در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود بازارهای نفت با چندین ریسک اقتصادی و ژئوپلیتیکی مواجه شوند که می‌تواند به طور قابل توجهی بر نوسانات بازار تأثیر بگذارد.
plusresetminus
۴ ریسک در بازار های انرژی ۲۰۲۴کدامند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در طول سال ۲۰۲۳، بازارهای نفت به دلیل عدم اطمینان در مورد رشد تقاضا و تنش های ژئوپلیتیکی، به ویژه بحران اوکراین و در نهایت درگیری در خاورمیانه، تحت بازنگری های قابل توجهی قرار گرفتند. این رویدادها قیمت نفت را به سطح قبل از بحران بازگرداند و جریان تجارت جهانی را تغییر داد.
با این حال در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود بازارهای نفت با چندین ریسک اقتصادی و ژئوپلیتیکی مواجه شوند که می‌تواند به طور قابل توجهی بر نوسانات بازار تأثیر بگذارد. از مهمترین این عوامل از نگاه دکترنعمت ابوالصوف کارشناس ارشد انرژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنش های ژئوپلیتیکی: درگیری های مداوم در مناطق تولید کننده نفت، به ویژه در خاورمیانه، خطراتی را برای زنجیره های تامین جهانی ایجاد می کند. وضعیت دریای سرخ، از جمله حملات به کشتی‌های باری، میزان تأثیرپذیری بازارهای نفت از رویدادهای ژئوپلیتیکی را نشان می‌دهد. بی ثباتی در مناطقی مانند ونزوئلا و ایران خطرات عرضه را افزایش می دهد.
عدم اطمینان اقتصادی: چالش های پیش روی اقتصاد جهانی مانند احتمال رکود در اقتصادهای بزرگ، نوسانات ارزی و سیاست های مالی مختلف ممکن است منجر به ناتوانی در پیش بینی تقاضا برای نفت و تاثیر بر قیمت ها شود.
حدس و گمان بازار: معامله گران بازار می توانند نوسانات کوتاه مدت قیمت را تحت تأثیر انتظارات بازار و واکنش به انتشار اخبار و داده ها ایجاد کنند.
عدم تعادل بین عرضه و تقاضا: ناآرامی در کشورهای عمده تولیدکننده نفت یا تغییرات عمده در الگوی مصرف با توجه به تعادل ظریف و شکننده فعلی بین عرضه و تقاضا می تواند به طور ناگهانی بر قیمت نفت تأثیر بگذارد با این حال، اوپک دیدگاه خوش بینانه ای نسبت به آینده بازار نفت در سال ۲۰۲۴ دارد و انتظار دارد که تقاضا برای نفت از افزایش عرضه خارج از سازمان فراتر رود.
وضعیت نفت و گاز در سال جدید میلادی
بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک، انتظار می‌رود تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند، در حالی که عرضه خارج از سازمان حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. این سازمان کاهش اخیر قیمت نفت را به مداخلات تجار و ترس های اغراق آمیز نسبت می دهد. برای مدیریت نگرانی های بازار، اوپک و متحدانش در حال برنامه ریزی کاهش اضافی در سه ماهه اول ۰.۹ میلیون بشکه در روز برای حمایت از ثبات بازار هستند.
در مورد قیمت نفت، پنج بانک بزرگ آمریکایی انتظار دارند که در سال ۲۰۲۴ فضا برای بهبود قیمت وجود داشته باشد. میانگین پیش‌بینی آن برای نفت خام برنت حدود ۸۵ دلار در هر بشکه است و در بازارهای گاز در دو سال گذشته شاهد رقابت برای تامین بیشترین میزان ممکن از عرضه گاز مایع در سریع‌ترین زمان ممکن بوده است.
به گفته وود مکنزی، در این صورت کاهش تقاضا طبیعی خواهد بود. در همین حال، دیگران می بینند که تقاضا برای گاز همچنان در حال رشد است. گاز جایگزین واضحی برای زغال سنگ است و این تغییر از زغال سنگ به گاز در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، اگرچه چالش ها باقی خواهند ماند. اینها به شکل مقررات سختگیرانه تر انتشار گازهای گلخانه ای و زیرساخت های حمل و نقل ناکافی، به ویژه در ایالات متحده خواهد بود.
وضعیت بنزین و انرژی هسته ای چه طور خواهد بود؟
در مورد قیمت بنزین دو داستان وجود دارد. در نیمه اول سال، قیمت ها باید ضعیف باقی بمانند و حجم زیادی از عرضه وارد شود. اما با شروع سه ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۴، ظرفیت LNG به طور کامل افزایش می یابد و تقاضا برای گاز به طور قابل توجهی افزایش می یابد و قیمت ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر، انرژی هسته ای اغلب توسط طرفداران انتقال انرژی مقاومت می شود. آنها استدلال می کنند که انرژی هسته ای تجدید ناپذیر و خطرناک است. کارشناسان انرژی هسته‌ای به این استدلال‌ها با این واقعیت پاسخ داده‌اند که انرژی هسته‌ای بدون انتشار است و این صنعت در حال حاضر سابقه بسیار ضعیفی در زمینه حوادث و مدیریت زباله دارد. در رابطه با انرژی هسته ای، کارشناسان اذعان کردند که گذر از انرژی هسته ای به انرژی های تجدید پذیر در بخش تولید برق بسیار دشوارتر خواهد بود و هنوز انرژی های تجدید پذیر مانند باد و خورشید برای جایگزینی با انرژی هسته ای به حجم زیادی باتری های ذخیره انرژی نیاز است و هزینه باتری هنوز برای همه مقرون به صرفه نیست.
وضعیت انرژی های تجدید پذیر در ۲۰۲۴
در بخش انرژی های تجدیدپذیر، رشد خورشیدی در سال ۲۰۲۳ در اروپا و ایالات متحده کاهش یافته است. به نظر می رسد که دلیل کاهش تقاضا برای پروژه های جدید، به ویژه در اروپا، معمولاً به اشباع بازار مربوط می شود. هزینه بالای تامین مواد اولیه و تجهیزات نیز برای این صنعت مشکل ساز است که مدتی است با افزایش حاشیه سود خود دست و پنجه نرم می کند و به شعار خود مبنی بر ارزان بودن انرژی خورشیدی عمل نمی کند.
هزینه های بالا شاید بزرگترین مشکل پیش روی توسعه دهندگان خورشیدی ایالات متحده به دلیل تعرفه های وارداتی آسیایی با هدف قرار دادن چین باشد. در سطح جهانی، کاهش سرعت در نتیجه تحولات روند رشد طبیعی خواهد بود. به گفته وود مکنزی، متوسط ‌نرخ رشد سالانه برای چهار سال آینده در انرژی خورشیدی به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت و او همچنین انتظار دارد که چند سال کاهش در افزایش ظرفیت وجود داشته باشد.
در مورد انتقال انرژی، سال ۲۰۲۲ به ویژه اهمیت امنیت انرژی را نشان داد و به طور موقت جایگزین انتقال به عنوان اولویت اول، به ویژه در اتحادیه اروپا شد. در پی این تحول، یک بحث غیررسمی در مورد تعادل بین انتقال و امنیت انرژی و چگونگی ایجاد تعادل بین آنها شکل گرفته است. همچنین انتظار می‌رود که این بحث تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد، اگرچه به نظر می‌رسد امنیت انرژی در جاهایی که اهمیت دارد، بر روند انتقال پیشی می‌گیرد.
واضح‌ترین شواهد این امر اخیراً نمود پیدا کرد زمانی که چین و هند از امضای تعهد COP۲۸ برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ خودداری کردند. امنیت انرژی هیدروکربن های آلمان نیز در این بار مصداق دیگری است که پس از تعطیلی آخرین نیروگاه های هسته ای خود، مجبور شد مصرف زغال سنگ خود را برای تولید برق کافی افزایش دهد.
علاوه بر همه این روندها، ژئوپلیتیک نیز یک عامل قوی در بازارهای جهانی انرژی باقی خواهد ماند، نه فقط نفت و گاز، همانطور که توسط اختلالات حمل و نقل اخیر در دریای سرخ مشهود است که بر همه انواع کالاهای در حال حرکت از آسیا به اروپا، از جمله تجهیزات انرژی خورشیدی تأثیر می گذارد.
البته نقش ژئوپلیتیک در حال از دست دادن ارتباط محکم و انحصاری خود با نفت و گاز است و در مقابل به عنوان یک عامل حیاتی برای امنیت تامین فناوری های انتقال انرژی در حال گسترش به شمار می رود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcfv1dy.w6d0cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما