با توجه به فصل فرآیند ارزیابی های جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که در پتروشیمی هایِ متقاضی حضور در این جایزه، در حال انجام است، با اردلان لک، یکی از ارزیابان ارشد جوان جایزه تعالی صنعت پتروشیمی به مصاحبه نشست که مشروح این مصاحبه به شرح ذیل است:
plusresetminus
نگاهی به تعالی سازمانی به بهانه برگزاری دهمین دوره جایزه ملی تعالی شرکت صنعت پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهندس اردلان لک، تحصیل کرده ی مهندسی صنایع و خود یکی از اعضای جامعه بزرگ صنعت تعالی جویِ پتروشیمی و شاغل در پتروشیمی رازی است و هفت سال است که در زمینه های مشاوره، تدریس و ارزیابی مدل تعالی EFQM، در تعالی صنعت زرین پتروشیمی نقش ایفا کرده است.
ایشان در پاسخ به سوالات گزارشگر پتروهمکار پیرامون نقشه راه و تاریخچه ی این جایزه چنین گفت که:
در اواخر دهه ۸۰، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف ترویج فرهنگ تعالی و بهبود مستمر، مدل تعالی اروپایی EFQM را معرفی نمود و شرکت‌های زیر مجموعه را به حضور در این جایزه و استقرار این مدل ترغیب کرد. توسعه آموزش‌های مدل، اجرای پروژه‌های بهبود و اعلام برندگان جایزه در جهت بهبود تصویر سازمانی شرکت‌های پتروشیمی، منجر به بومی سازی، پذیرش و نهادینه شدن مدل در نظام پاداش و ارتقا کارکنان گردید.
به مرور افرادی که پتانسیل تبدیل شدن به ارزیاب جایزه را داشتند، توسط مدیران تعالی شرکتها به دبیرخانه جایزه معرفی و پس از آموزش و موفقیت در آزمون های پایان دوره، رسماً بعنوان ارزیاب جایزه شناخته می شدند و جامعه ارزیابان این جایزه غنی تر میشد.
متاسفانه در سال ۹۶ به دلایل نامشخص فرایند ارزیابی متوقف گردید و به تبع آن چندین سال موضوع تربیت ارزیاب در این صنعت دچار وقفه گردید ولی با اعلام ویرایش جدید مدل ‏EFQM در سال ۲۰۲۰ دبیرخانه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی طی یک تصمیم جسورانه و با درک به روز رسانی آموزه های مدل، بعنوان اولین مرکز تعالی‌ در کشور، ویرایش ۲۰۲۰ را بعنوان مبنای ارزیابی شرکت های پتروشیمی معرفی کرد و با تلاش گروه مشاور، فرایند تربیت و بروزرسانی ارزیابان جدید و قدیمی و ارزیابان داخل و خارج از صنعت پتروشیمی آغاز گردید.
در سال ۱۴۰۱ نهمین دوره جایزه تعالی پس از چندین سال توقف و دوران کرونا، از سر گرفته شد.
با توسعه آموزش‌های برگزار شده، شاهد تربیت نسل جدیدی از ارزیابان توانمند در حوزه پتروشیمی بوده‌ایم.
حمایت و اعتماد دکتر شایق دبیر محترم جایزه تعالی صنعت پتروشیمی از ارزیابان داخلی صنعت و درک سوابق مطالعاتی، تدریس، مشاوره و حضور در سایر جوایز مانند جایزه ملی تعالی سازمانی و جایزه تعالی و پیشرفت، اصلی‌ترین دلیل ارتقاء ارزیابان صنعت می باشد.
خدمت صاحب نظرانی ک نسبت به نتایج مثبت پیاده سازی مدل تعالی، تشکیک دارند، باید عرض نمود که مهمترین دستاورد جایزه تعالی با ویرایش ۲۰۲۰ در دوره نهم و دهم طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، توسعه درک سازمان‌ها از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و ابرروندهای اکوسیستم می‌باشد. به نحوی که امروزه تعالی جویان این صنعت مسئولیت خود را در جهت حفظ منافع ساکنین کره‌ زمین و خلق ارزش برای آیندگان، درک نموده اند.
بنده به عنوان عضوی از جامعه ی تعالی جوی این کشور از اینکه شرکت‌های پتروشیمی، صرف منابع برای کاهش جنبه‌های زیست محیطی را وظیفه‌ای حداقلی برای خود می‌دانند و از اینکه به عنوان ارزیاب در بخشی از جریان صیانت از محیط زیست، منابع انرژی انجام وظیفه می‌نمایم بسیار خرسندم.
در پایان امیدوارم با همه کاستی ها و محدودیت ها، همکاران ما، دیدگاهی فرا وظیفه ای به فعالیت های تعالی نداشته و آن را جزیی از ضرورت های شغلی خود بدانند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca06n6.49neo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما