برنامه‌های گسترده‌ای در سند چشم‌انداز پتروشیمی بندر امام‌ پس از نیم قرن تلاش هدفگذاری شده که دستیابی به بندر امام نوین از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این برنامه عنوان شده است.
plusresetminus
دستیابی به بندر امام نوین افق چشم انداز پتروشیمی بندر امام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، آیین پنجاه سالگی پتروشیمی بندر امام روز سه‌شنبه با حضور علی‌اکبر حسینی‌ محراب استاندار خوزستان، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بیژن چگنی رئیس هیأت مدیره گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، حسن نشان زاده مقدم معاون توسعه کسب وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معاونان گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و حدود ۴۰۰ نفر از مدیران عامل ، اعضای هیات مدیره شرکتهای پتروشیمی، کارشناسان و پیشکسوتان پتروشیمی بندرامام و جمعی از مدیران و فرماندهان استان خوزستان در بندر امام‌خمینی(ره) برگزار شد.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در این آیین تاریخچه شکل‌گیری روند پتروشیمی بندر امام از ابتدا تا به امروز را تشریح کرد و گفت: ۴۵ میلیارد دلار فروش، ۲۲ میلیارد دلارارزآوری ناشی از صادرات برای اقتصاد ملی و خرید ۲۱ میلیارد دلار خوراک گاز مایع و نفتا از جمله دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی از زمان راه اندازی طی ۳۰ سال گذشته می‌باشند.
سپهدار انصاری نیک، تامین مالی پنج میلیارد دلار برای پروژه‌های ملی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، ۲.۲ دهم حقوق و دستمزد به کارکنان، ۲.۳ میلیارد دلار مالیات و عوارض به دولت، هزینه‌کرد بیش از یک میلیارد دلار در زیرساخت‌ها، هزینه‌کرد ۱۳۵ میلیون دلار در حوزه فرهنگی و اجتماعی و… از دیگر دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی پتروشیمی بندر امام خمینی هستند.
وی با بیان اینکه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستمر و پروژه ای در بندر امام خمینی مشغول کار هستند، ادامه داد: پالایشگاه آبادان با ۴۶۰ هزار بشکه خوراک نفت خام حدود هشت هزار نفر نیروی کار و پتروشیمی بندر امام‌ با حدود ۶۰ هزار بشکه خوراک NGL حدود ۹ هزار نفر نیروی کار اشتغال داده است که این نکته مهم ظرفیت زنجیره تولید پتروشیمی و تاثیر آن را در زمینه اشتغال می‌رساند.
وی توضیح داد: طرح ما برای آینده در گام دوم انقلاب اسلامی، “بندر امام نوین” است که پایه‌ای برای ادامه راه در ۵۰ سال آینده است.
انصاری‌نیک افزود: در دوره پنج ساله بندر امام نوین به دنبال افزایش و رشد سه میلیون تن در تولید و تکمیل توسعه زنجیره ارزشی محصولات برای تولید ۹ محصول دیگر و رسیدن به تعداد ۴۰ محصول در سبد محصولات و تولید پایدار و صنعت سبز هستیم.
وی در پایان بر استفاده از سامانه‌های تحول دیجیتال منظور چابک‌سازی صنعت اشاره کرد.
 هیدینوری کاگو یکی از مهندسان قدیمی در ساخت پتروشیمی بندر امام نیز در این آیین ضمن ابراز خوشحالی از حضور در تولد ۵۰ سالگی این پتروشیمی به حضور خود و دیگر همکارانش و نقشی که در توسعه این شرکت داشتند اشاره کرد.
این مهندس ژاپنی به عنوان یادبود یک ساعت و چند کتاب به موزه پتروشیمی بندر امام‌خمینی اهدا کرد.
شرکت پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در شهرستان ماهشهر واقع شده است.
سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای، شبکه راه آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان یکی از ۲ قطب مهم صنعت پتروشیمی در کشور و مهمتر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت از جمله ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می‌کند.
محصولات اصلی صنعت پتروشیمی با عنوان اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلین ها در این مجتمع تولید شده و بیشتر به محصولات میانی و فرآورده‌های نهایی همچون پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، لاستیک مصنوعی، پلی وینیل کلراید، پارازایلین و MTBE تبدیل می‌شوند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch6inz.23nxkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما