متانول سازها که این روزها با دلیل افت قیمت های جهانی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند محصولات خود را با تخفیف های ۳۰ الی ۴۰ دلاری در بازار چین عرضه می کنند.
plusresetminus
ارزان ترین متانول دنیا به نام ایران ثبت شد/تخفیف های ۳۰ الی ۴۰ دلاری متانول سازها به چینی ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، درست در روزهایی که رویترز مدعی شده که ایران می خواهد که پرونده تحفیف های نفتی خود به چین را ببندد، حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی مدعی شده که ارزان ترن متانول بازار جهانی متعلق به ایران است. او در گفتگو با بازار می گوید که ایران به خاطر شرایط تحریمی ۳۰ الی ۴۰ دلار متانول خود را نسبت به سایر رقبایش عرضه می کند.
این کارشناس انرژی ادامه داد: البته چین تنها بازار صادراتی متانول ما بوده و عمده صادرات ما به این کشور انجام می شود. بای ماندن و حفظ این بازار چاره ای جز دادن تخفیف نداریم.
ارزان فروشی متانول سازها حالا صدای اعتراض مسئولین دولتی را هم درآورده است. همین چند وقت پیش بود که مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با انتقاد رقابت منفی متانول سازها در بازار چین گفته بود که قیمت های اعلامی از طرف ایران گاهی به قدری پایین است که خود چینی ها هم نسبت به آن گله دارند.
افزایش ظرفیت تولید متانول به ۲۳ میلیون تن
نگاهی به وضعیت قیمت فعلی متانول نشان می دهد که صادرات این محصول صرفه اقتصادی بالایی نداشته و خیلی با خام فروشی فرقی ندارد. در این میان معاون وزیر نفت مدعی است که متانول سازها باید به سمت تولید زنجیره ارزش حرکت کرده و به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده بالای اقتصادی باشند.
این گفته ها اما در شرایطی مطرح می شود که به دلیل نبود سیاست گذاری های اشتباه ظرفیت بالایی در تولید این محصول در کشور ایجاد شده است. آمارهای اعلامی از طرف حسینی نشان می دهد که ظرفیت تولید این محصول در کشور چیزی حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تن است. در حالیکه مجموع تولیداتی که در کل دنیا صورت می گیرد تنها ۸۰ میلیون تن است.
وضعیت البته زمانی نگران کننده تر می شود که بدانید طی چند سال آینده ظرفیت تولید متانول در کشور به حدود ۲۳ میلیون تن خواهد رسید. بدون شک اگر برای تبدیل آن با محصولات با ارزش افزوده بالاتر اقتصادی نکنیم، به طور قطع با چالش مواجه خواهیم شد. ضمن اینکه کشور با کسری شدید گاز مواجه است.
کاهش درآمد متانول سازها
با شروع فصل سرما دردسرهای متانول سازها هم شروع شد و اخبار متعددی از اخبار خط تولید واحدهایی همچون پتروشیمی زاگرس شنیده می شد. از طرفی نگاهی به صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که درآمد ۹ماهه نمادهای صنعت متانول نسبت به مدت مشابه سال قبل، بین ۲۰ تا ۲۵درصد رشد کرده است. اما آنگونه که آمارها نشان می دهد درآمد شرکت‌های صنعت متانول نسبت به میانگین کاهش یافته و فقط پتروشیمی خارک موفق شده است نسبت به میانگین سال‌جاری درآمد بهتری کسب کند.
قطعی های گاز اما در شرایطی تولید متانول سازها را با چالش مواجه کرده که بازار جهانی این محصول هم اوضاع خوبی نداشته و قیمت ها نسبت به یک سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده است. نگاهی به قیمت متانول CFR چین و نسبت آن با قیمت نفت برنت نشان می‌دهد که میانگین این نسبت ۳.۸۳ است. این درحالی است که این نسبت اکنون ۳.۶۱ است. در سال‌های اخیر و پس از رشد قیمت‌های جهانی، کف این نسبت ۳.۰۹ و سقف آن ۴.۱۲ بوده است. با توجه به چشم‌انداز نفت، انتظار می‌رود قیمت متانول تکانه شدیدی را تجربه نکند. در حالی درآمد دلاری پتروشیمی‌ها و به‌خصوص واحدهای تولیدی متانول در وضعیت ثبات یا در روندی نزولی قرار دارد که قیمت دلاری گاز طبیعی که در ایران از سوی این شرکت‌ها دریافت می‌شود، رو به افزایش است و ممکن است این روند صعودی طی سال‌های آینده با شدت بیشتری دنبال شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcjayev.uqethzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما