها، دوغابها، ترکیبات هیدروکربنی و سوسپانسیون ها استفاده شود.
مازوچی درباره نحوه عملکرد این دستگاه هم گفت: سنجش‌گرهای هسته ای (پرتو گاما) دارای دو بخش اصلی چشمه پرتوزا و سیستم اندازه گیری هسته ای (آشکارساز گاما) هستند. چشمه پرتوزا در داخل محفظه استانداردی قرار گرفته که پرتوهای گاما را تنها در یک جهت گسیل می‌کند.
وی ادامه داد: پرتوهای گاما به هنگام عبور از ماده داخل مخزن تضعیف می‌شوند. مقدار این تضعیف توسط یک آشکارساز هسته ای اندازه گیری می‌شود. این مقدار به چگالی و ارتفاع ماده داخل لوله یا مخزن وابسته است. در صورت زیاد بودن چگالی یا بالا بودن ارتفاع، پرتوهای گاما کمتری به آشکارساز می‌رسند، بدین ترتیب می توان ارتفاع، چگالی، غلظت و درصد ماده جامد داخل مخزن یا لوله را بصورت غیرتماسی بدون در نظر گرفتن فشار، درجه حرارت، گرانروی، رسانایی و مشخصات شیمیایی ماده با دقت بسیار بالا تعیین کرد.
مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پادرامهر آریا در مورد هزینه تمام شده این دستگاه نیز گفت: هزینه تمام شده ساخت این محصول تقریبا یک سوم نمونه های خارجی است آنچه این محصول را از نمونه مشابه خارجی متمایز می کند، برخورداری از پروتکل ارتباطی هارت است که برای اولین بار، در ایران توسط ما روی تجهیزات ابزار دقیق استفاده شده است.
مازوچی یادآور شد: ظرفیت تولید این شرکت سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه است و به ازای هر محصول از خروج ۱۰ هزار یورو جلوگیری می کنیم و پنج نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت شاغل هستند.
یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت روز گذشته با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گشایش یافت.
این نمایشگاه که میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و هیات‌هایی از کشورهای خارجی است تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcba9b8.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما